Minimalistisk film
Fra : Henrik Schmidt

Dato : 30-11-03 10:04

Hej Gruppe

Er der nogen som har et forslag til en minimalistisk filminstruktør, eller i
det mindste en minimalistisk film. altså et slags modstykke til musikkens
Philip Glass

--
www.henrik-schmidt.dk

---

Fra : Jesper

Dato : 30-11-03 17:01

Henrik Schmidt <harabanar@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det mindste en minimalistisk film. altså et slags modstykke til musikkens

Alle dogmefilm er renlivet minimalisme.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Peter Lind

Dato : 30-11-03 20:40

Jesper wrote:

> Alle dogmefilm er renlivet minimalisme.

Og f.eks. Dogville er vel også en art minimalisme, eftersom det er
historien, og ikke kulisserne der bærer den frem.
Star Wars (II især) er en anden slags minimalisme, eftersom det ikke er
historien, men effekterne der bærer den frem. Men så hedder det vel ikke
minimalisme?

Peter Lind

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-11-03 23:28

none@none.invalid (Jesper) writes:

> Alle dogmefilm er renlivet minimalisme.

Og Simpson Family-agtig Glistrup-satire.
--
Peter B. Juul, o.-.o "She's not even half the girl she ... oww!"
The RockBear. ((^))

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 30-11-03 23:53

Nej så vidt jeg ved er minimalisme noget med moduler som gentages (i
teorien) i det uendelige med nogle små forskydninger. Jeg vil ikke kalde
Dogmefilm for minimalistisk bare fordi man sparer på effekterne eller har
stilistiske kulisser, som i Dogville.

Men det kan selvfølgelig være at filmmediet slet ikke egner sig til
minimalisme.
> ---

---

Fra : Peter Lind

Dato : 01-12-03 00:51

Henrik Schmidt wrote:
> [...]
> eller har stilistiske kulisser, som i Dogville.
>
> Men det kan selvfølgelig være at filmmediet slet ikke egner sig til

Hmm, jeg tænkte ikke lige over hvad minimalisme egentlig betød. Men hvis man
kigger på forskellige definitioner for minimalistiske malerier som f.eks:

Minimalism er en stilart hvor objekter er forenklede, reduceret til deres
elemnetære geometriske form. Det er en abstrakt kunstretning, men en
reaktion mod den meget mere komplekse abstrakte ekspressionisme for
eksempel.
og

Kunstretning, der opstod i 1960'erne inden for maleri og skulptur. Værkerne
bliver tømt for indre indhold. Samtidig bruges materialer, der er helt
anonyme, og en form eller et element kan gentages i serier eller moduler.
Kunstnerens tilstedeværelse i værket er minimeret.

og

Minimalisme er en dominerende tendens i 60’ernes amerikanske kunst og
udspringer til dels af en mistillid til det ekspressionistiske maleri. Visse
kunstnere afskriver det som et utroværdigt medie, idet maleriet anses for at
være for personligt og for symbolsk. I stedet arbejder minimalisterne med
præfabrikerede, gerne industrielt fremstillede objekter i enkle geometriske
formationer. De nedtoner kunstnerens tilstedeværelse i værket, for at dreje
opmærksomheden hen mod objektets funktion som konkret og rumlig struktur,
dér i udstillingsrummet, foran beskueren, udsat for skiftende synsvinkler.
Ambitionen er skulpturelle objekter, der fremstår så nøgterne og ærlige, at
de underspiller ethvert tilløb til flyvske associationer og symbolske
fortolkninger.

-

Og prøver at overføre dem på film, film som ikke er animationsfilm, men med
billeder af rigtige skuespillere, så er det lidt svært at skelne minimalisme
fra guldalderfilm. Anonyme materialer, gentagne moduler, og minimeret
tilstedeværelse af kunstneren, er jo meget typisk for f.eks. danske
tv-serier
Manglen på symbolske fortolkninger og nøgternhed og ærlighed synes jeg
passer meget godt på dogmefilm, men der passer de øvrige gentagelser jo ikke
helt ind.
Måske er amerikanske sitcoms den type "film"underholdning der kommer tættest
på minimalismen. Sjovt nok opstod de også omtrent samtidig, altså i løbet af
60'erne.

Dette er dog kun gisninger - jeg har ikke hørt begrebet minimalisme brugt i
forbindelse med filmmediet.

Peter Lind

Fra : Smit

Dato : 01-12-03 10:17

> [...]
> fra guldalderfilm. Anonyme materialer, gentagne moduler, og minimeret
> tilstedeværelse af kunstneren, er jo meget typisk for f.eks. danske

Morsom iaktagelse. Så er Nicolai og Julie altså aligevel højkulturel
underholdning :)

Nu kan det måske også være svært at bruge regler for skulptur, maleri,
eller for den sags skyld arkitektur som retningslinjer for filmkunst,
film minder jo i sin form mere om musik eller naturligvis teater der
jo begge, som filmen er udstragt i tid.

Men sammenligningen med sitcoms er absolut ikke dårlig, selv om
serierne selv er det. Jeg tænkte også på et teaterstykke som f.eks
Samuel Beckett´s "Vi venter på Godot", som jo i grunden er bygget op
af en række moduler. På film kunne separerer dem og sætte dem sammen
igen i ny rækkefølge, ja, man kunne gentage det samme modul igen og
igen og her ville det endda give mening. Men det er måske også en af
problemerne. Minimalisme må vist ikke give mening..! :)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 01-12-03 11:13

Peter Lind wrote:

> Dette er dog kun gisninger - jeg har ikke hørt begrebet minimalisme
> brugt i forbindelse med filmmediet.

Heller ikke her. I hvert fald ikke som overordnet begreb på linje med fx.
den tyske ekspressionisme. Men man kan sagtens tale om minimalisme i
delelementer, fx. om scenografien.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
"A complete agreement in perception of any work of art would be

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-12-03 17:07

> Er der nogen som har et forslag til en minimalistisk filminstruktør, eller
> det mindste en minimalistisk film. altså et slags modstykke til musikkens
> Philip Glass

Du kender vel så allerede Koyaanisqatsi, som netop Philip Glass har lavet
musik til?
Det er hvad jeg vil kalde en minimalistisk film

Derefter kan du prøve med Powaqqatsi, Naqoyqatsi (sp?) og selvfølgelig
Baraka (musik af Michael Stern).
Alle er lækre film (jeg har dog endnu ikke set Naqoy...)

mvh
Kim Jensen