Accesspoint direkte til Webspeed-modem?
Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 03-12-03 06:22

Jeg har uden held forsøgt at sætte et minimalt trådløst netværk op -
bestående af et Webspeed-modem, et Linksys WAP54G AccessPoint og min
bærbare med indbygget wireless.
Jeg kan godt aktivere forbindelsen, men jeg kan ikke komme til at lave
en opsætning på AP, da den meddeler, at der ikke er forbindelse til
Acess Point.
I vejledningen ser det ud til, at AP skal sluttes til hub eller
switch, som igen er sluttet til modem, men det burde vel ikke være
nødvendigt - eller tager jeg fejl?

Keld S

Fra : Jan Bachman

Dato : 03-12-03 07:56

> [...]
>I vejledningen ser det ud til, at AP skal sluttes til hub eller
>switch, som igen er sluttet til modem, men det burde vel ikke være

Det kan du ikke

Dit Access Point skal have en IP-adresse.
Hvis du plugger det direkte til dit Webspeed-modem, så får det den
offentlige IP-adresse, der var tiltænkt din PC. Din bærbar skal så
have en anden offentlig IP-adresse, som du skal købe ekstra (10kr pr.
måned hvis jeg husker rigtigt). Problemet er bare, at du ikke har
garanti for at de to adresser ligger på samme net, så dit AP og din
bærbar kan se hinanden. Med samme net menes at de to adresser er ens
på de første tre cifre. F.eks. 65.11.22.x og 65.11.22.y. Adresserne
kan ligesågodt være pivforskellige, og så er du solgt.

Hvis dit WAP54G er nyindkøbt, så skydt dig at få byttet til en WRT54G,
der har indbygget router, som er det du savner. Alternativt skal du
have en separat router, som du plugger dit Access Point ind i, f.eks.
BEFSR41.

/Jan

Fra : Mads Bahrt

Dato : 03-12-03 13:38

Jan Bachman wrote:

> [...]
> der har indbygget router, som er det du savner. Alternativt skal du
> have en separat router, som du plugger dit Access Point ind i, f.eks.

Det kan han godt - access pointet behøves ikke have en offentlig
tilgængelig ip-adresse, da ip-adressen alligevel kun bruges til
opsætning (og ikke i den egentlige operation). Access pointet skal bare
have en RFC1918 adresse.

Men hvis du kan få dit access point byttet til en router ville jeg også
gøre det - dette er en nemmere løsning at håndtere og samtidig kan du
tilkoble flere computere uden problemer.

MVH
Mads

Fra : Jan Bachman

Dato : 03-12-03 18:18

> [...]
>tilgængelig ip-adresse, da ip-adressen alligevel kun bruges til
>opsætning (og ikke i den egentlige operation). Access pointet skal bare
Aha, det er nyt for mig

Vil det sige, at han på sin bærbar trådløst kan få en off. IP via DHCP
tværs henover et AP med en tilfældigt tildelt RFC1918 adresse, bare
AP'et er plugget i modemet?

/Jan