Dataoverførsel via USB
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 30-11-03 10:33

Hej - i gruppen

Måske er jeg galt på den med hensyn til spørgsmålets gruppeplacering. I så
fald beder jeg om hjælp til at finde den rette gruppe.

Spørgsmål:

Er det muligt at foretage dataoverførsel mellem to computere via
USB-portene?
Hvilken hardware og software skal evt. bruges til dette formål foruden
naturligvis kabler.

Der er ikke just tale om et netværk, men blot en mulighed for at forbinde de
to maskiner, som man kender det via parallelportene.
I "gamle dage" brugte jeg den dosbaserede "Fast-Linx", men det dur jo ikke
rigtigt længere med mindre jeg køber en ny version til Windows XP, hvilket
jeg ikke umiddelbart har tænkt mig at gøre.
-
Jeg fotograferer meget på rejser og gemmer "dagens høst" på en bærbar
maskine. Ved hjemkomst "flytter" jeg materialet til en stationær maskine ved
hjælp af en af disse fikse "nøgleringe-ram" -- hvis I forstår, hvad jeg
mener.

Det ville jo være lettere, dersom jeg uden bøvl kunne sammenkoble de to
maskiner.

Med venlig hilsen

Hans-Jørgen.

Fra : Ivan G

Dato : 30-11-03 13:22

"Hans-Jørgen Sindholt" <ridendo_dicere_severum@mail.invalid> skrev i en
meddelelse news:3fc9b93a$0$29407$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Spørgsmål:
>
> Er det muligt at foretage dataoverførsel mellem to computere via

Jo da. USB datakabel. Mener at softwaren følger med kablet.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 30-11-03 18:05

Ivan G. skrev:

--
------------------ citat ------------------
Jo da. USB datakabel. Mener at softwaren følger med kablet.
--
---------------- citat slut ----------------

-- og jeg kvitterer med at skrive tak for hjælpen -- jeg har såmænd allerede
nu via nettet fundet et par forhandlere at et sådan kabel.
Sandberg leverer noget til et par hundrede kroner -- "Data Link" - kalder de
det.

Med venlig hilsen
Hans-Jørgen

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 01-12-03 08:53

> [...]
> nu via nettet fundet et par forhandlere at et sådan kabel.
> Sandberg leverer noget til et par hundrede kroner -- "Data Link" - kalder

Hvorfor sætter du ikke bare et netværk op? 10 gange hurtigere til samme pris
og det er ikke sværere at sætte op.

--
Mvh. Kim, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-12-03 11:28

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:

> allerede

> de

> Hvorfor sætter du ikke bare et netværk op? 10 gange hurtigere til samme pris
> og det er ikke sværere at sætte op.

Enig. Et par Gigabit kort og et almindeligt kabel mellem de 2 computere
- Gigabit krydser automatisk (auto-MDI).

Tidligere indlæg i ing.dk:

USB/FireWire mellem to PC'ere?
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/html/8533.all.html

-

Indlæg sendt tidligere:

Hej Jeppe

Her er noget IP, LAN, fil over USB relateret sladder. Husk at det kun er
(USB 2.0 High-Speed) som kan overføre 480 Mbit/s Enheder der ikke er
mærket med (USB 2.0 High-Speed) skal du ikke forvente mere end 12 Mbit/s
(USB 2.0 Full-Speed) eller 1,5 Mbit/s (USB 2.0 Low-Speed) fra:

USBLAN™. Network Connection for Smart USB Peripherals:
http://www.belcarra.com/usblan/index.html
Citat: "...The OEM's package includes software to provide exactly the
same functions via Linux and MAC OS/X (OS9 coming soon) as well,
creating a truly standard facility across all three major OS host
platforms..."

USBLAN User Guide:
http://www.akt.com.tw/manual/USBLAN%20PC%20User%20Guide.pdf

Oct 8th, 2003: BELCARRA USBLAN: New release includes Mac OS/X driver:
http://linuxpr.com/releases/6300.html

The GNU/Linux "usbnet" Driver:
http://www.linux-usb.org/usbnet/

USB Host-to-Host Cables:
http://www.linux-usb.org/usbnet/#t-host

The BND is a driver allowing TCP/IP over USB communication between a
Windows host and a Linux handheld based on Intel's StrongARM SA1110:
http://www.bahia21.com/download.htm

How to set up an Ethernet over USB connection between the Sharp Zaurus
SL-5000D/SL-5500 and a Linux machine:
http://www.ruault.com/Zaurus/ethernet-over-usb-howto.html

PPP over USB on Sharp Zaurus HOWTO:
http://www.ruault.com/Zaurus/ppp-usb-howto.html

How to make Ethernet over USB work with Win2K professional:
http://www.zyxt.org/zaurus/winethernetusb.html

USB RNDIS/CDC White Paper:
http://www.belcarra.com/rndis/belcarra_usb_rndis.htm

USB/FireWire mellem to PC'ere?
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/html/8533.all.html

--

USB 2.0 Latest News and Information:
http://www.usbman.com/USB%202%20News.htm

Linux and USB 2.0:
http://www.linux-usb.org/usb2.html
http://rus-linux.net/MyLDP/hard/usb2.html
Citat: "... One big win for the USB 2.0 upgrade is that cables don't
need to change..."

USB - and FireWire (IEEE 1394):
http://www.legge40.freeserve.co.uk/USB.htm

--

USB 2.0 10/100 EtherFast LAN Adapter:
http://www.micronet.com.tw/Products/usb/usb.asp

USB 10/100 LAN Adapter:
http://virology-online.com/Products/usblan.htm

--

September 30, 2002, CNET: USB On-the-Go gets going:
http://netscape.com.com/2100-1103-960014.html?type=pt

March 11, 2001, ZDNet: USB-On-the-Go eliminates PC as the middleman:
http://zdnet.com.com/2100-11-528801.html?legacy=zdnn

Dallas Maxim. USB On-The-Go Basics:
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/1822/ln/en

USB On-The-Go (OTG):
http://www.usb.org/developers/onthego/
http://www.usb.org/faq/ans6
http://www.usbonthego.com/
http://www.transdimension.com/html/press.html

mvh/Glenn

Fra : Balloo

Dato : 01-12-03 13:21

Kim Fritze Sillasen skrev:

--
------------------ citat ------------------
Hvorfor sætter du ikke bare et netværk op? 10 gange hurtigere til samme pris
og det er ikke sværere at sætte op.

--
---------------- citat slut ----------------
Glenn Møller-Holst var enig og skrev bl.a.
--
------------------ citat ------------------
Enig. Et par Gigabit kort og et almindeligt kabel mellem de 2 computere
- Gigabit krydser automatisk (auto-MDI).
--
---------------- citat slut ----------------

Endnu engang tak for de gode bud.

I mit spørgsmål var følgende frase:
"Jeg fotograferer meget på rejser og gemmer "dagens høst" på en bærbar
maskine. Ved hjemkomst "flytter" jeg materialet til en stationær maskine ved
hjælp af en af disse fikse "nøgleringe-ram".

Den bærbare maskine er ikke udstyret med netkort - og selvom det kunne være
fikst nok, er det i denne forbindelse nok ikke helt realistisk at udvide den
nu tre år gamle maskine med netkort. Nu har jeg godt nok ikke undersøgt
prisen på en evt. installation, men den er utvivlsomt ikke på niveau med
prisen for kort til en "almindelig" stationær maskine.

Til gengæld kan jeg faktisk bruge jeres gode tips i forbindelse med et par
stationære maskiner herhjemme.
Altså: Endnu engang mange tak ...

Med venlig hilsen
Hans-Jørgen

Fra : anders majland

Dato : 01-12-03 16:40

Balloo <ridendo_dicere_severum@mail.invalid> wrote in
3fcb321f$0$29383$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
> --

Du bedes undlade at bruge "-- " som adskiller i dine indlæg da det er
"reserveret" som signatur adskiller. Derved vil noget software quote
forkert når folk svarer på dine indlæg.

Se evt mere på www.usenet.dk

--
Anders dot Majland at jyde dot dk