Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Katalogisering af billeder
Fra : Lars

Dato : 30-11-03 12:41

.... hej igen,

Og nu mens jeg er i gang med at spørge... er der ikke en af jer der har et
rigtigt godt system til at katalogisere billeder efter.

Jeg er nu oppe på 2500 billeder taget med digitalkamera, og jeg har ikke
fået lavet nogen som helst form for system endnu, det er vist ved at være på
tide.

I stedet for at jeg selv finder på et system, så sidder der garanteret nogle
af jer som har tusindvis af billeder katalogiseret på en smart måde.

Jeg tænker på noget med nøgleord, kategorier osv. så billederne er nemme at
finde igen.

Er der nogen fingerregel for hvor meget man skal beskrive et billede, nogen
må have gjort sig nogle erfaringer.

Alle oplæg til et godt system modtages med kyshand.

På forhånd tak,
Lars

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 30-11-03 12:57

På Adobe's hjemmeside kan du downloade en prøveversion af deres Photo Album.
Jeg tror det indeholder det du ønsker. Det er dog en ver. med begrænsede
muligheder, den fulde ver. koster ca. 400.- kr. Men det er da værd at prøve.

Hilsen Hans - homepage: www.fotofritid.dk
klik på Coppermine logoet for at se nyeste billeder.

Fra : finn hansen

Dato : 30-11-03 15:13

Hans Chr. Sørensen wrote:
> [...]
>
> Hilsen Hans - homepage: www.fotofritid.dk
> klik på Coppermine logoet for at se nyeste billeder.

Du kan også prøve ACDSee. Den har som standard alle de funktioner du
efterlyser. Endvidere er der også lidt redigering indbygget samt et
backup system.

/finn, - www.famha.dk -

Fra : Thomas H.

Dato : 30-11-03 21:37

"finn hansen" <tk17c1@tk.k-net.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan også prøve ACDSee. Den har som standard alle de funktioner du
> efterlyser. Endvidere er der også lidt redigering indbygget samt et
> backup system.
>
> /finn, - www.famha.dk -

Jeg synes bare, at de nye ACDSee er blevet helt vildt langsomme og bøvlet,
til det jeg egentlig bruger dem til, nemlig at se billeder i, når man
klikker på et billede

Fin hjemmeside efterhånden du har fået lavet!

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : WTR

Dato : 02-12-03 13:05

Er det bare mig, eller findes der ikke en prøveversion til download mere ?

Mht funktionalitet: Er det sådan, at programmet opretter thumbs af ens
billeder til nem søgning og overblik. Når man så skal have billedet frem i
høj opløsning, så beder programmet en om at isætte den CD, hvor det
pågældende billede ligger på ?

/WTR

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 02-12-03 18:05

Se her > http://www.adobe.com/digitalimag/main.html

Hilsen Hans

Fra : Alon

Dato : 30-11-03 15:35

Adobe Photoshop Album 2 er det bedste program du kan finde lige nu. Sted,
Dato, emne, personer osv. Billederne er katalogiseret og du kan se/arrangere
dem på forskellige måde.
Du få også meget enkle, men super-neme at bruge redigering tools.

Fra : Pico

Dato : 30-11-03 17:49

Lars wrote:
> [...]
>
> Er der nogen fingerregel for hvor meget man skal beskrive et billede,
> nogen må have gjort sig nogle erfaringer.

Jeg har ikke så mange billeder endnu, men jeg gemmer dem på samme
måde som jeg altid har gjort med analoge billeder, der har jeg altid gemt
dem efter hvornår de er optaget, altså månedsvis og så med fortløbene
numre. Nu gør jeg det samme på PC'en, f. eks. det jeg optager i denne
måned kommer i en mappe mærket Nov. 03, hvis der så er noget særligt
læggges de en mappe der beskriver hvad det er, f. eks. den 40 års
fødselsdag vi var til i søndags ligger i en mappe der heder 40 år.
Når jeg så vil se hvilket billeder der er bruger jeg ACDSee som brovser
og kan rimeligt hurtigt finde et billed. Jeg sletter temmeligt hårdt så
billeder jeg ikke er tilfreds med ryger ud og det er mange, for med digentalt
kan man jo "tilllade" sig at ekspermintere.
Der er ikke muligheder med at søge på bestemte navne, men der bruges så
heller ikke tid til at navnegive hvert enkelt billed, og jeg kan nogenlunde huske
hvornår jeg har taget de forskellige billeder.
Det skal lige tilføjes at jeg gemmer billederne ubearbejdede, når jeg så har
bearbejdet nogle af dem gemmes de i en seperat mappe under hovedmappen,
så har jeg altid de ubehandlede og behandlede billeder til videre forbrug.
Det er ikke en særlig fancy måde, men det virker for mig.
Pico

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 30-11-03 20:06

"Lars" <no@email.com> wrote in message
> ... hej igen,
>
> Og nu mens jeg er i gang med at spørge... er der ikke en af jer der har et
> rigtigt godt system til at katalogisere billeder efter.

Jeg vil helt klart anbefale Fotostation fra Norske Fotoware. Der kan du
arkivere, skrive tekster til og meget andet. En anden smart finesse er,
offline media. Brænder du dine billeder ud på en cd, gemmer den thumbnails,
og skal du bruge den store fil, beder den om den cd.
Skide smart.

Hilsen Thomas

www.freelance-foto.dk

Fra : Per

Dato : 01-12-03 14:34

On Sun, 30 Nov 2003 20:05:37 +0100, Thomas A. Jørgensen wrote:

> [...]
> offline media. Brænder du dine billeder ud på en cd, gemmer den thumbnails,
> og skal du bruge den store fil, beder den om den cd.

Ved du hvad den fulde version koster - jeg har ikke kunnet se det på deres
side.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-03 23:36

Lars skrev i sit indlæg på usenet:
> Og nu mens jeg er i gang med at spørge... er der ikke en af jer der
> har et rigtigt godt system til at katalogisere billeder efter.

Som du har set, er der mange gode forslag.

Min favorit hedder iMatch som jeg synes er rigtig god til formålet.

Jeg har ikke lige et link til en beskrivelse af den - men søg og du skal
find

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-12-03 13:34

http://www.photools.com/

--
Don't waste space

Fra : Per

Dato : 01-12-03 20:39

On Sun, 30 Nov 2003 12:41:21 +0100, Lars wrote:

> [...]
> må have gjort sig nogle erfaringer.
>
> Alle oplæg til et godt system modtages med kyshand.

Den her Arkipix er vældig god. Billederne bliver liggende på de CDér du har
lagt dem på (ikke noget med at fylde op på harddisken) Du vælger selv de
søgeord du viil skrive til hvert billede og det er nemt at søge. Der er
oprettet thum´s i programmet (som der kan tages backup af).
Eneste ulempe for mig at se, det er lige en tand for dyrt (for mig), men
det kommer på ønskesedlen.
http://www.arkipix.com/

--
MVH Per