MS Windows
briani 27239
NTLDR: couldn't open drive multi(0)disk(0)~
Fra : Lasse Lundberg

Dato : 03-12-03 12:51

Jeg har gang i et tosset projekt med en masse diske controllere osv.

jeg har et Asus p4c800-e dette bundkort har onboard intel 1gb lan, promise
378 raid controller, samt controlleren på southbridgen, jeg kører XP pro
fuldt opdateret, controllerne og bios er også helt up to date med bios og
drivere.

på southbridgen har jeg en wd36gb raptor (pt ikke i raid, man som single
disk på sata delen) så har jeg 2cdrom drev og et ls120 drev, alt sammen på
southbridgen.

på den onboard 378 controller har jeg 4stk 120gb diske sat i raid 0

i pci2 (har også prøvet slot3) har jeg en promise sx4000 controller med 4stk
250 gb diske i raid5

så langt så godt.

maskine vil gerne boote så længe der kun er defineret 1 raid array, dvs hvis
jeg slukker for diskene til sx4000 controlelren booter den fint, hvis jeg
disabler 378 controller og definere et array på sx400 contrlleren så virker
det også fint

med defineret mener jeg controlleren sidder i maskinen men jeg har ikke
lavet noget array.

hvis alt er slået til dvs 2 raid arrays + southbridge (SB fremover) så
melder den dette :

NTLDR: couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)
ntldr-couldn't open drive ntldr multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)

booter jeg op med en dos cd, så ser den fint alle drevene på en gang, det er
kun i NT at den ikke vil, under linux er der heller ingen problemer

hvis jeg nu sletter arrayet på sx4000 controlleren, så booter maskinen fint
op, inde fra xp af kan jeg så definere et array, og nu virker det hele !
indtil jeg rebooter så melder den igen fejl....suk

jeg troede det var fordi at SB controlleren bliver rykket rundt og fik en ny
værdi f.eks multi(0)disk(0)rdisk(1)partion(1)
så jeg lavede en boot ini der indeholder en del muligheder ! men det lader
til at den slet ikke tager fat i boot ini'en for den brokker sig med samme
fejl.

smider jeg xp cd'en i og forsøger at boote fra den rebooter den bare hele
maskinen ??? men hvorfor virker en dos boot cd, og partition magic den
finder også alle diske (bortset fra at den melder fejl om at partitionen er
i stykker, nok fordi den ikke kan håndtere en partition på 700gb)

jeg har prøvet at lave bare et lille bitte array på sx4000 controlleren men
det betyder intet xp vil bare ikke starte.

sx4000 controlleren har irq22
378 controllere irq 23

motherboardet kan ikke tildele irq til pci slots

nogen der kunne have en løsning til hvordan jeg får den til at boote op med
hele baduljen aktiveret på samme tid, jeg mener at når en ældgammel dos kan,
så kan xp vel da også ? og den finder jo den rigtige disk som den skal
starte fra for ellers ville den vel ikek finde ntldr ???

Lasse