Hvad er forskellen ?
Fra : Kispus

Dato : 30-11-03 15:36

Hej !
Først tak til jer alle for de mange dejlige tråde, men jeg har et lille
spørgsmål:
Hvad er forskellen på Hø/Halm/Bast, hvornår er det hvad ??
Mvh. John

Fra : Jens Harming

Dato : 30-11-03 16:39

:
> Hvad er forskellen på Hø/Halm/Bast, hvornår er det hvad ??
> Mvh. John

Hø er tørret græs. Værdifuldt foder. Dufter herligt
Halm er stråene fra korn. Næsten ingen foderværdi.
Bast er hmmm???

Hilsen
Jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-11-03 17:07

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev
> Halm er stråene fra korn. Næsten ingen foderværdi.

Det passer ikke. Et kreatur ville kunne leve længe uden at få andet end halm
og vand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-12-03 11:12

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev

> Det passer ikke. Et kreatur ville kunne leve længe uden at få andet end halm
> [...]

Hej Preben & John

Her er lidt supplerende.

Grunden er nogle dyr holder cellulose nedbrydende bakterier som
"husdyr". Andre dyr kan på anden vis nedbryde det energirige cellulose.
I princippet kan drøvtyggere leve af papir (cellulose):

Cellulose:
http://da.wikipedia.org/wiki/Cellulose

Støttetandede:
http://da.wikipedia.org/wiki/St%F8ttetandede

Firemavedrøvtygger:
http://da.wikipedia.org/wiki/Firemavedr%F8vtygger

mvh/Glenn

Fra : 15kw

Dato : 30-11-03 17:56

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev i
> :
>

> Hø er tørret græs. Værdifuldt foder. Dufter herligt
> Halm er stråene fra korn. Næsten ingen foderværdi.
> Bast er hmmm???

Så vidt jeg husker laves bast af inderbarken fra nogle træer ( mener det er
egetræer ).

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Humlen

Dato : 30-11-03 18:08

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote in news:3fca0037$0$9756
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> spørgsmål:
> Hvad er forskellen på Hø/Halm/Bast, hvornår er det hvad ??

Halm er tørrede kornstrå.
Hø er tørret græs, typisk fra græsmarker.
Så vidt jeg husker kommer bast fra træer, nærmere bestemt det inderste lag
af barken.

Fra : Kispus

Dato : 01-12-03 22:01

> Halm er tørrede kornstrå.
> Hø er tørret græs, typisk fra græsmarker.
> Så vidt jeg husker kommer bast fra træer, nærmere bestemt det inderste lag
> af barken.

Tak for alle svarene, også tak for de mails der kom hjem privat !
Mvh. John