MS Windows
briani 27239
Forskel XP home vs. pro?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-12-03 13:20

Hejsa

Tænker på langt om længe at hoppe på XP-vognen, da min gode gamle ME
alligevel snart skal geninstalleres, men jeg kan ikke helt overskue hvilke
brugbare funktioner pro har over home. Jeg siger brugbare, da jeg har fundet
en liste over disse funktioner, men jeg kan bare ikke lige overskue, om det
er noget, jeg vil komme til at bruge. Nu ved jeg godt, at I ikke ved, hvad
jeg vil komme til at bruge, men hvis I kunne komme med nogle gode features
fra pro som ikke er i home, ville det måske hjælpe mig lidt

mvh Frank

Fra : SpookiePower

Dato : 03-12-03 14:21

I home er der ikke IIS. Den skal du bla bruge hvis du
en dage vil programmere ASP og teste det på din egen
computer. Dette fik mig til at vælge Pro.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-12-03 15:20

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> wrote in message
> I home er der ikke IIS. Den skal du bla bruge hvis du
> en dage vil programmere ASP og teste det på din egen
> computer. Dette fik mig til at vælge Pro.

Tak skal du have. Man kan vel installere en webserver i home, kan man ikke?

mvh Frank

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-12-03 15:42

On Wed, 3 Dec 2003 15:20:22 +0100, "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk>
wrote:

>"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> wrote in message
>
>Tak skal du have. Man kan vel installere en webserver i home, kan man ikke?

Man kan installere apache men man kan ikke installere IIS.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-12-03 15:59

"Martin Schultz" <news2003@crunzh.com> wrote in message

> Man kan installere apache men man kan ikke installere IIS.

Ja, men det er vel også fint nok, eller hva'? Er der nogle fordele ved IIS?

mvh Frank

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-12-03 16:02

On Wed, 3 Dec 2003 15:58:44 +0100, "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk>
wrote:

>"Martin Schultz" <news2003@crunzh.com> wrote in message

>ikke?

>Ja, men det er vel også fint nok, eller hva'? Er der nogle fordele ved IIS?

Man kan køre asp.

Martin

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-12-03 16:07

IIS?

> Man kan køre asp.

Kan man ikke installere asp til apache? Anyway, lige nu bruger jeg php, men
det kunne da være sjovt, at kunne lege lidt med begge dele.

mvh Frank

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-03 16:16

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev :

>Kan man ikke installere asp til apache?

Fungerer vidst ikke særlig godt, men det ved de sikkert bedre i
--
Knud

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-12-03 16:52

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message

> Fungerer vidst ikke særlig godt, men det ved de sikkert bedre i

Ok. Er der andre grunde til at vælge pro?

mvh Frank

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-12-03 20:11

Martin Schultz wrote :

> Man kan installere apache men man kan ikke installere IIS.

Det er ikke korrekt. Det er heller ikke nemt - og kræver at man har licens
til et OS, der indeholder IIS - men det kan godt lade sig gøre.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Leony

Dato : 03-12-03 18:55

In news:bqkkcu$oa7$1@sunsite.dk,
Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> typed:

> [...]
> jeg godt, at I ikke ved, hvad jeg vil komme til at bruge, men hvis I
> kunne komme med nogle gode features fra pro som ikke er i home, ville

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.asp
http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp

Emnet har været diskuteret en del gange før.
Du kan læse de andre tråde via Google Grous (søgeord: forskel pro home).
Så får du læsning til et par timer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-12-03 22:01

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
>
> Emnet har været diskuteret en del gange før.
> Du kan læse de andre tråde via Google Grous (søgeord: forskel pro home).

Jeps, jeg har brugt lang tid på at læse div. tabeller med forskelle og har
også læst tilbage i gruppen (via google), hvor jeg nu har fået de samme
links 117 gange og læst "Dette har været diskuteret mange gang før, læs
tilbage i gruppen" 119 gange

Det jeg søgte var en der kunne skære det ud i pap, og fortælle om der var
features som jeg evt. ville komme til at bruge i pro som ikke er i home. Jeg
bruger 98 og ME lige nu, så kender ikke noget til alle de smarte(?)
funktioner, der er i pro, derfor spørger jeg, om det er noget jeg måske
ville komme til at bruge.

Her er en lille liste af forskelle taget fra
http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp

- Remote Desktop
kan man ikke bruge 3. parts software til det?
- Multi-processor support
gælder det også de nye multi/hyper-thread processorer?
- Automated System Recovery (ASR)
lyder smart, men jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad der er, og om det
også er i home er der er noget ligende
- Dynamic Disk Support
?
- Fax
har jeg ikke brug for
- IIS
kan nok godt klare mig med apache
- Encrypting File System
lyder meget smart, hvordan virker det?
- File-level access control
har man slet ingen access control i home?
- C2 certification
nok ligemeget
- Domain membership
?
- Group Policy
?
- IntelliMirror
?
- Roaming profiles
?
- Multi-language support
har jeg ikke brug for
- Sysprep support
?
- RIS support
?
- The user interface for IPSecurity (IPSec)
?
- SNMP
?
- Simple TCP/IP services
?
- SAP Agent
?
- Client Service for NetWare
?
- Network Monitor
?
- Multiple Roaming feature
?
- Client-side caching
?
- Administrative Tools option on the Start menu
?

Men det er lidt svært at gennemskue hvad man rent faktisk har, eller kan få
brug for. Jeg ved godt at man kunne sige, at hvis man ikke ved hvad det er,
så han man ikke brug for det, men det kunne jo ske, at man fik det engang.

mvh Frank

Fra : bme

Dato : 03-12-03 22:24

> - Remote Desktop
> kan man ikke bruge 3. parts software til det?

jo

> - Multi-processor support
> gælder det også de nye multi/hyper-thread processorer?

ja

> - Domain membership

kan tilkobles til netværk med domæne

> - Group Policy

bedre muligheder for at stille rettigheder

> - Roaming profiles

Igen, hvis du er på domæne kan du have en profil som uploades til serveren
hver gang du logger af, derved er den tilgængelig fra andre computere, og du
skal ikke indstille din profil igen.

> - Sysprep support
noget med at lave en installation som når man modtager en computer fra
fabrik med præinst. styresystem, dvs at man slev skal udfylde nogle
oplysninger første gang man starter.

Min anbefaling er:

Hvis du bruger den som hjemmecomputer og ikke har beov for IIS, så kan du
nøjes med home. Hvis du har et hjemmenetværk vil jeg anbefale pro, da den
bedre understøtter netværk, bl.a. med bedre muligheder for at tilpasse delte
foldere på netværket mm.
Hvis du skal bruge den på et større netværk med en evt. domæneserver, vil
jeg absolut anbefale pro, da du her bedre kan lave sikkerhedsinstillinger så
dine filer er beskyttet. (så vidt jeg husker står en standardinst af home
pivåben og kan tilgås af alle på et netværk)

det korte af det lange, jeg kender ikke den forskel du skal give for at få
pro, men jeg ville ikke spare nogle få hundrede kroner.

/bo

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-12-03 23:31

"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message

> jo
> ja
> kan tilkobles til netværk med domæne

Som er...?

> bedre muligheder for at stille rettigheder

Betyder det at man kan oprette grupper til brugerne, så det er lettere at
administere?

> [...]
> hver gang du logger af, derved er den tilgængelig fra andre computere, og

Smart, men nok ikke noget som jeg vil bruge.

> noget med at lave en installation som når man modtager en computer fra
> fabrik med præinst. styresystem, dvs at man slev skal udfylde nogle
> oplysninger første gang man starter.

ok

> [...]
> nøjes med home. Hvis du har et hjemmenetværk vil jeg anbefale pro, da den
> bedre understøtter netværk, bl.a. med bedre muligheder for at tilpasse

Jeg har et lille hjemmenetværk, men de ting som Win ME kan, har indtil
videre været fint nok til mig. Jeg har to netkort i maskinen et til stofanet
og et til lokalt net, og jeg har brug for at kunne slå fil-deling fra på det
ene kort og så dele visse mapper og printer på det andet.

> [...]

> det korte af det lange, jeg kender ikke den forskel du skal give for at få
> pro, men jeg ville ikke spare nogle få hundrede kroner.

Ja, jeg vil nok også helst have pro, men det drejer sig alligevel om 460 kr.
(729 kr. for home og 1.189 kr. for pro OEM), så der er da lidt og spare.

mvh Frank

Fra : Jens

Dato : 04-12-03 08:11

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> ene kort og så dele visse mapper og printer på det andet.

En home er uegnet til netværksbrug, den kan bruges af en enlig pensionist
som ikke har mere end en pc, med en brugerkonto.
Man kan ikke umiddelbart i xp pro eller home slå noget fra på det ene
netkort, alle eller ingen.
Der er ret mange ting i pro som jeg ville savne hvis jeg fik en home, og da
du "leger" med webservere er der ikke så meget at være i tvivl om.........

sikkerhedsinstillinger
> så

Gæstekontoèn er lukket som på pro, så de er standard lige åbne.....

> Ja, jeg vil nok også helst have pro, men det drejer sig alligevel om 460
kr.
> (729 kr. for home og 1.189 kr. for pro OEM), så der er da lidt og spare.

Forskellen på 460 kr er jo ikke meget for at få noget der har alle
mulighedder fremfor noget med meget begrænsede mulighedder.......

Mvh Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-12-03 20:37

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
da
> du "leger" med webservere er der ikke så meget at være i tvivl om.........

Vil det sige at home ikke engang har de samme muligheder som win ME (som jeg
bruger nu)?

> kr.
>
> Forskellen på 460 kr er jo ikke meget for at få noget der har alle
> mulighedder fremfor noget med meget begrænsede mulighedder.......

Hehe. Jeg kan mærke at jeg klart helst vil have pro, men jeg havde bare ikke
lyst til at "smide 460 kr. væk", hvis jeg kunne klare mig med home

mvh Frank

Fra : Leony

Dato : 04-12-03 15:15

In news:bqliud$lii$1@sunsite.dk,
> [...]

> de samme links 117 gange og læst "Dette har været diskuteret mange
> gang før, læs tilbage i gruppen" 119 gange

Det skriver du søreme også.

> [...]
> smarte(?) funktioner, der er i pro, derfor spørger jeg, om det er
> noget jeg måske ville komme til at bruge.

Hvorfor vil du skifte?
Hvis du er tilfreds med 98 og ME, så er et skift spild af penge.

Hvis du vil have XP, så køb Pro og glem alt om Home.
Pro har alt det ekstra for en beskeden merpris (500 kr hos Zitech -
kvalificerer du evt til en studielicens?) og du slipper for hovedbrud.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-12-03 20:57

> Hvorfor vil du skifte?
> Hvis du er tilfreds med 98 og ME, så er et skift spild af penge.

Jeg skal snart til at geninstallere og man høre jo at XP skulle være så god.

> Hvis du vil have XP, så køb Pro og glem alt om Home.
> Pro har alt det ekstra for en beskeden merpris (500 kr hos Zitech -
> kvalificerer du evt til en studielicens?) og du slipper for hovedbrud.

Ja, jeg kvalificerer til en studielicens, men det er kun en upgrade.

mvh Frank

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-03 22:39

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev :

>Ja, jeg kvalificerer til en studielicens, men det er kun en upgrade.

Det er vel også godt nok, hvis du har en gyldig Win 98 eller
Me-licens.

Du kan sagtens installere en upgradeversion som en ren
installation.
--
Knud

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-12-03 12:25

> Det er vel også godt nok, hvis du har en gyldig Win 98 eller
> Me-licens.

Ja, men den kunne jeg jo bruge på en anden computer.

> Du kan sagtens installere en upgradeversion som en ren
> installation.

Ok, det vidste jeg ikke. Hvordan foregår det så?

mvh Frank

Fra : Leony

Dato : 05-12-03 12:30

In news:3fcf91aa$0$27325$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Frank K. Jensen <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> typed:

> Jeg skal snart til at geninstallere og man høre jo at XP skulle være
> så god.

Jeg har kørt med XP i et års tid og det har jeg været glad for, men jeg
mærker absolut ingen forskel på XP og 98.
Købte udelukkende XP fordi jeg kvalificerede til en studielicens.

> Ja, jeg kvalificerer til en studielicens, men det er kun en upgrade.

Upgrade betyder ikke at du installerer oveni det gamle OS, men at du får
licensen billigere, fordi du har et tidligere produkt.
På et tidspunkt i installationen skal Windows tjekke cd'en med det gamle
styresystem, når det er godkendt, skiftes til XP cd igen.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-12-03 15:27

> [...]
> mærker absolut ingen forskel på XP og 98.
> Købte udelukkende XP fordi jeg kvalificerede til en studielicens.

Min ME kører også rimeligt godt, men en gang i mellem, mest når jeg selv
laver et eller andet hasarderet, så går den kold. Jeg har fået instrykket af
at XP ikke så tit går det.

> [...]
> På et tidspunkt i installationen skal Windows tjekke cd'en med det gamle
> styresystem, når det er godkendt, skiftes til XP cd igen.

Ok. Dvs. at man skal bruge sin gamle cd hver gang man vil geninstallere? Kan
du ikke lige fortælle helt præcist hvad man gør med sådan en studielicens?
Er det ikke noget med, at man skal sende en brev til Microsoft med den gamle
licensnøgle, samt bevis for at man er studerende, hvorefter de sender CD til
en?

mvh Frank

Fra : Leony

Dato : 05-12-03 16:55

In news:bqq4ji$l5g$1@sunsite.dk,
Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> typed:

> Min ME kører også rimeligt godt, men en gang i mellem, mest når jeg
> selv laver et eller andet hasarderet, så går den kold. Jeg har fået
> instrykket af at XP ikke så tit går det.

ME har jo ry for ikke at være så stabil.
Personligt har jeg aldrig kørt ME, kun 98 og XP.

Som du dog selv er inde på så er det ofte brugerne der selv er skyld i
problemerne.

> Ok. Dvs. at man skal bruge sin gamle cd hver gang man vil
> geninstallere? Kan du ikke lige fortælle helt præcist hvad man gør
> med sådan en studielicens?

Ja.
Du skal "bevise" ved hver reinstallation at du er berettiget til at
bruge en opgraderingsversion.

Det er dog ikke noget problem, da man jo ikke reinstallerer så tit. Hvis
man gør så burde man overveje Ghost eller DriveImage.

> Er det ikke noget med, at man skal sende
> en brev til Microsoft med den gamle licensnøgle, samt bevis for at
> man er studerende, hvorefter de sender CD til en?

Nej.
Sådan var det vist nok "i de gode gamle dage"

XP er klar til brug med det samme, da cd'en er inkluderet i æsken.

Jeg købte min hos ProConsult:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_soft/s_soft-b/soft-b50/softms-study15.html

God fornøjelse.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-12-03 18:48

> [...]
> Sådan var det vist nok "i de gode gamle dage"
>
> XP er klar til brug med det samme, da cd'en er inkluderet i æsken.

Jeps, det link siger jo det hele, tak.

mvh Frank

Fra : Leony

Dato : 07-12-03 11:27

In news:3fd21669$0$17616$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
Frank K. Jensen <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> typed:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_soft/s_soft-b/soft-b50/softms-study15.html

> Jeps, det link siger jo det hele, tak.

Velbekomme.
Så i øvrigt lige at Computer City har XP Pro Study til 599,-
http://www.computercity.dk/Product/Product.aspx?Identifier=DK24575

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-12-03 11:56

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message

> Så i øvrigt lige at Computer City har XP Pro Study til 599,-
> http://www.computercity.dk/Product/Product.aspx?Identifier=DK24575

Jeps, så jeg også

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-03 23:57

In article <3fcf91aa$0$27325$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, mia-
frank@_nospam_mail1.stofanet.dk says...
> Jeg skal snart til at geninstallere og man høre jo at XP skulle være så god.

Det er nu så-som-så, men den er bedre end ME (alt er bedre end ME)...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen