|
| Hvad er tungest??? Fra : jabbe\(4k\) |
Dato : 29-11-03 22:04 |
|
Ja nu kommer den ikke med 1kg bly eller 1kg fjer..:)
Hvad er tungest CO2 eller det luft man indånder???
Det er fordio jeg er begyndt at rode lidt med et lille projekt jeg søsætter
til foråret... med at tilsætte CO2 til planter for at få den til at vokse
endnu hurtigere.... og lige nu arbejder jeg med det i nogle små flasker,,,,
--
J@bbe
530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm
| |
Martin Larsen (29-11-2003)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 29-11-03 22:29 |
|
"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse news:aT7yb.8709$me5.7748@news.get2net.dk...
> Ja nu kommer den ikke med 1kg bly eller 1kg fjer..:)
>
>
> Hvad er tungest CO2 eller det luft man indånder???
>
> Det er fordio jeg er begyndt at rode lidt med et lille projekt jeg søsætter
> til foråret... med at tilsætte CO2 til planter for at få den til at vokse
> endnu hurtigere.... og lige nu arbejder jeg med det i nogle små flasker,,,,
>
Molekylvægten for CO2 er 44 og dermed er vægtfylden 44/29 af alm
luft.
Mvh
Martin
| |
jabbe\(4k\) (29-11-2003)
| Kommentar Fra : jabbe\(4k\) |
Dato : 29-11-03 23:13 |
|
> > Det er fordio jeg er begyndt at rode lidt med et lille projekt jeg
søsætter
> > til foråret... med at tilsætte CO2 til planter for at få den til at
vokse
> > endnu hurtigere.... og lige nu arbejder jeg med det i nogle små
flasker,,,,
> >
> Molekylvægten for CO2 er 44 og dermed er vægtfylden 44/29 af alm
> luft.
Sagt så et taldomid menneske kan forstå det, er det så at CO2 er tungere??
--
J@bbe
530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm
| |
Jeppe Stig Nielsen (29-11-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 29-11-03 23:42 |
|
"jabbe(4k)" wrote:
>
> > Molekylvægten for CO2 er 44 og dermed er vægtfylden 44/29 af alm
> > luft.
>
> Sagt så et taldomid menneske kan forstå det, er det så at CO2 er
> tungere??
Ja, da 44/29=1,5, er CO2 cirka 50 % tungere end alm. luft.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
jabbe\(4k\) (30-11-2003)
| Kommentar Fra : jabbe\(4k\) |
Dato : 30-11-03 00:08 |
|
> > > Molekylvægten for CO2 er 44 og dermed er vægtfylden 44/29 af alm
> > > luft.
> >
> > Sagt så et taldomid menneske kan forstå det, er det så at CO2 er
> > tungere??
>
> Ja, da 44/29=1,5, er CO2 cirka 50 % tungere end alm. luft.
Kanont.... Mange tak
--
J@bbe
530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm
"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
news:3FC920BD.C893156E@jeppesn.dk...
> "jabbe(4k)" wrote:
> >
>
> --
> Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
> hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
Allan Kusk (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Allan Kusk |
Dato : 30-11-03 14:44 |
|
> > Ja, da 44/29=1,5, er CO2 cirka 50 % tungere end alm. luft.
>
> Kanont.... Mange tak
Hvorfor alt det der med hvad der er tungest?
Blandes gasser ikke op så det hurtigt er homogent?
Venlig hilsen Allan Kusk
| |
Jeppe Stig Nielsen (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 30-11-03 15:03 |
|
Allan Kusk wrote:
>
> Hvorfor alt det der med hvad der er tungest?
> Blandes gasser ikke op så det hurtigt er homogent?
Niks! Faktisk er der slet ingen grund til at destillere luft: Man kan
bare tage det nederste, det er oxygenen, og det øverste, det er nitro-
genen. Såre simpelt. Nå nej.
Du har selvfølgelig ret: Atmosfærisk luft er en homogen blanding af
forskellige gasser, og det »skiller« ikke som en sovs af vand og fedt.
Men hvis en CO2-rig luft trænger ind i et lokale med CO2-fattig luft,
vil den CO2-rige luft fra starten især lægge sig ved gulvet. Men efter
kort tid er de blandet til en homogen fase. Tilsvarende med andre
gasser, fx flaskegas til komfurer eller radon fra undergrunden.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
Bertel Lund Hansen (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 30-11-03 15:09 |
|
Allan Kusk skrev:
>Hvorfor alt det der med hvad der er tungest?
>Blandes gasser ikke op så det hurtigt er homogent?
Det er langtfra sikkert. Hvis man åbner for en flaske gas og
lader det strømme ud, lægger det sig langs gulvet.
Men når der lige har passerer en orkan, så er luften nok rimeligt
homogen - hvad luftarter angår i hvert fald..
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Herluf Holdt, 3140 (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 30-11-03 11:02 |
|
Jeppe Stig Nielsen skrev:
> Ja, da 44/29=1,5, er CO2 cirka 50 % tungere end alm. luft.
Så kan en amatør jo undre sig over, hvordan den *tunge*
CO2 kan finde højt op i atmosfæren og lave drivhuseffekt.
Den burde jo lægge sig nede i højde med småbørn og hunde?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
| |
William d'foe (30-11-2003)
| Kommentar Fra : William d'foe |
Dato : 30-11-03 11:20 |
|
> Så kan en amatør jo undre sig over, hvordan den *tunge*
> CO2 kan finde højt op i atmosfæren og lave drivhuseffekt.
>
Atmosfæren består næsten 80% af nitrogen, som er endnu tungere.
> Den burde jo lægge sig nede i højde med småbørn og hunde?
De larmer nok for meget til at den gider.
| |
Ivar Madsen (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Ivar Madsen |
Dato : 30-11-03 13:59 |
|
William d'foe skrev i -dk.videnskab:
>> Så kan en amatør jo undre sig over, hvordan den tunge
>> CO2 kan finde højt op i atmosfæren og lave drivhuseffekt.
> Atmosfæren består næsten 80% af nitrogen, som er endnu tungere.
Hvordan kan CO2 være tunger end alm. luft, hvis den fortrænges af den alm.
luft og må stige til vejrs?
--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt
| |
Rasmus Villemoes (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Rasmus Villemoes |
Dato : 30-11-03 11:26 |
|
"William d'foe" <a@b.c> writes:
>> Så kan en amatør jo undre sig over, hvordan den *tunge*
>> CO2 kan finde højt op i atmosfæren og lave drivhuseffekt.
>>
>
> Atmosfæren består næsten 80% af nitrogen, som er endnu tungere.
>
A'hwa'? Nitrogenen i atmosfæren er på formen N2, som har en
molekylvægt på 28; ilten i atmosfæren (som til alle praktiske formål
udgør 'resten') er O2 som har en molekylvægt på 32. Hvis man vægter
disse to tal efter stoffernes relative forekomst får man godt og vel
den angivne vægt af 'atmosfærisk luft' på 29. I dette spil må nitrogen
da siges og være det letteste.
Med venlig hilsen
Rasmus Villemoes
--
| |
William d'foe (30-11-2003)
| Kommentar Fra : William d'foe |
Dato : 30-11-03 11:38 |
|
> A'hwa'? Nitrogenen i atmosfæren er på formen N2, som har en
> molekylvægt på 28; ilten i atmosfæren (som til alle praktiske formål
> udgør 'resten') er O2 som har en molekylvægt på 32. Hvis man vægter
> disse to tal efter stoffernes relative forekomst får man godt og vel
> den angivne vægt af 'atmosfærisk luft' på 29. I dette spil må nitrogen
> da siges og være det letteste.
Mnja.. jeg huskede lige forkert. Havde byttet om på O og N i det periodiske
system. Beklager meget. Du har naturligvis ret.
| |
Ivar (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 30-11-03 00:53 |
|
jabbe(4k) skrev:
> ... med at tilsætte CO2 til planter for at få den til at vokse
> endnu hurtigere....
Det er almindeligt brugt i drivhuse. I drivhuse hvor der bruges kunstig
opvarmning, er det ikke ualmindeligt at den CO2 der udvikles af
varmeanlægget ledes ind i drivhuset.
Kulstofferne i de tomater du spiser stammer højest sandsynligt fra
naturgas eller andre fossile brændstoffer.
Ivar
| |
Preben Riis Sørensen (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 30-11-03 10:52 |
|
"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev
> Kulstofferne i de tomater du spiser stammer højest sandsynligt fra
> naturgas eller andre fossile brændstoffer.
Ja, ligesom kulstoffet i alle andre udendørs planter. Smagen er heldigvis
uforandret....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
jabbe\(4k\) (30-11-2003)
| Kommentar Fra : jabbe\(4k\) |
Dato : 30-11-03 11:59 |
|
> Det er almindeligt brugt i drivhuse. I drivhuse hvor der bruges kunstig
> opvarmning, er det ikke ualmindeligt at den CO2 der udvikles af
> varmeanlægget ledes ind i drivhuset.
> Kulstofferne i de tomater du spiser stammer højest sandsynligt fra
> naturgas eller andre fossile brændstoffer.
Ok så har jeg lært noget igen idag...
Meget logisk at man putter CO2 i drivhusene men vidste bare ikke det blev
gjort i praksis..
--
J@bbe
530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm
| |
jabbe\(4k\) (30-11-2003)
| Kommentar Fra : jabbe\(4k\) |
Dato : 30-11-03 12:49 |
|
> > Det er almindeligt brugt i drivhuse. I drivhuse hvor der bruges kunstig
> > opvarmning, er det ikke ualmindeligt at den CO2 der udvikles af
> > varmeanlægget ledes ind i drivhuset.
> > Kulstofferne i de tomater du spiser stammer højest sandsynligt fra
> > naturgas eller andre fossile brændstoffer.
>
> Ok så har jeg lært noget igen idag...
> Meget logisk at man putter CO2 i drivhusene men vidste bare ikke det blev
> gjort i praksis..
Lad os sige der ikke er nogen mennesker der skal have adgang til drivhuset,
hvad ville der så ske hvis koncentrationen af CO2 var 100%...
Vil planterne dø?
--
J@bbe
530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm
| |
Martin Højriis Krist~ (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 30-11-03 13:38 |
|
"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:2Qkyb.1159$sC3.164@news.get2net.dk...
> Lad os sige der ikke er nogen mennesker der skal have adgang til
drivhuset,
> hvad ville der så ske hvis koncentrationen af CO2 var 100%...
> Vil planterne dø?
Ja, planter skal også have adgang til ilt for at udføre respirationen.
Google havde lige umiddelbart denne:
http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Everything_Else/Plants/20020401050058
..htm
--
Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
| |
Jeppe Stig Nielsen (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 30-11-03 13:44 |
|
"jabbe(4k)" wrote:
>
> Lad os sige der ikke er nogen mennesker der skal have adgang til drivhuset,
> hvad ville der så ske hvis koncentrationen af CO2 var 100%...
>
> Vil planterne dø?
Ja, for de vil jo ikke kunne få vejret! Planter skal bruge ilt i luften
ligesom vi skal.
Det gode ved planter er bare at de i løbet af et helt døgn typisk
producerer mere ilt til luften med deres fotosyntese end de forbruger
når de »trækker vejret«.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
Lars Kristensen (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 30-11-03 17:49 |
|
"jabbe\(4k\)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> wrote in message news:<2Qkyb.1159$sC3.164@news.get2net.dk>...
> > > Det er almindeligt brugt i drivhuse. I drivhuse hvor der bruges kunstig
> > > opvarmning, er det ikke ualmindeligt at den CO2 der udvikles af
> > > varmeanlægget ledes ind i drivhuset.
> > > Kulstofferne i de tomater du spiser stammer højest sandsynligt fra
> > > naturgas eller andre fossile brændstoffer.
> >
> > Ok så har jeg lært noget igen idag...
> > Meget logisk at man putter CO2 i drivhusene men vidste bare ikke det blev
> > gjort i praksis..
>
> Lad os sige der ikke er nogen mennesker der skal have adgang til drivhuset,
> hvad ville der så ske hvis koncentrationen af CO2 var 100%...
>
> Vil planterne dø?
Ja! De kan heller ikke leve uden ilt. Hvad størrelsesforholdet skal
være ved jeg ikke, men ilt skal planter have på en eller anden måde.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
| |
Ivar Madsen (30-11-2003)
| Kommentar Fra : Ivar Madsen |
Dato : 30-11-03 22:59 |
|
Lars Kristensen skrev i -dk.videnskab:
>> Lad os sige der ikke er nogen mennesker der skal have adgang til
>> drivhuset, hvad ville der så ske hvis koncentrationen af CO2 var 100%...
>> Vil planterne dø?
> Ja! De kan heller ikke leve uden ilt. Hvad størrelsesforholdet skal
> være ved jeg ikke, men ilt skal planter have på en eller anden måde.
Planterne laver jo selv ilt, så hvis vi lavede et drivhus 100% tæt, fyldte
det op med co2, fik en robot til at fragte blomster ind, så drivhuset var
fyldt af blomster, vil de så også dø, eller vil de nå at producere ilt nok
til sig selv, inden de dør,,,
--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt
| |
PEHnews (30-11-2003)
| Kommentar Fra : PEHnews |
Dato : 30-11-03 23:34 |
|
"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:3fca6813$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Lars Kristensen skrev i -dk.videnskab:
>
> >> Lad os sige der ikke er nogen mennesker der skal have adgang til
> >> drivhuset, hvad ville der så ske hvis koncentrationen af CO2 var
100%...
> >> Vil planterne dø?
> > Ja! De kan heller ikke leve uden ilt. Hvad størrelsesforholdet skal
> > være ved jeg ikke, men ilt skal planter have på en eller anden måde.
>
> Planterne laver jo selv ilt, så hvis vi lavede et drivhus 100% tæt, fyldte
> det op med co2, fik en robot til at fragte blomster ind, så drivhuset var
> fyldt af blomster, vil de så også dø, eller vil de nå at producere ilt nok
> til sig selv, inden de dør,,,
Ja, de respirerer (ånder, bruger ilt) samtidigt med at de producerer ilt ved
fotosyntesen om dagen. Ved passende lysintensitet producerer de mere ilt end
de forbruger (om natten omvendt), det har de hhv. cynanobakterierne gjort
nogle mia. år; derfor er der ca. 20 pct. ilt i atmosfæren. Fotosyntesen i
dagstimerne er stor nok til at producere mere ilt end planterne totalt
forbruger ved deres respiration, som foregår både nat og dag.
Anbragt i en ren CO2-atmosfære ville planterne dø fordi deres aerobe
stofskifte i mitokondrierne ville gå i stå uden ilt. De ville så at sige
ikke kunne skaffe sig energi ved forbrænding.
M.v.h.
Poul Evald Hansen
| |
Jeppe Stig Nielsen (01-12-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 01-12-03 15:57 |
|
Ivar Madsen wrote:
>
> Planterne laver jo selv ilt, så hvis vi lavede et drivhus 100% tæt, fyldte
> det op med co2, fik en robot til at fragte blomster ind, så drivhuset var
> fyldt af blomster, vil de så også dø, eller vil de nå at producere ilt nok
> til sig selv, inden de dør,,,
Jeg svarer på et andet spørgsmål i stedet: Hvis huset var 100 % tæt og
der var masser af (ultraviolet) lys derinde, og man så startede med at
der var en almindelig (atmosfærisk) blanding af luft, så ville planterne
vha. af fotosyntesen hurtigt opbruge alt CO2. Derefter kunne de ikke
fortsætte med fotosyntesen og derfor ikke vokse. Skidt for gartneren.
Når de nu ikke kunne lave fotosyntese, ville de stille og roligt bruge
oxygenen derinde uden at producere dette stof selv. Til sidst ville de
blive kvalt.
--
Jeppe Stig Nielsen <URL: http://jeppesn.dk/>. «
"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
| |
sune vuorela (01-12-2003)
| Kommentar Fra : sune vuorela |
Dato : 01-12-03 20:53 |
|
En der kalder sig "jabbe\(4k\)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> skrev:
>Meget logisk at man putter CO2 i drivhusene men vidste bare ikke det blev
>gjort i praksis..
Man hæver CO2niveauet til cirka 5% - hvis det kan lade sig gøre.
--
Sune - tidligere gartneriarbejder!
| |
|
|