Skærme
Fijala 3554
En skærms max opløsning og billedkvalitet~
Fra : michael bennati scho~

Dato : 03-12-03 16:03

Jeg er ved at købe mig en bærbar computer. Den skal bruges meget til
billedbehandling. Jeg vakler mellem to modeller med forskellig
skærmopløsnings maximum og i den forbindelse har jeg et spørgsmål. De to
modeller, som jeg har mulighed for at købe til favorabel pris er kort
fortalt en superlækker IBM Thinkpad T41 med 14" skærm og opløsning 1024*768
og den mere ydmyge IBM Thinkpad R40 med 15" skærm og opløsning 1400*1050. De
besidder begge samme grafikkort.

Spørgsmålet er så hvordan den mindre skærmopløsning (og 14" i stedet for 15)
påvirker et billede kvalitativt. Kvantitativt betyder det vel, at jo mindre
skærmopløsning, jo mindre kan der være på billedet (?) men hvad med
kvalitativt? kan man se forskel? Går detaljer/farvenuancer tabt? Man kan vel
ikke sammenligne det med at jeg ændrer skærmopløsningen her på min
stationære computer, når det er en SKÆRMS opløsning vi taler om, eller har
jeg misforstået noget?
Håber nogen kan rede trådene ud og lette min beslutningsproces..
Jeg er nødt til at forholde mig teoretisk til det, eftersom jeg ikke mener
der IBM butikker for private kunder i Kbh, hvor jeg kunne gå ind og
konstatere forskellighederne ved selvsyn.

mvh Michael

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-12-03 17:51

"michael bennati schou" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dk> skrev

> Jeg er ved at købe mig en bærbar computer. Den skal bruges meget til
> billedbehandling.

Jeg har svaret dig i dk.edb.hardware.baerbar - hvis du skal krydsposte, så
gør det gerne på den rette måde fremover. For mere info se
http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

mvh
Peter