Gamle gyserfilm,
Fra : Michael Nørgaard

Dato : 30-11-03 15:38

Hejsa,

Er der nogen, der kan give en hjælpende hånd.

Vi har en diskussion kørende om hvilken film, der kan betragtes som verdens
første gyserfilm. Der argumenteres for King Kong (gyser?!?!) og Dracula -
men er der nogen der kan tilføre diskussion lidt faktuel viden (o;

vh
Michael

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 30-11-03 16:24

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 30-11-03 16:50

"Michael Nørgaard" <spam@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> første gyserfilm. Der argumenteres for King Kong (gyser?!?!) og Dracula -
> men er der nogen der kan tilføre diskussion lidt faktuel viden (o;

Jeg har selv Phantom of the Opera (1925) og Hunchback of Notre Dame (1923)
på DVD

Mon ikke de er iblandt de første gysere?

Rune

Fra : Jens Thomsen

Dato : 30-11-03 16:56

Michael Nørgaard wrote:

> [...]
> verdens første gyserfilm. Der argumenteres for King Kong (gyser?!?!)
> og Dracula - men er der nogen der kan tilføre diskussion lidt faktuel

Dracula og King Kong er begge fra først i 1930'erne, så den påstand springer
altså let henover de første 35 års filmhistorie.

Man kan naturligvis altid diskutere genredefinitioner. Men der er helt
sikkert film, der vil kunne kvalificere sig - også efter en moderne
genreopfattelse - i de foregående år. Med i sine overvejelser bør man dog
have, at en del fagværker regned med, at op mod 80-90% af de film, der blev
produceret i stumfilmstiden, idag er gået tabt. Mange kendes kun ud fra
enkelte fotografier eller af omtale.

Phil Hardys monumentale genreregistrant, The Aurum Film Encyclopedia, Vol. 3
om Horror, anfører Georges Méliès' La Manoir du Diable fra 1896 som den
første "gyseragtige" film. Det er helt sikkert en placering, der kan
diskuteres, lige som den i bogen efterfølgende, danske (!) film, Den graa
dame, nok mere bør regnes som kriminalfilm fremfor som gyser. Edisons
Frankenstein fra 1910 er dog et ganske udmærket bud.

Dracula er i øvrigt fra 1931 og King Kong fra 1933. Jeg foretrækker
pesonligt den ti år ældre, *meget* uofficielle, tyske Dracula-filmatisering
Nosferatu fremfor Tod Brownings amerikanske version.

--
Jens Thomsen
"Taste is directly proportional to experience"

Fra : ML-78

Dato : 30-11-03 17:27

> Dracula er i øvrigt fra 1931 og King Kong fra 1933. Jeg foretrækker
> pesonligt den ti år ældre, *meget* uofficielle, tyske Dracula-filmatisering
> Nosferatu fremfor Tod Brownings amerikanske version.

Helt enig. "Dracula" er i det hele taget ikke særligt god med undtagelse af de
første stemningsfulde ca. 20 minutter, hvor kameramanden Karl Freund lader til
at få frit spil. Resten af filmen bærer præg af en instruktør, der ikke ved
hvordan han skal håndtere dette nye fænomen "talefilm" og ligner mest filmet
teater. Den spansksprogede version, som blev optaget samtidig med den
amerikanske og brugte de samme kulisser og lokationer, er lidt bedre. Man skal
dog heller ikke tro de kritikere, der siger man i den spansksprogede version kan
se den film som "Dracula" *kunne* være blevet til - så god er den heller ikke,
men dog bedre end den amerikanske. Den findes på R1-udgivelsen, men desværre
ikke på R2.

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 30-11-03 16:59

> Vi har en diskussion kørende om hvilken film, der kan betragtes som verdens
> første gyserfilm. Der argumenteres for King Kong (gyser?!?!) og Dracula -
> men er der nogen der kan tilføre diskussion lidt faktuel viden (o;

Der er mange før det, men det kan være lidt problematisk at definere, hvad der
kan kaldes en gyser. Den første i genren regnes normalt for at være Georges
Melies' "Le Manoir du Diable" (The Haunted Castle) fra 1896. Den er ganske vist
kun et par minutter lang, men det er meget typisk for film omkring den tid. Den
første med en egentlig historie er nok den ca. 15 minutter lange "Frankenstein"
fra 1910, som er den første filmatisering af romanen. Derefter har der været
flere film der måske kan karakteriseres som gysere, men de fleste omkring den
tid har været dramaer, mysterier eller mytefortællinger, der indeholdt enkelte
makabre eller overnaturlige elementer. Den næste egentlige fuldblods-gyser er
nok "Das Cabinet des Dr. Caligari" fra 1919, som var startskuddet til flere
tyske produktioner i genren.

ML-78