Betydning af charset?
Fra : tobias

Dato : 30-11-03 13:40

Hej

Jeg har en editor (FP2000), som automatisk indsætter denne:

som jeg så manuelt udskifter med denne:

da jeg helst vil have så stor tilgængelighed, som muligt, men egentlig ikke
ved om "windows-1252" kan give problemer for. f.eks. en Mac-bruger?
"iso-8859-1" må vel, som iso-standard være noget bredere accepteret end
Microsofts egen "windows-1252"?

Lige nu sidder jeg og skal redegøre for mit valg i en skriftlig eks. opgave
og vil meget gerne have uddybet, om der kan være uheldige konsekvenser ved
at bruge "charset=windows-1252"
(Det håber jeg egentligt, at der er - så har jeg jo et rigtig godt argument
i forbindelse med valg af tegnsæt og tilgængelighed)

tobias

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-12-03 09:59

tobias wrote:
> Jeg har en editor (FP2000), som automatisk indsætter denne:

Jeg vil ikke anbefale FP2000, da den som du kan se, ikke laver så pæn kode.

> som jeg så manuelt udskifter med denne:

> da jeg helst vil have så stor tilgængelighed, som muligt, men egentlig ikke
> ved om "windows-1252" kan give problemer for. f.eks. en Mac-bruger?

Jeg mener at Windows og Mac begge supportere charset windows-1252, men ikke Linux og Unix.

> "iso-8859-1" må vel, som iso-standard være noget bredere accepteret end
> Microsofts egen "windows-1252"?

Som jeg læser W3C blev iso-8859-1 brugt meget i starten til HTML, men at det nu er bedre at
bruge UTF-8 til XHTML/XML, da det også indeholder andre tegn end vest europæiske tegn.
http://www.w3.org/TR/1999/WD-charmod-19991129/#RefProcModel

> [...]
> (Det håber jeg egentligt, at der er - så har jeg jo et rigtig godt argument
> i forbindelse med valg af tegnsæt og tilgængelighed)

I bunden af denne WaSP artikel er der nogle links ang. charset. Du kan prøve om du kan finde
noget der.
http://www.webstandards.org/learn/askw3c/dec2002.html

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-12-03 10:51

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> [...]
> HTML, men at det nu er bedre at bruge UTF-8 til XHTML/XML, da
> det også indeholder andre tegn end vest europæiske tegn.

Men hvis man ikke har behov for at anvende tegn uden for Latin 1
(iso-8859-1), så er det vel ikke nødvendigt at benytte utf-8?

For mig at se er det største problem med utf-8 at mange editorer
har problemer med at håndtere det. De fleste af dem jeg kender kan
godt arbejde med utf-8, men det kniber med at få det til at spille
sammen med andre filer eller programmer der benytter windows-
tegnsættet (fx kan det gå galt når man kopierer til eller fra et
andet program).

Et sidespørgsmål - fylder en fil gemt som utf-8 mere end en
tilsvarende Latin 1-fil?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-12-03 12:31

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Men hvis man ikke har behov for at anvende tegn uden for Latin 1
> (iso-8859-1), så er det vel ikke nødvendigt at benytte utf-8?

W3C minimums krav til en XML-parsere (1) er at den skal kunne håndtere UTF-8 og UTF-16.
Så hvis man benytter XML eller XHMTML 1.1, så er UTF-8 at fortrække.

(1) Kunne være en browser, newsfeed reader, mobiltudstyr, søgemaskine, en anden server e.lign.

> [...]
> sammen med andre filer eller programmer der benytter windows-
> tegnsættet (fx kan det gå galt når man kopierer til eller fra et

Enig, de forskellige programmer har ikke særlig god support af utf-8.
Jeg benytter dog selv XMLSPY til mit XML, og den håndtere det uden problemer.
Og jeg har også hørt en lille fugl synge om at min fortrukne editor TopStyle i en kommende
version skulle kunne håndtere utf-8.

> Et sidespørgsmål - fylder en fil gemt som utf-8 mere end en
> tilsvarende Latin 1-fil?

Ja, da der skal flere bytes til at markere speciel tegn som f.eks. æøå.

Men jeg må indrømme er jeg _ikke_ er ekspert i de forskellige charset.

Hintzmann c",)

Fra : tobias

Dato : 01-12-03 18:35

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ikke anbefale FP2000, da den som du kan se, ikke laver så pæn
kode.

Det vil jeg heller ikke:)

> Jeg mener at Windows og Mac begge supportere charset windows-1252, men
ikke Linux og Unix.

Jamen, så må Linux og Unix være mine to argumenter for ikke at benytte 1252.

Jeg takker - (dine linkhenvisninger var meget relevante, men også _meget_
"langhårede")

tobias