baggrundsbillede i en celle
Fra : Mia Eriksen

Dato : 02-12-03 15:11

Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor de forskellige sider er
illustreret som nogle faneblade. Den måde jeg har lavet det pt.
passer til min skærm, men står ikke så pænt i andres, så jeg skal
have lavet den om.

Jeg tror at jeg kan løse mit problem ved at lave en tabel med en
tabel i.

Den første tabel skal blot indeholde et billede. Den næste tabel
skal indeholde teksten på fanebladene, dvs. at tabellen skal være
"gennemsigtig".
Hvis ikke i helt forstår hvad jeg mener, så kig ind på
www.rw-regnskab.dk. Det kan være det hjælper.

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Håber der er en, der har
et godt råd.

Mia

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-03 15:58

Mia Eriksen skrev:

> Jeg tror at jeg kan løse mit problem ved at lave en tabel med en
> tabel i.

Umiddelbart lyder det ikke som en god løsning. Tabelbaseret layout
er en gammeldags måde at skrive websider på.

> Hvis ikke i helt forstår hvad jeg mener, så kig ind på
> www.rw-regnskab.dk. Det kan være det hjælper.

Start med at validere din side. Der er et par småfejl i din html-
kode mens din css-kode indholder mange fejl. Se evt. hvorfor det er
vigtigt med validering her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

Vedr. din kode - så vil jeg fraråde at benytte billeder af tekster.
Det gør siden tungere at hente, tekstnavigering bliver umulig og
endelig bliver siden også sværere at vedligeholde. Du har nydelige
alt-tekster lagt ind, prøv at nøjes med dem. Det gør det
selvfølgelig svært (umuligt) at sikre at en tekst vises i en helt
bestemt font og størrelse - men det er heller ikke meningen med
html-sider. Det vigtigste skulle gerne være at siden kan læses -
derfor er fx fontspecifikationer i css-kode kun forslag til en
browser. Man kan slå det fra eller vælge helt at ignorere visse
typer regler.

Hvis du vil se et par eksempler på faneblade der virker på mange
forskellige systemer, kan du prøve følgende links:

<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaTab/readme.html>

<http://www.alistapart.com/articles/taminglists/> (et stykke nede,
under "borders")
--