?? syn af Camp-let
Fra : 8722

Dato : 30-11-03 10:46

Hej

Står for at skulle købe en brugt camp-let som skal synes, er der nogen
af jeg der kunne fortælle mig hvad jeg skal kikke efter ??

PÅ FORHÅND TAK

BJ

Fra : sten bo

Dato : 30-11-03 12:08

8722 wrote:
> [...]
nogen
> af jeg der kunne fortælle mig hvad jeg skal kikke efter ??

Hejsa

Er det en fra bjørnebanden ?

Som altid finder man gode tips hos Campingstuff og Hanses
Campingleksikon

Kik på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=97
hvor der findes noget om synsreglerne

og så har du noget om dæk på
http://www.hanses-campingsider.dk/daek.htm

Tjek også lige hjullejerne - løft et hjul af gangen og rok i hjulet -
må kun ha meget ubetydeligt leje slør, (der skal være lidt frigang)
og spin så hjulet op i omdrejninger. Må ikke ha skurende lyd - og skal
løbe let og længe. Du kender det måske fra tjek af cykelhjulenes lejer
.. samme sag. :) Husk at lejerne skal smøres en gang i mellem. Er der
påløbsbremse, skal den virke ens på begge hjul og være tilpas
justeret. Også meget vigtigt at den er smurt i fedtniblerne på
tilkoblingen.
Selve tilkoblingen må heller ikke være for slidt.

Og så skal lyset naturligvis være i orden, både på bilen, men også på
traileren. Se efter at stikket og kablet er helt, og sidder
ordentligt, og kik så på lygterne.
Der må ikke være revner i glassene, eller dug i dem. Det er klogt at
skrue glasset af og mosle lidt med pærer og stik og gi dem lidt
kontakt olie - eller WD 40 type.
Mange er blevet kasseret for defekt lys på grund af dårlige
forbindelser og ir. Brandærgeligt hvis det lyste hjemmefra.

Trailerstik koster få kr. og er let at skifte. Der følger diagram med
eller få det hos autoelektrikkeren - eller find det på campingstuff.
Lygter koster heller ikke alverden - men er det svært at finde rette
type, kan glasset måske limes med 10 sek. lim.

Syn plejer at være en formsag - blev engang blevet synet ude på
P-pladsen - Man kom med en lille dunkraft og tjekkede det ovennævnte -
5 min. og af sted igen.
Var selvfølgelig sommer og sol
God fornøjelse.

Og glædelig jul

--
mvh sten bo

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-11-03 12:09

"8722" <h8722@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
>
> Står for at skulle købe en brugt camp-let som skal synes, er der nogen
> af jeg der kunne fortælle mig hvad jeg skal kikke efter ??

Dæk, lejer og måske rust.

mvh
Preben

Fra : sten bo

Dato : 01-12-03 09:17

8722 wrote:
> [...]
nogen
> af jeg der kunne fortælle mig hvad jeg skal kikke efter ??

Lyder som om du har fundet vognen men da andre måske er i samme
tanker, er her et par tips om at købe brugt teltvogn.

Det er en fordel at være med til at åbne vognen - idet man får den
indelukkede "konsentrerede"atmosfære i næsen med det samme. Skal lugte
frisk.
Der må ikke være kondes eller fugt. Snus til telt og madrasser, løft
madrasserne og kig efter fugt og sorte pletter. Kig i vognkassens
kroge og hjørne efter vandspor og mug. Tyder på dårlige kasse
pakninger.
Prøv lynlåse - og se teldugen og vinduer efter for huller. Småhuller
kan lappes med selvklæbende lapper i rette farve, men et hul i et
vindue er svært at skjule.
Find årsagen til hullet. På camp let skal man se efter
afstands-gummiringene om stængerne, idet vibrationer under kørsel
ellers kan banke huller i teltstof der ligger i klemme.
Hvis det er en solbleget, mistænkt mør teltdug kan man _med ejerens
tilladelse_ _meget forsigtig_ ta fat i teldugen på hver side at en
syning f.eks over døren og trække meget forsigtigt for at se på
tilstanden af sømmen. Sytråden mørnes ofte først og er det lidt løst i
sømmen, en god indikator på tilstanden. Et par møre sømme bør dog være
forholdsvis nemme at forny.

Der beskrives en anden - mere grov metode på et meget godt FAQ om
teltvogne http://groups.yahoo.com/group/Jayco/message/1 der har
masser af tips.
Kik på D. Fabric strength testing-

Se på Camp-Let på justeringen af bagsmækkens hængsel. Køkkenet skal
sidde rimeligt precist for at lukke tæt - kontroler evt. tætheden med
at sætte avissider i klemme når du lujkker og spænder skruen. Når du
så trækker i avissiderne skal de sidde så meget i klemme, at du river
dem i stykker. Hængslet kan justeres, eller fornys, og man kan også få
nye reservedele, hvis det er det der skal til.
Det er et godt tip hvis den skal stå opbevaret udendørs, at ha vognen
overdækken med en palle og presenning , men også at sænke køkkenenden
så eventuelt vand frå en dårlig lukning ikke trænger ind i senge og
telt.

Handler du en nyere vogn med mulig restgæld - er det klogt at tjekke
den hos Dommerkontoret i Århus tlf. 86129145.der oplyser om der er
tinglyst pant.Noter stelnummeret og registrings nummer, model og ring
til Dommerkontoret.
Er der gæld, er det nemmeste at handle via egen bankrådgiver, der
simpelthen indfrier restgælden og udbetaler sælger evtuelt differance
og garanterer/ modtager pantebrevet alt efter hvordan der handles.
Ingen der kommer i klemme og transangsionen er i min bank gratis.

Endelig er der en masse teltvognsstips i forum på www.cc-club.dk

Vel mødt i campinglivet

--
Don't eat the yellow snow!!!

Sten Bo

Fra : sten bo

Dato : 01-12-03 10:47

sten bo wrote:
> [...]

Glemte en ting. Ved brugte telte skal man selvfølgelig se dem slået op

B.la. fordi der kan være kommet lunker i teltdugen i taget.
Buler, opstået på grund af tidligere dårlig sætning, hvor taget ikke
har været strammet ordentligt op, sådan at kraftig regn har dannet
store vandansamlinger, søer på taget: Vandansamlinger der har strakt
teltdugen så den ikke, eller kun med ekstra stænger kan udspændes
igen. En lunke vil altid gi en vandpyt det pågældende sted, der
måske med tiden kan blive større, sådan at teltet er i fare for at
brase sammen hvis der kommer et rigtigt skybrud mens man ikke er i
vognen.

Kasko dækker dog stormskader. Vi betaler ca. 500 kr. årligt for 50.000

Vurder altid om der i forhold til design er sat stænger og pløkker nok
til at holde "teltdugen i form" . En afvejning om læssets størrelse,
kontra forventet vejr.
De fleste vogntyper styrkes væsentlig med et par ekstra stænger hist
og pist.

Vi har f.eks. i en gl. camp-let fra 84 overlevet 2 døgn med 20-24
sek./m på Ribe camping. 2 hybenhække og bilen til læ. Heldigt med
ryggen til vinden og så havde vi garderobestangen og en specialstang
fra tagbuen ned til dem over døren, og derfra 2 ned i jorden. + en
masse barduner og stormpløkker. Vi havde også bundet os fast til
bilen.Og turde simpelthen ikke begynde på at slå vognen ned
Teltsiderne ved køkken og modsat blafrede næsten en ½ meter ind og ud.
Følte os som i en båd på havet, men vænnede os til larmen, og hyggede
gevaldig (men med gru når der var et CV fortelt der blæste væk).
Masser af grog og god mad - og selv om hunden ikke ville med ud når
vi skulle luftes - blev det en af vore _meget_ gyldne stunder.
Ungerne snakker stadig om den vestkysttur.

Vogen lever i bedste velgående og fræser hver sommer 4 uger til
Italien med en anden familie.

--
Don't eat the yellow snow!!!

Sten Bo

Fra : 8722

Dato : 02-12-03 19:11

Hej

Købte ikke vogne....har nu få lidt kik på Comp-Camp isted.......fordele
eller udlemper ved den vogn.

PÅ FORHÅND TAK

Mvh
BJ

Fra : sten bo

Dato : 04-12-03 11:20

8722 wrote:
> Hej
>
> Købte ikke vogne....har nu få lidt kik på Comp-Camp
> isted.......fordele eller udlemper ved den vogn.
>
> PÅ FORHÅND TAK

Ellers mange dejlige camp-lets - Kommer helt an på jeres behov.

Fordele og ulemper ved de forskellige teltvogne har været debatteret
flere gange.

linket
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=dk.fritid.camping
gir dig googles web-kopi af nyhedsgr. hvor du kan se, og ikke mindst
søge i alle de gamle indlæg, idet google gemmer alle indlæg. Prik i
søg i nyhedsgr dk.f.c og skriv f.eks camplet eller combicamp -
forkortelser eller med bindestreg osv. (kært barn).

Fordelen med-camp let er, at den, mere eller mindre - selvfølgelig med
løbende forbedringer, har set sådan ud i masser at år. Telte, stænger
og reservedele passer ofte også på de ældre vogne. Og et trækplaster
for nogle, at C-L telte i mange år er syet af Isabella. Man skal
også være opmærksom på, at den store model Royal er højere i
vognkassen og også har større højde i forteltet, idet tag/front, med
indgangsdøren er hævet med en midterstang. Der var på ældre C-L 2
størrelser fortelt og dermed forskel i stangsæt til dem. Og jeg så i
et nyhedsbrev at C-L i lighed med C-C hævede højden på teltet for at
tilgodese de højere Danskere. Royal havde en overgang 12 V køleboks i
køkkenet, men man har så satset på at folk alligevel anskaffer en
større køleboks og hellere vil ha den frigjorte plads til andre
formål. Sovekabinerne vender på alle Camp-Let ud mod forteltet.
Camp-let er mindre, lettere i vognkassen end de nyere C-C - men kan
for nogle være tungere at åbne, idet man uden hjælpemidler vipper
låget rundt til seng. Mange er glade for at vogn kassen er af
glasfiber og som sådan næsten uforgængelig. Uheld med fugt i teltet
under opbevaring er som regel årsag til skrotning. Sengestørrelse og
madrasser må komme an på en personlig behovs vurdering - madrasserne i
vores gamle C-L 84 var meget tynde/bløde og blev skiftet til en bedre
kvalitet. Samtidig anskaffede vi deres issoleringskit. Dels forr at
gi
lidt mere at ligge på, men også mindske kondens under madrasserne. Jeg
har set anført at der er plads til 3 små børn på tværs i den ene seng,
og at forældrene så sover i sengen med hjulkasserne.

Combi-Camp er først og fremmest kendetegnet ved at låget udnyttes til
et lille hævet gulvareal foran sengene. Bagagebærer er hængslet og
udnyttes til kontravægt ved åbning, sådan at låget "næsten" kan stå
åbent i mellemstilling uden understøtning.
Den oprindelige CC åbnede over bagenden, Easy typen - og senere kom
den bredere Family type, der åbnes over siden og derfor har behov for
sofastykker a.la C-L for at gi længde nok på sengene. Begge har et
transportabelt køkken der under kørsel sidder på trækstangen. Teltet
på Easy og Camp-Let åbnes ca. som en barnevognskalesje og på Family og
den nyere Panda- Venezia efter parasol systemet. C-C s vogne er udført
i overfladebehandlede stålplader og gulv og top i vandfast plade.
Mange er glade for det store magasin, der under sengen er placeret
imellem hjulene.
Med C-C har man med forteltet sat - en ekstra lille kabine foran
sengene. Godt hvis der er gæster i forteltet. C-C har udviklet lamel
sengebunde til de nyere typer, men har også fundet løsninger til ældre
vogne, sådan at evt. kondensproblemer i sengene kan afhjælpes.

C-C har op til midt i 90'erne været i gennem flere ejerskabet og i en
tidligere ejerperiode popnittede man teltet på vognkassen, af
betydning hvis man skal reparere teltet.Af og påmontering 2-3 timer.
Jeg har også hørt om telte fra den periode der krøb ( måske under rens
?) og måtte ha syet en kile i et par hjørner. Med det klaret, på tur
igen.
C-C s telte trækkes nu igen i en profilskinne og er næsten lige så
lette at af og påmontere som på C-L - Nyere CC er dog blevet temmelig
store, hvorfor det også til den er blevet bedst at være 2 til jobbet.
Nogle Easy ejere syns at deres model var ubetinget hurtigst og
lettest at håndtere og mener at CC er blevet for stor. Den nye kan
registres op til tot på 750 kg og kan så laste ca. 300 kg ekstraudstyr
og bagage/proviant Man skal, hvis man finder en nyere vogn uden
påløbsbremse være sikker på at bilen kan køre med f.eks 500 kg
ubremset. Nyere CC fås med en frygtelig masse ekstraudstyr og er så
også en peberet affære.

Vi skiftede fra C-L til C-C da den større vogn 98 Panda kom med
køkkenet med køleboks fast monteret på bagsmækken - Syns at det var
underligt at CC folk flyttede rundt på køkkenet, men der er da også
fordele ved det, idet nogle friluftsfolk helst kokkerere f.eks i det
fri, på stangen - vil ikke ha mados ind i teltet, eller er glade for i
katastrofevejr at ku ta det med helt ind i den lille kabine med
gulvet.(?) En Easy uden fortelt er en mindre, meget lidt
pladskrævende og meget hurtig rejsevogn, men alle CC kan i
grundmodulet slås op på hårdt underlag, uden pløkker. Camp-Lets
fortelt er integreret i vognen og skal som bekendt sættes når man
åbner. Om man foretrække det ene for det andet, en vanesag og meget
afhængig af hvor man camperer. Selv Sverige, men også helt op i Norge
langs E 6 var i sommer plaget af landevejsrøvere og mange foretrækker,
trods allemandsretten, efterhånden at køre ind på campingpladser for
at overnatte.på de lange stræk.

Håber jeg har været nogenlunde neutral, men ellers skal der nok komme
et par meget velkomne kommentarer

Sikkert glemt et par finesser.
--
mvh sten bo