Findes software til at følge hvilke bruger~
Fra : Adam Tønsberg

Dato : 03-12-03 18:46

Formål: Jeg ønsker at kunne se hvor meget "autoriserede" brugere belaster
linien hver især, og dernæst at se om der skulle være uautoriserede
(ukendte, der har brudt koden) brugere af linien.

Jeg har opstillet et trådløst netværk med pt. 4 "autoriserede" brugere.

Netværket er opstillet med 40-bit kryptering.

Nu begynder nogle brugere at klage over langsom hastighed (vi deler en
2Mbit-linie, så det undrer mig en del).

Findes der et stykke software (gerne shareware, helst freeware), der
online(!) kan overvåge linien eller wireless router/accesspoint, så jeg kan
se hvem, der er logget ind og hvor meget hver bruger hver især belaster
linien?

Hvordan kan jeg i øvrigt identificere de "autoriserede" brugere?

Med håb om præsis hjælp

Adam

Fra : Jan Bachman

Dato : 03-12-03 22:30

>Hvordan kan jeg i øvrigt identificere de "autoriserede" brugere?
Jeg bruger IP-tools:
http://www.ks-soft.net/ip-tools.eng/index.htm

Det kan scanne et netværk for umiddelbare brugere. Det kan ikke måle
forbrug. En bruger kan dog stadig gemme sig bag en firewall.

Sideløbende har min router en udemærket log, så jeg kan se de seneste
sessions og hvem der har åbnet dem, samt DHCP historik. Her vil evt.
gratister blive afsløret.

/Jan