charset ?
Fra : tobias

Dato : 30-11-03 16:44

Hej

Jeg postede dette i html.dk, men ingen ved tilsyneladende noget. Jeg prøver
derfor her:

Jeg har en editor (FP2000), som automatisk indsætter denne:

som jeg så manuelt udskifter med denne:

da jeg helst vil have så stor tilgængelighed, som muligt, men egentlig ikke
ved om "windows-1252" kan give problemer for. f.eks. en Mac-bruger?
"iso-8859-1" må vel, som iso-standard være noget bredere accepteret end
Microsofts egen "windows-1252"?

Lige nu sidder jeg og skal redegøre for mit valg i en skriftlig eks. opgave
og vil meget gerne have uddybet, om der kan være uheldige konsekvenser ved
at bruge "charset=windows-1252"
(Det håber jeg egentligt, at der er - så har jeg jo et rigtig godt argument
i forbindelse med valg af tegnsæt og tilgængelighed)

tobias

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-11-03 21:10

Langt de fleste Browsere forstår windows-1252 de få der ikke måtte
gøre det vil formentlig bruge iso-1859-1 i stedet for. Jeg har dog
ikke checket det.

Fra : tobias

Dato : 30-11-03 22:54

> Langt de fleste Browsere forstår windows-1252 de få der ikke måtte
> gøre det vil formentlig bruge iso-1859-1 i stedet for. Jeg har dog
> ikke checket det.

Hvad med æ,ø og å er der nogen forskel der?

tobias

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-12-03 03:00

Såvidt jeg husker ligger de på samme plads.

Fra : tobias

Dato : 01-12-03 18:37

> Langt de fleste Browsere forstår windows-1252 de få der ikke måtte
> gøre det vil formentlig bruge iso-1859-1 i stedet for. Jeg har dog
> ikke checket det.

Nogen mener, at der kan være et problem i forb. m. Linux og Unix.

Hvor ville du tjekke det?

tobias

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-12-03 19:24

På en Linux/Unix installation.

Fra : tobias

Dato : 02-12-03 22:34

> På en Linux/Unix installation.

wow - _den_ havde jeg ikke lige regnet ud:)

Når jeg spurgte hvor du ville tjekke det, var det nu fordi jeg havde
forstået, at du havde kendskab til et sted på nettet, hvor det måske var
muligt, at læse om det direkte. Jeg kender ikke én der har Linux eller Unix
som OS

tobias

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-12-03 05:27

Hvis du henter Knoppix kan du teste selv. Kører direkte fra en CD.
http://www.knoppix.net/get.php