Skærme
Fijala 3554
Ny skærmopløsning.
Fra : Køster

Dato : 03-12-03 17:25

Hej NG.

Jeg kører normalt en skærmopløsning på 800x600. Men jeg ville gerne kunne
ændre opløsningen til 1024x768 nogle gange. Når jeg forsøger at ændre
indstilling under "egenskaber for skærm" får jeg sort skærm i 10-15 sek. og
derefter vender den tilbage i den oprindelige opløsning. Mit skærmkort er et
S3 Graphics ProSavageDDR med en driverversion der hedder 6.13.10.1075 og jeg
kører Windows XP.
Kan det passe at systemet ikke kan køre den anden opløsning?

På forhånd tak

Karsten Østergaard

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 03-12-03 17:49

Køster wrote:
> [...]
> ændre indstilling under "egenskaber for skærm" får jeg sort skærm i
> 10-15 sek. og derefter vender den tilbage i den oprindelige

Det er jo lidt kedeligt...

> Mit skærmkort er et S3 Graphics ProSavageDDR med en
> driverversion der hedder 6.13.10.1075 og jeg kører Windows XP.
> Kan det passe at systemet ikke kan køre den anden opløsning?

Der er 2 ting der spiller ind. Dels dit gfx-kort og din skærm. Begge skal
være 'certificerede' til at køre din ønskede opløsning. S3 er jo eg
tussegammelt kort. Hvilken skærm har du?

--
Martin K

Fra : David T. Metz

Dato : 04-12-03 00:47

Køster wrote:
> [...]
> ændre indstilling under "egenskaber for skærm" får jeg sort skærm i
> 10-15 sek. og derefter vender den tilbage i den oprindelige

Det er fordi dit skærmkort skifter og din skærm kan ikke følge med. Hvilken
skærm er der tale om?

Måske kan din skærm godt vise 1024, men bare ikke i den opdatering som dit
kort sender? Svært at sige uden fler oplysninger.

David

Fra : Køster

Dato : 04-12-03 10:29

....David skrev
> [...]
>
> Måske kan din skærm godt vise 1024, men bare ikke i den opdatering som dit
> kort sender? Svært at sige uden fler oplysninger.

Skærmen er en Goldstar standardskærm fra 1996, det er de oplysninger jeg
kan finde på den. Den KAN vise 1024 opløsning, for det gjorde den med min
gamle komputer. Så det er nok noget med kortet, ja.

VH Karsten

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-12-03 12:46

Køster wrote:
> Skærmen er en Goldstar standardskærm fra 1996, det er de oplysninger
> jeg kan finde på den. Den KAN vise 1024 opløsning, for det gjorde den
> med min gamle komputer. Så det er nok noget med kortet, ja.

Måske et banalt spørgsmål, men driveren til gfx'et er installeret ikke?

--
Martin K

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-12-03 13:55

"Køster" <bee@ready.dk> skrev

> Skærmen er en Goldstar standardskærm fra 1996, det er de oplysninger jeg
> kan finde på den. Den KAN vise 1024 opløsning, for det gjorde den med min
> gamle komputer. Så det er nok noget med kortet, ja.

Nej, det er nærmere en kombination. Sæt opdateringshastigheden / refresh
rate for kortet på 60 hz før du skifter.

Problemet skyldes sikkert at din skærm kun kan klare 1024*768 i max 60 Hz -
hvis dit grafikkort prøver at sende signalet i mere end 60 Hz svarer skærmen
igen ved at gå i sort (for ikke at brænde sammen)

mvh
Peter

Fra : Køster

Dato : 05-12-03 13:44

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev............

> [...]
skærmen
> igen ved at gå i sort (for ikke at brænde sammen)

Det var klogt tænk, for dette løste lige præcis problemet.
Mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Karsten

Fra : Tim Christensen

Dato : 05-12-03 15:19

Køster wrote:

> Det var klogt tænk, for dette løste lige præcis problemet.
> Mange tak for hjælpen.

At køre med 60Hz er at bede om en tundrende hovedpine, alt under 75Hz
kan ikke anbefales.

Mvh

Tim