polymorfi
Fra : Maxi

Dato : 02-12-03 17:55

Jeg har ikke lige kunne finde noget omkring dette på nettet. Jeg skal i en
opgave benytte polymorfi. Men jeg har erfaring med The factory design
pattern og mit spørgsmål er så at er polymorfi det samme som The factory
pattern ??

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 02-12-03 21:51

Maxi wrote:

> [...]
> opgave benytte polymorfi. Men jeg har erfaring med The factory design
> pattern og mit spørgsmål er så at er polymorfi det samme som The factory

Det er det ikke. Læs sektion 5.2.2 i <http://javabog.dk/OOP/kapitel5.html>
for at få en forståelse af hvad begrebet polymorfi dækker over.

--
Jonas Kongslund

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-12-03 21:53

On Tue, 02 Dec 2003 17:55:27 +0100, Maxi wrote:

> [...]
> opgave benytte polymorfi. Men jeg har erfaring med The factory design
> pattern og mit spørgsmål er så at er polymorfi det samme som The factory
Groft fortalt, så er et eksempel på polymorfi (når man snakker OOP) det,
at man har et interface, som flere forskellige klasser implementerer. Hvis
man så har et array indeholdende elementer af interfacets type, kan man
"caste" de enkelte elementer til interfacets type og derefter kalde
metoden, selvom man egentlig kalder metoden på objekter der kan have
forskellige typer.

Desværre kender jeg ikke The factory pattern, men jeg tror ikke, at det
har så meget med polymorfi.

Se evt.
http://www.google.dk/search?q=polymorfi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-12-03 21:55

Maxi wrote:
> [...]
> opgave benytte polymorfi. Men jeg har erfaring med The factory design
> pattern og mit spørgsmål er så at er polymorfi det samme som The factory

En google-søgning på "java polymorphism" giver 62000 hits, f.eks.
http://www.javaworld.com/javaworld/javatips/jw-javatip30.html

Polymorfisme har vist ingen direkte sammenhæng med factory metoder, men
der er ikke noget i vejen for at en factory metode udleverer polymorfe
objekter, dvs. objekter som nedarver fra en fælles overklasse eller
implementerer et fælles interface.

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 02-12-03 22:20

Maxi wrote:

> [...]
> i en opgave benytte polymorfi. Men jeg har erfaring med The factory
> design pattern og mit spørgsmål er så at er polymorfi det samme som

Hvis du mener Abstract Factory, så implementeres dette pattern netop
via polymorfi, da det - runtime - er en given konkret realisation af
factory interfacet, der forestår den faktiske instantiering, selv om
klient-koden udelukkende henvender sig til en abstrakt metode i et
hierarkisk højere defineret interface.

/\/\\ads Orbesen Troest