Tørring af frugt
Fra : Anders Matthiessen

Dato : 30-11-03 11:10

Hej gruppe

Er der nogen der ved (eller kan henvise til et link) hvad der sker med
frugters indhold af proeiner, vitaminer osv. når man tørrer dem?

Mvh
/Anders

Fra : Bo Warming

Dato : 30-11-03 13:05

"Anders Matthiessen" <web@dioder.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved (eller kan henvise til et link) hvad der sker med
> frugters indhold af proeiner, vitaminer osv. når man tørrer dem?

Poul Erner Andersen og hans efterfølger som mad-professor på DTH Riis
har skrevet fine DTH-lærebøger om fødevareteknologi, som jeg har 9 af hjemme
fra biblioteket - (afleverer dem næste uge). Mail mig hvis bibliotekaren vi
have præcise titler.

Proteiner bevares - C og A vitamin og visse B går undertiden tabt hvis der
ved tørringen er varmt. Frysetørring betyder nul tab.
Det er konsistens og fine frugtestre der går tabt så frik=bedst

Men i denne søde juletid er jeg vil med svesker og ROSINER BLANDET 1:1 med
let-ristede MANDLER (det er nok at lade mandel-posen stå åben på radiatoren
et døgn.

Blandingen er vigtigste slik i Afghanistan - de to ting forstærker hinanden
helt overraskende

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-03 14:34

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hjemme
> fra biblioteket - (afleverer dem næste uge). Mail mig hvis bibliotekaren

Tusind tak, og al respekt til dig

/Anders

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-03 09:24

> hjemme
> vi
>
> Tusind tak, og al respekt til dig
>
> /Anders

Ja, Bo - der tog du sgu osse røven på mig!

Fra : Arne Kristensen

Dato : 02-12-03 18:43

> [...]
hjemme
> fra biblioteket - (afleverer dem næste uge). Mail mig hvis bibliotekaren

Efter at ha læst bogen (en meget god en endda!) står der ikke noget om
kulhydrater. Jeg går ud fra at de er stabile ?

/Anders

Fra : Arne Kristensen

Dato : 02-12-03 18:45

"Arne Kristensen" <Arnekristensen@compaqnet.dk> skrev i en meddelelse

(se navn)
For dem der undres over de konstante navneskift: Ikke fordi jeg skifter
navn, men fordi jeg sidder ved forskellige computere hele tiden

/Anders

Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-03 18:48

"Arne Kristensen" <Arnekristensen@compaqnet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Efter at ha læst bogen (en meget god en endda!) står der ikke noget om
> kulhydrater. Jeg går ud fra at de er stabile ?

Ja, kun visse aromastoffer og vitaminer går tabt ved tørring.