OBS !!! Calici-virus
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-11-03 19:49

Jeg hørte lige i tv-øst at der huserer en "epidemi"
af calici-virus på midt-sjælland, med mange syge
katte og nogle døde, det er et meget voldsomt
angreb, og en dyrlæge anbefalede at man holdt sine
katte inde også selvom de var vaccinerede. Så der
er al mulig grund til at være meget opmærksom i
hvertfald på sjælland, hvis man har udeløbende katte.
Symptomer er savlen og sår i mundhule og på tunge,
feber, opkastning, diarre og nedstemthed
det er særdeles smitsomt og dødeligt. Man kan bringe smitte med hjem hvis
man kæler med en fremmed kat og får savl på tøj eller hænder.

Marianne Hellemose
***Ailurophil***
'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way
its animals are treated
Mahatma Ghandi

Fra : goofy

Dato : 30-11-03 20:29

Hejsa
"> af calici-virus på midt-sjælland, med mange syge
> katte og nogle døde, det er et meget voldsomt
Hvad er det for en sygdom ?

Steen Vinbæk

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 30-11-03 20:43

Er det en sygdom som kun rammer katte eller kan det også smitte Hunde?
/Carina
www.aussies.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-11-03 21:21

Calici er det der også kaldes katte-syge og katte-
influenza, jeg aner faktisk ikke om det kan smitte
til hunde.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-11-03 21:45

In article <3fca50f2$0$29407$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som1@mail.dk> wrote:

> Calici er det der også kaldes katte-syge og katte-
> influenza, jeg aner faktisk ikke om det kan smitte
> til hunde.

Jeg fandt lige en redegørelse i en dyrlægebrevkasse. Her står der at
kun katte kan få katteinfluenza.
Tak for advarslen i øvrigt, Marianne, jeg skal huske at have noget
desinficerende med i lommen den kommende tid, for det sker da at jeg
hilser på fremmede katte jeg møder. Og godt nok bor jeg i københavn,
men så langt er der jo heller ikke

------------------

Kattesyge

Kattesyge (felin panleukopenivirus) skyldes et såkaldt parvovirus. Det
kan smitte katte, mink og vaskebjørne. Sygdommen rammer oftest helt
unge katte. Smitteoverførslen sker som regel fra kat til kat via munden
og næsen eller

via kattens efterladenskaber. En uges tid efter smitten får katten
typisk opkast, feber og diarre. Som regel vil langt over halvdelen af
ikke-vaccinerede katte dø i løbet af 4-5 døgn.  Dyrlægen vil kunne
stille diagnosen ved en specialundersøgelse af opkast eller afføringen.
I Danmark vaccineres kun med dræbte kattevacciner. Drægtige katte kan
derfor vaccineres uden risiko for fosterskader.

Katteinfluenza

Katteinfluenza kan komme af flere virustyper. De to mest almindelige er
Rhinotracheitis virus (et herpesvirus) og calicivirus.

Kun katte kan få lidelsen som især rammer killinger og ungkatte.
Rhinitracheitisvirus giver oftest tyndtflydende næse- og tåreflåd,
øjenhindebetændelse og feber. I svære tilfælde kan desuden forekomme
lungebetændelse. En calicivirus infektion starter typisk med nysen og
næseflåd. Dernæst ses ofte sårdannelser på tungen og i ganen, hvilket
får katten til at savle.

Ved sygdom forårsaget af de to omtalte vira vil risikoen for
bakterieangreb af kattens øvre og nedre luftveje være stærkt forøget.
Katteinfluenza er meget almindelig blandt ikke-vaccinerede katte. En
del katte er kroniske smittebærere, det vil sige, at kattene
umiddelbart kan se raske ud, men de kan alligevel sprede smitten til
andre katte. Da katteinfluenza er meget smitsom bør smittede katte
isoleres indtil mindst 1 måned efter symptomerne er ophørt.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-11-03 23:32

Ann R skrev
<Tak for advarslen i øvrigt, Marianne, jeg skal huske at have noget
desinficerende med i lommen den kommende tid >

Ja jeg fik også lidt "myrekryb" selvom jeg bor på
Lolland, både fordi det er så smitsomt og så det at det
er så voldsomt at de bruger tv-tid på det i regionen.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-12-03 01:18

In article <3fca6fd1$0$29325$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som1@mail.dk> wrote:

> Ja jeg fik også lidt "myrekryb" selvom jeg bor på
> Lolland, både fordi det er så smitsomt og så det at det
> er så voldsomt at de bruger tv-tid på det i regionen.

Jamen, egentlig kan det vel osse dukke op hos os ret hurtigt. Et par
katte der har været på besøg, blevet passet, været i pension og kommer
hjem med smitten - med den høje smitsomhed kan det hurtigt blive
spredt. Mine er selvfølgelig vaccineret (i oktober), men hvis det er så
aggressivt, kunne man godt forestille sig, at de kunne få en mildere
udgave alligevel. Så - hellere "safe than sorry"..

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-11-03 21:19

In article <3fca44ff$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, goofy
<nospam@tdcadsl.dk> wrote:

> Hejsa
> "> af calici-virus på midt-sjælland, med mange syge
> Hvad er det for en sygdom ?
>
> Steen Vinbæk

Også kaldet katteinfluenza (samlebetegnelse for calici- og
herpes-infektion)...

<http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_katteinflue
nza.html>

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-12-03 14:50

On 30/11/03 20:28, in article 3fca44ff$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

> Hejsa
> "> af calici-virus på midt-sjælland, med mange syge
> Hvad er det for en sygdom ?
>
> Steen Vinbæk

Læs, hør og se mere her:
Citat:
[...]

Link til indslag fra TV" Øst herom:

<http://www.tv2east.dk/v3/php/nettvplayer.php>
http://www.tv2east.dk/v3/php/nettvplayer.php

Særligt om calicivirus kan læses på netdyredoktor.dk:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_kattesyge.html
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-12-03 16:19

In article <BBF1058D.2C852%mail@korat.dk>, Camilla Baird
<mail@korat.dk> wrote:

> Særligt om calicivirus kan læses på netdyredoktor.dk:
> http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_kattesyge.html

Altså, har jeg helt misforstået noget??
Jeg mener jo have forstået, at kattesyge er én sygdom, der skyldes et
parvovirus (felin panleukopenivirus) - og katteinfluenza er noget
andet, der skyldes calicivirus eller herpesvirus (Rhinotracheitis
virus)??

http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/vaccination_af_kat.htm

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-12-03 16:23

On 01/12/03 16:19, in article 011220031619228942%webmaster@fjernsiamis.com,
"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

> [...]
> parvovirus (felin panleukopenivirus) - og katteinfluenza er noget
> andet, der skyldes calicivirus eller herpesvirus (Rhinotracheitis

Jeg slog op i netdyredoktors sygdomsleksikon under calicivirus og blev ledt
til artiklen om kattesyge... Derfor satte jeg den link I svaret...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-12-03 16:32

In article <BBF11B4E.2C88A%mail@korat.dk>, Camilla Baird
<mail@korat.dk> wrote:

> Jeg slog op i netdyredoktors sygdomsleksikon under calicivirus og blev ledt
> til artiklen om kattesyge... Derfor satte jeg den link I svaret...

Ja, det er lidt forvirrende Men jeg tror vi skal ha' fat i denne
her:

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 01-12-03 20:06

On Mon, 01 Dec 2003 16:31:37 +0100, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

>Ja, det er lidt forvirrende Men jeg tror vi skal ha' fat i denne
> [...]

Man kan læse en rigtig god artikel handlede om Katteinfluenza, som er
skrevet af Lene Houe inde på www.mainecooninfo.dk
Camilla Larsen

www.mainecooninfo.dk