registreringer ved unaturlig død?
Fra : erik

Dato : 30-11-03 21:05

hej,

Hvis en person begik selvmord i slutningen af 1800-tallet, blev der så
foretaget nogen særlig undersøgelse eller registrering af dødsfaldet og de
nærmere omstændigheder?

I kirkebogen står der bare "Aflivede sig ved Hængning".

vh
Erik

DK: ret min spam-sikret email ved svar
EN: edit my spam secured email on reply

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-11-03 21:19

erik wrote:

> [...]
> og de nærmere omstændigheder?
>
> I kirkebogen står der bare "Aflivede sig ved Hængning".

Der vil være en tilsvarende politiprotokol.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Claus Bülow

Dato : 02-12-03 16:45

Hej Erik

Jeg har tidligere arbejdet med et selvmord. I den forbindelse
rekvirerede jeg en medicolegal dødsattest fra Rigsarkivet, som var meget
udførligt udfyldt - bl.a. med "bevæggrund".

m.v.h.
Claus Bülow

Fra : erik

Dato : 02-12-03 17:07

Interessant. Kan man gøre det uanset hvor i landet vedkommende boede? Hvad
kostede det?

vh
Erik

Fra : Claus Bülow

Dato : 03-12-03 19:47

erik wrote:
> Interessant. Kan man gøre det uanset hvor i landet vedkommende boede? Hvad
> kostede det?
>
> vh
> Erik

Medico-legale dødsattester beror i Rigsarkivet - i hvilket tidsrum ved
jeg ikke, men det kan nemt undersøges.

Jeg fik kopien tilsendt gratis, men måske hænger det sammen med, at jeg
forinden havde været nødt til skriftligt at ansøge om
kopieringstilladelse, da jeg henvendte mig til arkivet - kun 97 år -
efter dødsfaldet (sådanne dødsattester var (/er?) først tilgængelige
efter 100 år).

Selvmordet fandt sted den 12. maj 1893.

Det stedlige politi var hidkaldt. En fuldmægtig og en autoriseret læge
synede liget.

Nederst på attesten er trykt flg. anmærkninger:

1. Denne Attest træder i de Tilfælde, hvor Ligsynet foretages af lægen
som et mediko-legalt, i stedet for den sædvanlige Dødsattest.
2. Attesten skal af Lægen enten personlig overleveres eller i forseglet
Konvolut sendes til Stedets Politimester, uden hvis Paategning
Tilladelse til Begravelse ej maa gives.
3. Politimesteren tager Afskrift af Attesten og fremsender Originalen
med sin Paaskrift i forseglet Konvolut til vedkommende Præst.

- I øvrigt gav attestens bemærkninger om "den formodede bevæggrund":
Tungsindighed, fortrydelse over indgaaet Handel, anledning til et
spændende arbejde i tiden herefter.......

m.v.h.
Claus Bülow

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 03-12-03 17:26

Har du eventuelt kendskab til for hvilke tidsperioder de medicolegale
attester findes?
Vh

Keld

Fra : KaNi

Dato : 30-11-03 22:47

Hej Erik

Du kan læse om selvmord på:

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/selvmor.htm

Med venlig hilsen

KaNi

http://www.kandu.dk/

Fra : bente vinding jensen

Dato : 01-12-03 00:28

Politiprotokol - fogdebogen, der får du alt at vide, for der har sikkert
også været forhør!
Jeg har selv en hængning i sengestolpe fra 1896, der er oplyst alt i de
papir, det er som man selv står der.
Hilsen
Uldekunstner
Bente Vinding Jensen