Er Abit NF7-S stadig et godt MB?
Fra : Anders H. Andersen

Dato : 02-12-03 22:10

Hej

Jeg har fået tilbudt et brugt Abit NF7-S bundkort og vil gerne vide er
det stadigvæk er et bundkort som er værd at købe?

Det er et Revision 2.0 kort.

Hvad er det der sætter grænsen for hvor hurtig en processor et
bundkort kan klare altså uden overklokning og den slags?

Vil jeg f.eks. kunne sætte en 4GHz CPU i hvis der skulle komme sådan
en?

Hvor lang tid tror i der går før AMD holder op med at producere den
nuværende Atlon?

mvh
Anders

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 02-12-03 22:29

Anders H. Andersen wrote:
> Jeg har fået tilbudt et brugt Abit NF7-S bundkort og vil gerne vide er
> det stadigvæk er et bundkort som er værd at købe?
>
> Det er et Revision 2.0 kort.

Det er stadig eet af det bedste boards til AMD... Uden tvivl! Har selv et
NF7, og det er mit bedste mobo ever...

> Hvad er det der sætter grænsen for hvor hurtig en processor et
> bundkort kan klare altså uden overklokning og den slags?

Chipsæt og BIOS versionen...

> Hvor lang tid tror i der går før AMD holder op med at producere den
> nuværende Atlon?

De har jo allerede lavet AMD 64 / Opteron, så det er vel kon den socket de
vil køre videre med i fremtiden. Meen Socket 462 har nok en fremtid på et
årstid, indtil den nye socket er faldet i pris...

--
Martin K

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-12-03 23:46

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er stadig eet af det bedste boards til AMD... Uden tvivl! Har selv et
> NF7, og det er mit bedste mobo ever...

Hørt hørt.
Rev. 2.0 er endvidere den nyeste revision af NF7-S.
Dog skal man lige holde øje med AN7.
Det er en opdateret udgave af NF7-S, ved dog ikke hvornår det dukker op i
dk.
NF7-S har et par punkter det kunne være bedre på, men det er stadig bedre
end andre nForce2 bundkort. (min mening)

NF7 bundkortet undervolter processoren. Altså skal man sætte vcore højere
end den værdi man ønsker.
Dette kan også give problemer hvis man OC'er til grænsen.

> [...]
> vil køre videre med i fremtiden. Meen Socket 462 har nok en fremtid på et
> årstid, indtil den nye socket er faldet i pris...

Der er heller ikke meget der tyder på en 64bit windows før den tid.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 03-12-03 08:57

Martin Johansson wrote:
> Hørt hørt.
> Rev. 2.0 er endvidere den nyeste revision af NF7-S.

Jep. Det /skal/ være rev. 2. Mit NF7 er også rev. 2....

> Dog skal man lige holde øje med AN7.

Enig - det havde jeg glemt at få med. Vigtig detalje

Abit AN7
http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=158

> Det er en opdateret udgave af NF7-S, ved dog ikke hvornår det dukker
> op i dk.

Der går jo nok lidt tid...

> NF7-S har et par punkter det kunne være bedre på, men det er stadig
> bedre end andre nForce2 bundkort. (min mening)

Enig...

> NF7 bundkortet undervolter processoren. Altså skal man sætte vcore
> højere end den værdi man ønsker.
> Dette kan også give problemer hvis man OC'er til grænsen.

Det synes jeg nu ikke mit NF7 gør. Det står lige pt. og svinger medllen 1.65
V og 1.66 V. Det er jo hvad en Thoroughbred skal ha

> Der er heller ikke meget der tyder på en 64bit windows før den tid.

Nej...

--
Martin K

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-12-03 11:24

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> Det synes jeg nu ikke mit NF7 gør. Det står lige pt. og svinger medllen
1.65
> V og 1.66 V. Det er jo hvad en Thoroughbred skal ha

Hvilket program aflæser du med?
Hvis det er det medfølgende Winbond halløj så passer det ikke.
Hent CPU-Z og aflæs igen.
Så skulle den gerne hoppe op og ned.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 03-12-03 16:44

Martin Johansson wrote:
> Hvilket program aflæser du med?

Winbond Hardware monitor...

> Hvis det er det medfølgende Winbond halløj så passer det ikke.

OK...

> Hent CPU-Z og aflæs igen.
> Så skulle den gerne hoppe op og ned.

Ja ok - den ligger mellem 1,61 V og 1,63 V. Ja, ok det er lidt under. Men så
længe det ikke er ustabilt er det ok med mig. Det betyder jo også mindre
varmeafgivelse, og dermed lavere temperatur

--
Martin K

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-12-03 17:42

> [...]

> længe det ikke er ustabilt er det ok med mig. Det betyder jo også mindre
> varmeafgivelse, og dermed lavere temperatur

Ja det er korrekt, men det kan også betyde at du ikke kan tvinge de sidste
Mhz ud af din processor.

Nu ved jeg ikke hvilken vcore du har indstillet til i bios.
Men hos mig er vcore i bios 1.7V og CPU-Z rapporterer at den svinger mellem
1,663-1,667.
Har en JIUHB DUT3C der standard kører 1.6V

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 03-12-03 17:45

Martin Johansson wrote:
> Ja det er korrekt, men det kan også betyde at du ikke kan tvinge de
> sidste Mhz ud af din processor.

Det er muligt...

> Nu ved jeg ikke hvilken vcore du har indstillet til i bios.

1.65 V => [1,61 V;1,63 V]

> Men hos mig er vcore i bios 1.7V og CPU-Z rapporterer at den svinger
> mellem 1,663-1,667.

> Har en JIUHB DUT3C der standard kører 1.6V

Har en AMD Athlon XP2400+ der standard kører 1,65 V (kender ikke lige min
stepping)...

--
Martin K

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-12-03 20:08

Hvis du kan vente 5-7 dage, har de den hos www.shg.dk

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-12-03 20:15

Jan Vennike wrote:
> Hvis du kan vente 5-7 dage, har de den hos www.shg.dk

Jeg skal nu ikke have det - er fint tilfreds med mit NF7 Men at der ikke
skal gå længere tid før det kan købes kommer lidt bag på mig, men jo
hurtigere des bedre.

Tak for info..

--
Martin K