Noooooo.. opkast
Fra : Jørgen

Dato : 30-11-03 20:36

Min den ene kat, er begyndt at kaste op han har gjort det 5 gange nu,
bare idag... det ligner sådan lidt karry i boller... bare uden boller....
det gjorde han også for et par uger siden.... er det meget normalt?? er jo
helt urolig, for den lille fyr....

Fra : Stine Hilskov

Dato : 30-11-03 20:49

Hej Jørgen.

katte kan godt kaste op, hvis der sidder en hårbolle fast i maven eller
spiserøret.
Prøv at give den en god klat kattemalt. Fås hos alle dyrehandlere og nogle
supermarkeder.

Nogle katte skal tvinges til at spise det, enten ved at smøre det på
forpoterne, eller ved at sætte en klat på pegefingeren, som du så stikker
ind i munden på katten (jeg plejer at "smøre det af på ganen så spiser den
det automatisk).
Så er der de katte som spiser hele tuben ganske af sig selv hvis de fik lov

Er det kun engang imellem, den gør det, tror jeg det er ovenstående. Især,
hvis den fælder meget.

Ellers spørg din dyrlæge.

Hilsen Stine

Fra : Jørgen

Dato : 30-11-03 20:54

Okai.. thanx.... det spurter jeg ned og køber imorgen så.... men det er
underligt, det er kun min Birma der gør det, burmillan gør det aldrig... kan
det være fordi den har længere hår, og den så får flere hårboller så??

Fra : maz

Dato : 30-11-03 23:03

Jørgen wrote:
> [...]
> er underligt, det er kun min Birma der gør det, burmillan gør det
> aldrig... kan det være fordi den har længere hår, og den så får flere

Jeg har også en Hellig Birma og hans hårboller bliver ofte meget store, nok
fordi hårene er noget større og længere... Han kan også kaste op ret så
umotiveret - specielt hvis han ikke har fået græs i et stykke tid (malt
nægter han at spise!) - uden at der kommer en hårbolle op. Lige pludselig,
så kaster han en dog som regel hårbolle op - efter 1-2 dage...
Ved vedvarende opkast, bør du dog kontakte dyrlæge....

Maria og Z-teamet

Fra : Melanie

Dato : 01-12-03 20:08

Hej Jøren

"Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> det gjorde han også for et par uger siden.... er det meget normalt?? er jo

Jeg har måske et svar, men det er meget mærkeligt. Misse kastede op hele
tiden en dag, og det fortsatte hele weekenden. Tog hende til dyrlæge og fik
afvide at jeg bare skulle fodre hende højt. A.. hvad? Jo, op med tørfodret
på en stol, og Misses forpoter. Der skal hun så stå og spise på gulvet med
poterne oppe, og spise sådan i en hel uge + give hende kattemalt. Hun blev
helt rask igen og ingen problemer nu. Dette er under 1 md siden. Hun havde
fået en udposning på spiserøret, og for at få maden i maven og ikke bare i
røret, for derefter at blive kastet op, skulle maden glide ned i maven selv,
ved at fodre højt. *GG*
Tja, andre her havde ikke hørt om det problem før, så det er vist ikke ret
alm. så det er nok ikke det, men hvis nu...

Held og lykke

Mvh Melanie