Skærme
Fijala 3554
Endnu en viewsonic vp181 gik død på DVI
Fra : K.

Dato : 03-12-03 21:21

Jeg skrev i gruppen for ca. 1½ måned om en Viewsonic vp181b jeg havde købt
til en person jeg bygger computer for.
Den gid død på DVI efter ca. 8 dage,og jeg fik den byttet til en 'ny' brugt.
Den 'nye' brugte virkede på DVI ,og han valgte at beholde den selvom der var
en lille ridse i skærmen.
Idag stod han så ude hos mig igen med hele computeren i bagagerummet, og
sagde at den ikke ville starte.
Vi satte den op og det tog ikke længe at konstatere at nu var denne skærm
også røget på DVI.
Virkede stadig fint på analog.
Så nu må den jo så byttes... igen.

Er der nogen der ved om Viewsonic har fået styr på situationen?
Eller om man måske skulle vente en måned eller 2 med at bytte den, og så
bare leve med analog lidt endnu ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-03 22:01

K. wrote:
> Vi satte den op og det tog ikke længe at konstatere at nu var denne skærm
> også røget på DVI.
> Så nu må den jo så byttes... igen.
> måske skulle vente en måned eller 2 med at bytte den

Byt den asap - efter 3 (eller er det 4) byt, så har du ret til at hæve
handlen (hvis jeg husker rigtigt).
Det ved de helt sikkert i dk.forbruger og/eller dk.videnskab.jura

Fra : rane

Dato : 04-12-03 10:14

On Wed, 3 Dec 2003 21:20:39 +0100, "K." <k@k.k> wrote:
>Er der nogen der ved om Viewsonic har fået styr på situationen?
>Eller om man måske skulle vente en måned eller 2 med at bytte den, og så
>bare leve med analog lidt endnu ?

Så vidt jeg ved er det ikke noget Viewsonic prioriterer særligt højt
for tiden. Men kontakt dem og lad dem vide at ENDNU en Vp181 nu er død
på DVI - jo flere af disse henvendelser de får, jo større er chancen
at de vil tage problemet seriøst.

Hvis du gerne vil bruge 2 computere på samme skærm, kan du som
nødløsning købe en DVI-to-Analog adapter du kan smide i skærmens
DVI-connector og derved bruge et alm. vga-kabel til at connecte endnu
en computer til skærmen. Denne nødløsning kører jeg fortsat på også.

Fra : K.

Dato : 05-12-03 16:33

"rane" <nada@adasf.com> wrote in message

> [...]
> DVI-connector og derved bruge et alm. vga-kabel til at connecte endnu
> en computer til skærmen. Denne nødløsning kører jeg fortsat på også.

Jeg har kontaktet Viewsonic idag pr. telefon ,og efterfølgende skrevet hele
denne smøre til den person jeg blev bedt om at skrive til :

Hej .
Jeg har talt lidt med Susanne Heckmann fra Viewsonic angående problemer med
en VP181B skærm jeg har købt, og er blevet henvist til dig.
Jeg har nu 2 gange været ude for at min DVI indgang på skærmen er gået i
stykker.
Første gang var da min ny indkøbte skærm var 5 dage gammel ,og nu her ca.
1½ -2 måneder efter jeg har modtaget en bytteskærm.
Den jeg har nu, som lige er blevet defekt, har jeg endnu ikke oprettet en
RMA sag på, af flere grunde.

For det første er jeg ivrig læser og også skribent i et skærm forum, hvor vi
er en del der interesserer os meget for fladskærme, og teknologien og de
forskellige typer af paneler (s-ips ,IPS og så videre) .
Og for ca. 2-4 måneder siden var en af de hotteste 18 " skærme man kunne
købe en viewsonic vp181b/s, og vi var en del der faktisk gjorde det.
Og siden da har vi oplevet den ene efter den anden komme tilbage og fortælle
at nu virkede deres DVI heller ikke mere.
Det skal dog siges at der er enkelte der ikke har problemet....endnu.
Så nu er det udbredt i gruppen at man nok skal holde sig fra den skærm da
viewsonic har et DVI problem.
Så derfor er jeg intereseret i at vide lidt om hvad der bliver gjort for at
rette op på situationen,inden jeg laver en RMA.

For det andet havde jeg en noget uheldig oplevelse med Infocare, da jeg
sidste gang skulle ha' byttet min helt nye(5-7dage) defekte skærm.
Her sætter jeg min feedback email til infocare ind ,og en kopi af den mail
er også vedhæftet denne email ,som bevis på at den rent faktisk ér sendt til
infocare:

BREV TIL INFOCARE :

Hej.
Jeg vil lige sende et par ord om min oplevelse med jeres håndtering af min
RMA sag.
Min ny indkøbte skærm virkede pludselig ikke på DVI indgangen efter ca. 5
dage.
Jeg udfyldte RMA skemaet søndag aften og mandag sender i en skærm til mig.
I skal ha' alt mulig ros for at handle hurtigt.
Det er meget tilfredsstillende at have en RMA sag afsluttet på 2-3 dage.
Bytteskærmen virker på DVI uden problemer,så alt ok dér også.

Men...... for der ér et men.

Har købt en splinter ny skærm til 5285,-,og at den så uheldigvis er defekt,
er naturligvis ikke er jeres skyld på nogen måde.
Men, at jeg modtager en tydeligvis brugt skærm fra jer, er jeg ikke helt
tilfreds med.
Da jeg stadig var inde i DOA perioden, burde det være en selvfølge at jeg
skulle have en helt ny skærm i bytte.

Skærmen var ret støvet ,og kassen den kom i var godt brugt, samt der var
fedtemærker på skæmen ,og striber på selve skærmfladen som stammer fra at
den forrige ejer ikke har været helt god til at pudse skærmen.Så nærmest ud
som om han havde tørret den med en karklud.
Kablerne var sjusket pakket ,hvilket betyder mindre ,men blot understreger
at skærmen ikke var ny.

Efter jeg havde rengjort den meget forsigtigt,og omhyggeligt, med rent varmt
vand,og en microfiber klud,
gik jeg skærmen grundigt efter, og måtte konstatere at der var en ridse i
billedfladen, i højre side,ca. i midten, en V formet og ca. 1½ cm lang
ridse. Ikke særlig tydelig ,men den ér der dog.

Jeg har retuneret den DVI defekte skærm til jer i dag, samme dag som jeg
modtog bytteskærmen.
Den er dog blevet retuneret i den godt brugte kasse som bytteskærmen ankom
i.
Kabler og andet tilbehør er også dét som jeg modtog med bytteskærmen.
Så jeg har altså beholdt de nye kabler, bøger ,og kasse der fulgte med til
min første *nye* skærm.

Jeg kan lære at leve med den brugte monitor,med ridsen,og følelsen af at det
ku' ha' været gjort bedre.
Det er vel i højere grad mere et spørgsmål om i synes at jeg er blevet
behandlet tilfredsstillende.
Jeg vil ihvertfald gerne høre jeres kommentar til dette, og vil også gerne
insistere på at denne mail bliver vedhæftet min sag i tilfælde af at jeg i
fremtiden skulle støde på problemer med den nye brugte skærm.

Jeg vil gerne lige uddybe at havde jeg været inde i garanti perioden ,altså
efter DOA perioden,kan jeg udemærket forstå at man måtte acceptere at
modtage en repareret brugt skærm i bytte.
Jeg mener dog ikke at det er rimeligt når man er i DOA perioden.

Ser frem til at høre fra jer.

BREV SLUT.

Desværre hørte jeg aldrig tilbage fra infocare, og besluttede mig for ikke
at gøre noget videre i den sag, og leve med skærmen som den er.
Da jeg nu står i samme situation igen(def. DVI) ,er jeg meget intereseret i
at høre om Viewsonic synes at det er en tilfredstillende behandling jeg har
fået af Infocare.
Og er også intereseret i at høre hvordan jeg skal gribe sagen an denne gang.
Skal jeg f.eks. leve med skærmen et lille stykke tid endnu, da i er i fuld
gang med at finde problemet ?
Og ville det ikke være rimeligt når jeg skal bytte den igen, at jeg denne
gang får en *ny* skærm.

Ser meget frem til at høre om jeres mening om alt dette.

Mvh.
Kenneth .

Alt dette er skrevet som at det er min skærm hvilket det egentlig ikke er.
Den er dog hjemkøbt med mit navn på fakturaen, men ejes af en jeg bygger
computer for, men det synes jeg ikke der har været grund til at forvirre
hverken viewsonic eller Infocare med.
Selv har jeg en viewsonic vx900 19" der har fungeret perfekt - også på DVI.

Fortsættelse følger når jeg får svar fra Viewsonic.

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 05-12-03 21:10

> Fortsættelse følger når jeg får svar fra Viewsonic.

Den "glæder" jeg mig til at få...

Jeg er også bange for, at jeg må slutte mig til flokken med en VP181s med
defekt DVI. Da jeg startede puteren op til morgen, ville skærmen ikke vise
noget signal via DVI.

Jeg havde ikke tid til at gøre noget ved det der, men prøvede da jeg kom
hjem i eftermiddags. Det virkede fortsat ikke - eneste løsning var et vga
kabel! Æv...

Jeg købte skærmen hos Itbutikken den 25. september 2003.

Mit spørgsmål er som følger:

Er der onsite garanti på min skærm? Jeg kan nemlig ikke se noget om det på
kvitteringen. Lige umiddelbart mener jeg at der onsite garanti på skærmen,
men kan ikke få det bekræftet!

For der er jo altså ikke meget ved at lave RMA og så skulle indlevere
skærmen til en filial af infocare.dk, og så ikke have nogen skærm i tiden
mens de ser på problemet!

På forhånd tak,

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : K.

Dato : 05-12-03 21:40

"Bjarke Rasmussen" <bjarke_nr@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> For der er jo altså ikke meget ved at lave RMA og så skulle indlevere
> skærmen til en filial af infocare.dk, og så ikke have nogen skærm i tiden

Ja .du kan få tilsendt en 'ny' inden du sender den defekte retur.
http://www.infocare.dk/online/eservice.asp?id=http://www.infocare.dk/eservice

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 05-12-03 22:03

> Ja .du kan få tilsendt en 'ny' inden du sender den defekte retur.

http://www.infocare.dk/online/eservice.asp?id=http://www.infocare.dk/eservice

Mange tak!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : rane

Dato : 06-12-03 11:12

On Fri, 5 Dec 2003 21:09:42 +0100, "Bjarke Rasmussen"
<bjarke_nr@hotmail.com> wrote:

>For der er jo altså ikke meget ved at lave RMA og så skulle indlevere
>skærmen til en filial af infocare.dk, og så ikke have nogen skærm i tiden
>mens de ser på problemet!

Forhåbentlig får du tilsendt en spritny og ikke en brugt skærm som var
tilfældet med K.

Det er der mit problem ligger - jeg ville hjertens gerne sende min 3.
defekte (DVI) Viewsonic skærm retur til Infocare og så få endnu en ny
- men stoler simpelthen ikke på dem.

Fra : Maestro

Dato : 06-12-03 12:22

Desværre står der i deres betingelser:

"De kan få tilsendt en erstatnings monitor (repareret monitor), som sendes
til Dem samme eller næste dag som De foretager anmeldelsen. Udsendelsen sker
under forudsætning af at tilsvarende model er tilgængelig."

Så den er ikke ny!

Jeg har haft min VP181s i ca 3 måneder nu, og den kører stadig perfekt på
DVI´en, men det er lidt skræmmende at læse om Viewsonic på det seneste, hvis
nu min også vælger at stå af!

Fra : rane

Dato : 06-12-03 12:36

On Sat, 6 Dec 2003 12:22:10 +0100, "Maestro"
<Maestroelite@hotmail.com> wrote:

> [...]
>til Dem samme eller næste dag som De foretager anmeldelsen. Udsendelsen sker
>under forudsætning af at tilsvarende model er tilgængelig."

Jo, men den er jo åbentlys ikke repareret i K's tilfælde da den jo
havde en skramme i panelet + den holdt jo også op med at virke på
DVI'en efter nogen uger.

Hvis jeg sender min til Infocare nu, får jeg med garanti en monitor
der også vil fejle på DVI på et tidspunkt igen. Det er der, mit
problem egentlig ligger.

Nu prøver jeg dog at maile Viewsonic Complaints igen for at høre om de
evt. kan løse mit problem udenom Infocare. Hvis ikke, så vil jeg
prøve at få alle mine penge tilbage og dermed købe en NEC 1860NX-BK
istedet.

>Jeg har haft min VP181s i ca 3 måneder nu, og den kører stadig perfekt på
>DVI´en, men det er lidt skræmmende at læse om Viewsonic på det seneste, hvis
>nu min også vælger at stå af!

Uha ja - spændende at se om din også gør det på et tidspunkt. Håber
det ikke for dig :)

Fra : K.

Dato : 06-12-03 14:19

"Maestro" <Maestroelite@hotmail.com> wrote in message
> [...]
sker
> under forudsætning af at tilsvarende model er tilgængelig."

Pointen i mit tilfælde var at jeg var inde i 'dead on arrival'(14 dage)
perioden, ikke i garanti perioden.

Som jeg også skrev til infocare:
Citat:
Da jeg stadig var inde i DOA perioden, burde det være en selvfølge at jeg
skulle have en helt ny skærm i bytte
..
..
[...]

Citat slut.

Ikke at jeg stadig synes at det ville være sjovt at få en ridset og beskidt
skærm retur selvom jeg var i garanti perioden.
Men det er helt rigtigt at man ikke kan forvente at få en ny,men det betyder
forhåbentlig heller ikke at man skal acceptere en skærm i en hvilken som
helst stand.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-12-03 09:32

"K." <k@k.k> skrev

<SNIP>

> Efter jeg havde rengjort den meget forsigtigt,og omhyggeligt, med rent
varmt
> vand,og en microfiber klud,

Du må ALDRIG bruge en microfiberklud når du gør din skærm rent. Den fungerer
ved den "ridser" skidtet af, så brug hellere en godt slidt
bomuldsviskestykke.

mvh
Peter

Fra : K.

Dato : 06-12-03 14:09

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> [...]

fungerer
> ved den "ridser" skidtet af, så brug hellere en godt slidt

Nej, den køber jeg altså ikke.
Der er tale om den slags klude man bruger til at pudse sine briller med,og
jeg kan desværre ikke huske hvor og hvem, men der er et sted et skærmfirma
som anbefaler at man pudser sin fladskærm på nøjagtig denne måde.
Stod så vidt jeg husker i deres FAQ.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-03 12:44

"K." <k@k.k> skrev

> [...]
> jeg kan desværre ikke huske hvor og hvem, men der er et sted et skærmfirma
> som anbefaler at man pudser sin fladskærm på nøjagtig denne måde.

Forbrugerstyrelsens test af microfiberklude siger noget andet:
http://www.fs.dk/pdf/rr/97/tm970202.pdf (Se afsnit 3.2 om
overfladebeskadigelse)

Jeg har tilladt mig at sakse lidt fra artiklen:

"Det er muligt at kludene er gode til at holde på støvet og således vil være
brugbare til specielle former for afstøvning, men afstøvning for en
almindelig forbruger inkluderer ofte aftørring af mere
sarte/bløde materialer. Det vil derfor i denne sammenhæng blive anbefalet at
bruge en blød støveklud istedet for mikrofiberkludene til afstøvning."

Mikrofibre laves som regel af polyester og nylon. Fibrene er utroligt tynde,
og en rengøringsklud består af en masse fibre og dermed også af mange
fiberender. Mikrofibrene er skåret af på en sådan måde, at de bliver spidse
eller skarpe.

Fra artiklen på http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970213.pdf kan du desuden læse:

"Der er også en del rengøringsarbejder, man ikke skal bruge
mikrofiberkludene til. Afstøvning er et af dem. Kludene kan ridse de
polerede møbler og fjerne polituren. Det er kun en blød støveklud, der kan
klare det arbejde. Materialer som fx blød plast kan også blive ridsede."

Så, uanset hvad din brillemand eller lokale skærmpusher anbefaler dig, så
vil jeg personligt ikke udsætte mine egne briller eller skærm for en
mikrofiberklud.

Til min SonyEricsson T610 fulgte der i øvrigt en "brilleklud" med til
pudsning af skærmen - det var en microfiberklud. Resultatet efter en enkelt
aftørring af skærmen, var mikroskopiske ridser i plastic'en, så ud røg den
klud.

mvh
Peter

Fra : K.

Dato : 08-12-03 16:51

"K." <k@k.k> wrote in message

> Fortsættelse følger når jeg får svar fra Viewsonic.

Jeg har nu fået det første svar fra Viewsonic,og det er desværre stort set
det samme standard svar som jeg så at en anden her også havde fået.
Mener det var Rane.

Brevet :
Dear K,

We are aware of the DVI issues and are carrying out investigations and
have gathered information on such occurrences and the circumstances
that they happen. As the problem contains many variables in it, and
some not within the monitor itself, it does not mean that we are not
prioritising the issue although it may seem that way to you, for which
I apologise.

We have heard from customers that getting the latest video card drivers
or BIOS have helped in such situations. We know that DVI card consumes
more power from the PC and have found that certain PCs may need a
higher rated power supply unit.

Although this may not be the solution for your situation, I hope it
provides to you some assurance that we are looking into the issue and
your particular situation and have informed other parts of the
organisation also.
If you would give me information about your graphics card and it's drivers I
might be able to give you some more support.
If you have the time to fill in the attached form as much as possible it
will help us to support you with a possible solution.
I'll also request Infocare DK to comment about your remarks in your letter.

Best Regards,

Så det er lidt et svar hvor de siger :Ja, det er muligt at der kan være tale
om at der måske er et problem, men det kan også skyldes mange andre ting.
Og jeg mener ikke at nogle af de ting som han foreslår er relevante i
forhold til det som jeg har oplevet 2 gange, så jeg har gjort mit bedste for
at skyde argumenterne ned i det skema som han bad mig om at udfylde.

Jeg kan ikke direkte sætte det skema ind pga. det format det er lavet i ,men
har converteret det til text, og sat det mest relevante ind, så i kan læse
det.
Er lidt rodet men det skulle være til at gennemskue:

Date: 8.dec. 2003 ASP and RMA no : VS ref. no. :

PRODUCT INFORMATION:

Model (from monitor front) vp181b
VCDTS/VLCDS No.
Serial Number(s) :
Note: the above information is available on the label at the rear of
the monitor(s)

Comments Failing DVI
FULL FAULT DESCRIPTION (include a .jpg picture of the screen if
applicable)

My second vp181b that failed on DVI.
Monitor does not start when computer start .
On VGA it works.

PC/DRIVER INFORMATION ( Pls ensure latest drivers for graphics card and
monitor are used)

PC Brand, Model & memory: P4 2.8 Ghz 1024Mb RAM
PC Main Board & Bios version: ASUS P4C800 E DELUXE : BIOS 1014
Video Card Brand, Model & memory: Asus geforce fx5600 256 mb
and ASUS geforce fx5900 256 mb
Video Cd :BIOS Rev & No of VGA/DVI OPs: asus gf fx5900 bios rev: 4.35.20.22
Video Driver s/w name & version : Monitor does not start when computer start
,it cannot have anything to do with a card driver,since no operating system
software and drivers are active at that point .
PC OS & S/W (eg Win XP Pro & Word): win xp pro.

SETTINGS GIVING ISSUE, & SOLUTIONS TRIED

Input: Analogue , DVI or both : DVI only

Other PCs and Monitors tried : I have 2 pc's ,and also 2 viewsonic TFT
monitors. The faulty vp181b ,and a vx900 which works fine on DVI on both
computers at any time.
The faulty vp181b have also been tried on both computers both times it
failed,and did not work.
Also the vp181 monitors have been working fine for a while.The first one 5
days and the 2nd about 1½ month, and then it suddenly fails without any
changes made to the computer.And again, its 2 computers that it dont work
on, while my other viewsonic monitor do work on both.

So it takes a very good explanation to get me to believe that this is not an
issue with the monitor itself.
I can totally outrule any videocard driver problems in my case, based on the
error finding described above.

I do not believe that the power supply can have any part of this ,again
based on what i describe above, and the fact that my main computer have a
very high quality Enermax 450 Watt powersupply, and both computers are very
stable and shows no signs what so ever that they should have power issues.

And you mention video bios.
Again when the monitor suddenly fails on the DVI ,and on 2 different cards,
after it has been working for upto 1½ month,i cannot see how it should be a
videocard bios problem either. Unless ofcourse the Asus card actually fry'es
the DVI on the monitor.
Id like to point out that when the DVI fails it it not temporary or random
'now and then failures' in any way - When it dies, its all dead .

So i can pretty much say that none of the suggestions you gave me seems
valid in my case, and everything points towards the monitor.
And i have not gotten any closer to a solution, or an advice about what i
should do in this case.
There are limits to how many RMA's i wanna go through, especially if there
are no solution ahead.

New Cable or Non-DDC adaptor tried : Tried DVI cable from my vx900 viewsonic
monitor.

Efter at have sendt dette tilbage til Viewsonic havde jeg en voldsom lyst
til at ringe til kontaktpersonen, og lige forklare alt hvad jeg havde
skrevet også.
Det viste sig desværre at han var svensk,men det kan han jo ikke gøre for:).
Så på trods af problemer med at forstå hinanden,kom vi dog til en forståelse
efter ca. 30 min. snakken frem og tilbage.
Og han har nu lovet mig at deres tekniske chef vil få min forklaring at se,
samt at han vil kontakte mig med yderligere råd og vejledning.
Det skal også nævnes at jeg under telefon samtalen fik tilbudt at få
refunderet pengene for monitoren.
Det er dog ikke det jeg umiddelbart går efter.
Jeg vil hellere være medvirkende til at presse dem til at finde en holdbar
løsning, men har dog forbeholdt mig retten til at tage imod hans tilbud på
et senere tidspunkt.

Så fortsættelse følger når jeg hører fra dem igen ......

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-12-03 18:31

Boykot :

SHELL....æhhhh.....DELL...æhhhh........Viewsonic.......æhhhhhhhhhh........
...........LG..............æhhhhhhhhhhh...............boykot hele lortet -
jeg er færdig med at købe flere TFT'er.

Vil starte egen produktion af 28" WIDE TFT skærme og sælge dem i USA for
299 $ inkl. fragt og livsvarig garanti og sælge dem i DK for 120.000 Dkr
(ex. moms naturligvis) med 1 års garanti.

Skulle folk få problemer med skærmen, og den er købt i DK, så får de blot
en standard besked, om at "det er vi sku' kede af - håber fejlen vil løse
sig af sig selv. Du kan evt. prøve at opgradere dit bundkort, grafikkort og
evt. drivere dertil - det er ikke vores skyld, at vores produkt ikke virker
- det er DIN skyld - så løs problemet selv"

Skulle nogle klage over, at panelet anvendt i skærmen ikke mathcer
specifikationer på vores website, så får de blot en historie fra de varme
lande, om vi skam garanterer, at alle nye fremtidige produkter vil komme
til at rumme det annoncerede panel, og herefter lukker vi telefon linien
til teknisk afdeling ned og lader alle telefon samtaler gå igennem vores
særligt trænede sælgere og supportere, der er trænet i intet at vide om
paneler og altid at kunne fyre en sludder for en sladder af eller virke
helt blæst oveni hovedet :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-12-03 19:49

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> crashed Echelon writing

> Vil starte egen produktion af 28" WIDE TFT skærme og sælge dem i USA
> for 299 $ inkl. fragt og livsvarig garanti og sælge dem i DK for
> 120.000 Dkr (ex. moms naturligvis) med 1 års garanti.

Beklager makker, købeloven i DK siger min. 2 år :)

--
Bjarke Andersen

Fra : K.

Dato : 08-12-03 20:05

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> crashed Echelon writing

> Beklager makker, købeloven i DK siger min. 2 år :)

Den siger faktisk 6 måneders garanti igennem forhandleren, og 2 års
reklamationsret for mangler eller fejl man kan bevise var tilstede ved
købet.*
De fleste troede at man fik forbedrede rettigheder de de 2 år blev indført,
men i mange tilfælde er man faktisk dårligere stillet som forbruger.

*Medmindre at producenten selvfølgelig lover mere.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-03 22:39

K. wrote:
[...]

Nope! Det er en forbedring. Den gamle lov sagde faktisk 1 års
reklamationsret - ikke garanti. At så de fleste producenter valgte at give 1
års garanti er jo en helt anden sag...

M.v.h.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-12-03 21:39

> Beklager makker, købeloven i DK siger min. 2 år :)

Nope DUDE - 6 måneders garanti - 18 måneders reklamationsret, hvor man selv
skal bevise skadens omfang.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-12-03 22:50

> Nope DUDE - 6 måneders garanti - 18 måneders reklamationsret, hvor man
> selv skal bevise skadens omfang.

Bleeehhhh, essencen er at Direktør Ralph's kvindeservice afd. vil kunne få
opkald for skærme op til 2 år gamle istedet for 1 :P

--
Bjarke Andersen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-12-03 23:09

> Bleeehhhh, essencen er at Direktør Ralph's kvindeservice afd. vil kunne få
> opkald for skærme op til 2 år gamle istedet for 1 :P

OG jeg vil KUN ansætte flotte kvinder i Hotpants, der ikke kender forskel
på et TFT panel og et gulv panel :)

Selv med dette kvalifikationsniveau vil ekspertisen blandt mine ansatte
stadig være over lands gennemsnittet :)))

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 09-12-03 11:54

On Mon, 8 Dec 2003 16:51:23 +0100, "K." <k@k.k> wrote:

>Jeg har nu fået det første svar fra Viewsonic,og det er desværre stort set
>det samme standard svar som jeg så at en anden her også havde fået.
>Mener det var Rane.

Ok skummelt - NØJAGTIG samme email fik jeg tilsendt af Viewsonic,
formuleret 100% ens osv. Det eneste de ikke skrev til mig er
nedenstående:

> [...]
>will help us to support you with a possible solution.
>I'll also request Infocare DK to comment about your remarks in your letter.

De mente åbenbart ikke lige at de ville hjælpe mig yderligere. Kan
også være deres standard-svar er blevet udvidet siden jeg fik det.

> [...]
>forhold til det som jeg har oplevet 2 gange, så jeg har gjort mit bedste for
>at skyde argumenterne ned i det skema som han bad mig om at udfylde.

Ja de løsningsforslag holder slet ikke. Det kan da ikke passe at man
kun kan få DVI til at virke hvis man bruger ÉN bestemt grafikkort
driver.

> [...]
>løsning, men har dog forbeholdt mig retten til at tage imod hans tilbud på

Ok så det kan man altså godt? Jeg har kun haft kontakt med Infocare
som ikke kunne garantere mig at forhandleren vil give mig pengene
tilbage hvis jeg venter lidt med det. Dog kunne han fortælle at hvis
jeg snakker/mailer med Viewsonics danske countrymanager og får hans
accept, vil jeg kunne få pengene tilbage når forhandleren nok vil
ringe til Viewsonic - hvor countrymanageren så vil sige "ja, giv ham
pengene".

Blev dog advaret om ikke at vente alt for lang tid.

Men ellers er jeg i nøjagtig samme dilemma som dig. Vil skidegerne
beholde skærmen da den ellers er perfekt (bortset fra DVI-problemet).

Fra : K.

Dato : 10-12-03 19:26

Opfølgning fra ViewSonic

Hello K,

Our Quality/technical department had no further advise to your specific case
right now and more suggestions to your configuration which might help/solve
your problems. We know other competitors have this problem too. This is from
talking with our contacts and one customer who tried it on other units and
found problems - he is now taking his support calls to the video card
manufacturer.
As discussed, I don't think we have a solution as such but at the same time
I feel that it is related mostly to the video cards, etc. which are out of
our control.
But , if you still think that it is the monitor , then we can if you like
raise an credit for you? Would you like us to do that through your reseller?
BR;JAN

OK.. Jeg må nok indrømme at nu er min tålmodighed, og tiltro ,til at de
ville seriøst forsøge at fixe dette, ophørt.
De taler uden om, og indrømmer intet, og selv om de får serveret facts der
peger direkte på deres skærm har et problem, mener de stadig at det er alle
andres skyld.
Hvordan kan de mene at det ikke er deres skærm der fejler noget, når man får
tilsendt en bytteskærm og kobler den til og den derefter uden videre virker
på DVI, men den defekte(som man jo stadig har på det tidspunkt) ikke gør.Og
at skærmen bare holder op med at virke uden at man har lavet nogle ændringer
på computeren, og derefter ikke virker på flere forskellige computere.
Det er som om det ryger lige ind igennem det ene øre og ud af det andet.
Det eneste jeg kunne acceptere var hvis DVI udgangen på grafikkortet rent
faktisk brænder DVI porten på skærmen af.
Men det er under alle omstændigheder et problem som skærmfirmaet er nødt til
at tage sig af, hvis det er tilfældet.
Og så vidt jeg ved har vi kun oplevet at ACER har haft DVI problemer også
,ikke?
Og ACER fik relativt hurtigt nye skærme ud på markedet der ikke havde DVI
fejl.
Er det ikke rigtigt ?

Så min anbefaling, til ham der ejer skærmen jeg skriver om, er nu klart at
returnere den og få sine penge tilbage.
Håber han vil det, selvom det kommer til at koste ham lidt i porto for at
sende den tilbage, samt at bestille en ny.
Havde det rent faktisk været min skærm, så stod den henne på posthuset nu !

Fra : rane

Dato : 10-12-03 20:46

On Wed, 10 Dec 2003 19:25:47 +0100, "K." <k@k.k> wrote:

> [...]
>på computeren, og derefter ikke virker på flere forskellige computere.
>Det er som om det ryger lige ind igennem det ene øre og ud af det andet.

Jeps, det er præcist som jeg også oplever dem. Jeg har nu skrevet til
Viewsonic og bedt om en garanti for at jeg evt. kan sende skærmen
tilbage på et tidspunkt (indenfor 1-2 måneder, idet jeg fortsat kan
acceptere en løsning fra dem i fald den kommer indenfor ovennævnte
periode)) og få alle mine penge retur.

Og hvis jeg ikke kan få det...jaa..så er det forbrugerråd tid + kæmpe
kampagne på internettet der skal advare mod ALT Viewsonic.

> [...]
>faktisk brænder DVI porten på skærmen af.
>Men det er under alle omstændigheder et problem som skærmfirmaet er nødt til

Ja. Alt peger jo på det er skærmen der fejler og ikke grafikkortet. Og
med så mange grafikkort der er på markedet idag, MÅ de simpelthen
foretage en god kvalitetskontrol inden de sender produktet på markedet
- hvilket de tydeligvis ikke har gjort.

> [...]
>,ikke?
>Og ACER fik relativt hurtigt nye skærme ud på markedet der ikke havde DVI

Så vidt jeg husker, jo. Husker dog ikke hvor lang tid der gik før der
kom nye skærme.