Valg af hunde hvalp
Fra : Claus Lauritsen

Dato : 30-11-03 23:17

Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en rigtig jagthund, en F T
Spaniel.
og nu melder alle spørgsmålene sig så.

Hvad skal jeg lægge vægt på, når jeg vælger en hvalp i et kuld ?.
jeg ønsker at vælge en Hanhund, og lad os bare antage jeg for lov at vælge
først
ud af hele kuldet.

Venlig hilsen

Claus

Fra : Jesper & Jeanette

Dato : 06-12-03 23:12

Hej Claus.

Har netop selv fået en hvalp, som nu er 6 mdr, også en han-hund. En fin
dejlig og rolig Drentche Patrijshond, som er en stående jagthund.
Jeg tror at det er et fint valg du har gjort med en F.T'er

He er et par test du kan lave ude hos hvalpene.
Tag hvalpene med ind én efter én og gør følgene :

Sæt hvalpen ind i et lokale hvor den aldrig har været før. Hold hunden under
observation, evt. fra et vindue hvor den ikke kan se jer. Hvis hvalpen
straks søger hen mod døren hvor den kom fra, er den lidt usikker, og vil
evt. blive en "buksehænger", men går sikkert ikke "af hånd"
Hvis den begynder at søge rundt på egen hånd, har den selvstændighed, hvad
jo også godt kan blive for meget. !

Gå nu ind til den. Snak lidt med en, og smid en tom konserves dåse hen ad
gulvet, gerne så det larmer. Klinker er fine. Hvis hunden med halen mellem
benene, søger væk fra genstanden, er den evt. bange for nye ting. Det gør
ikke noget at den løber væk, bare den har mod på at søge tilbage til dåsen,
for at se hvad djævlen det var der larmede. Altså mod.

Tag en klud med en knude på og leg lidt med den. Smid nu kluden hen ad
gulvet og sørg for at hunden har interressen for den, og se hundens
reaktion. Hvis den henter kluden, og straks løber væk, kan den være knap så
samarbejdsvillig, og tænker "fuck dig" det er min og du kan bare passe dig
selv. Lav testen nogle gange.

Løft hvalpen op og lad den hvile på en strakt arm. Observér om hunden gerne
vil ned, ligger uroligt eller begynder at pive. Altså om den er rolig.

Tag hvalpen ned på gulvet og lad der komme ro over den. Læg den på ryggen og
hold den nede med et fast greb. Hvis hunden prøver at komme fri kan den evt.
være dominerende, og modsat hvis den bare ligger helt stille og overgiver
sig, har den en vant rolle nederst i menneske hierakiet. Altså dominans

Tag den alle med uden for igen, og se hvordan de opfører sig sammen. Hvis
der er en der går lidt alene, kan der evt. være noget med den. Læg evt,
mærke til hvorden de samarbejder om f.eks. en klud. Denne test er lidt svær
at vurdere ud fra. Det er føtst når de kommer ud på egen hånd det viser sig
hvad for en hund det er.

Læg mærke til posituren. Altså hvordan de står. I det hele taget om de er
rigtig proportioneret osv. Se efter knæk på halen, øjne, ører osv.

Når du laver "alene" testen, skal du skrive ned for hver hvalp. Man glemmer
hurtigt, hvis der er 5-6 hvalpe man skal igennem.

Alt dette er selvfølgelig ingen garanti for at du får den rigtige hvalp, men
en god indikation. Man skal jo også se på hvilke vilkår den skal gå under
til daglig. Hundegård, små børn jagt 2 eller 20 gange om året osv.

God fornøjelse.