Døden i Carolines akvarium....
Fra : Rap

Dato : 29-11-03 16:57

Kære Jer,
Jeg må have hjælp igen.
I den sidste uge er der 4 neonfisk der er døde.... og i nat døde begge de
små maller (kender ikke navnet).

Akvariet (54l) har kørt i 2½ måned og pt er der 2 balon-mollyer, 4 guppyer,
3 neonfisk og mange snegle...

Hidtil har jeg skiften 1/5 vand hver uge, men da jeg ikke kunne finde to af
de antageligt døde neonfisk, ville jeg skifte vandet oftere (hvis de lå og
rådnede et sted), men dyrehandleren frarådede det og mente at jeg skiftede
vand for tit.

Hvad gør vi galt? Hvorfor dør neonfisk og nu mallerne? Vi har ikke fodret
med specielt malle-mad - og fodre kun en lille smule een gang om dagen.

Mange hilsner

Far-Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-03 17:15

Rap skrev i et indlæg på usenet:
> I den sidste uge er der 4 neonfisk der er døde.... og i nat døde
> begge de små maller (kender ikke navnet).

Neon kan være lidt modtagelige for sygdom, men når først de trives,
så er det som regel nemme fisk, så dem har jeg ikke lige et gæt på.

Mallerne kan godt have manglet mad, da de går ved bunden - og hvis
de andre så spiser al foderet, så der ikke falder noget ned til dem ?

> Akvariet (54l) har kørt i 2½ måned og pt er der 2 balon-mollyer, 4
> guppyer, 3 neonfisk og mange snegle...

Mange snegle plejer at være tegn på overfodring eller manglende
"rengøring" - de stortrives, når der er noget at leve af.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Steph - Gamesweb.dk

Dato : 29-11-03 17:24

Hej,

Neon fisk er ikke de nemmeste fisk at holde... Det er rigtigt nok at du har
skiftet 1/5 del af vandet hver uge, men det er neon fisk ikke så vilde
med... De skal helst have den rigtige PH værdi og ikke alt for meget klor
(som der nu er i vores postevand). Det vil sige at dine neonfisk er dem der
først tager skade af de oftere vandskift...
Har du brugt nogen form for medicin eller snegledræber? det skal du holde
dig langt væk fra...
Hilsen Steph

Fra : Rap

Dato : 29-11-03 19:54

"Steph - Gamesweb.dk" <info@firben.dk> skrev i en meddelelse
> Har du brugt nogen form for medicin eller snegledræber? det skal du holde
> dig langt væk fra...

Vi har ikke brugt nogen former for medicin, men dyrehandleren har givet os
noget gødning til planterne (har ikke brugt det endnu) - da han mente at det
var vigtigt at planterne trives...

Hvordan virker en bund-støvsuger? Og er det en god idé?

vh

Lars

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-11-03 18:39

On Sat, 29 Nov 2003 16:56:36 +0100, "Rap" <rap_63@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvad gør vi galt? Hvorfor dør neonfisk og nu mallerne? Vi har ikke fodret
>med specielt malle-mad - og fodre kun en lille smule een gang om dagen.

Skifter vand for ofte. 25% hver 14. dag er nok. Du skifter 40%. At du
ikke kan finde de døde fisk er ikke noget problem - de er sandsynligvis
blevet ædt af de andre fisk. Min erfaringer er, at de fisk, der er
svage, dør indenfor de første tre måneder. Dem der overlever, vil du
have i lang tid.
Med hensyn til fodring, er det en god ide aaat fodre lidtto til tre
gange om dagen. Så er fiskene mætte og du undgår, at der er for meget
spild. Sammenlign det lidt med dig selv: Du spiser heller ikke al din
mad om morgenen.
Til at tage sig af sneglene er en kugelfisk ideal.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Rap

Dato : 29-11-03 20:35

> Til at tage sig af sneglene er en kugelfisk ideal.

Kan sådan en fisk gå i et lille akvarium? Er den nem at passe? Hvor kan den
skaffes i Kbh-området?

Tusinde tak for hjælpen... endnu en neon er netop død.

vh

Lars

Fra : Martin Razk

Dato : 29-11-03 20:41

det er ikke sådan at de har hvide pletter eller lignende...

Det kan jo være en sygdom...

Mht kuglefisk.. Ikke en fisk jeg har erfaring med, men havde en kammerat der
købte en eller 2, og nogen tid efter begyndte alle hans fisk at miste
øjnene...men ved ikke om det var en speciel slags kuglefisk...Den hakkede
simpelthen øjnene af fiskene...

Martin

Fra : Carsten Jensen

Dato : 30-11-03 06:43

Kuglefisk skal du holde dig fra. Smerlinger tager også snegle.
En bundsuger kan bedst laves af en tom Nestea flaske. Du laver et 16m/m hul
i låget. Så går du hen til eletrikeren og køber en Pg16 forskrugning. Den
skruger du i hullet og i pg 16 sætter du en alm. haveslange. Så fylder du
vand i slangen og sætter den i akvariet og vubti så løber vandet ud af
akvariet. Flasken støder du så i bunden og den virvler slam op som den suger
med ud.

Carsten

Fra : Torben Lundvall

Dato : 30-11-03 10:50

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vand i slangen og sætter den i akvariet og vubti så løber vandet ud af
> akvariet. Flasken støder du så i bunden og den virvler slam op som den
Man skal lige huske at skære bunden af flasken først.........

Fra : Carsten Jensen

Dato : 30-11-03 17:19

Ok. 1_0 til dig

Carsten

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 06-12-03 16:41

Wow - har du en tidsmaskine eller hvad. Besked afsendt år 21046! Eller er
det bare for at posten skal holde sig som den nyeste en tid fremover endnu?

Kjeld Olesen

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 06-12-03 22:34

Well, nu ser det ud som en noget mystisk post jeg fik lavet ovenfor, men
sidst jeg var på stod posten som jeg svarede på altså som værende afsendt år
21046. Sorry!!! Skal vi skylde skylden på Microsoft

Kjeld Olesen

Fra : Steph - Gamesweb.dk

Dato : 30-11-03 01:16

Ang fodring er det vigtigt ikke at overfodre!! Jeg har små sneglehus
chiklider, som jeg fodre en gang om dagen HØJST... Det vil siger at der er
også dage hvor de ikke få mad... Hvad Fly henviser til at du ikke spiser al
din mad på en gang, kan man ikke overførre til fisk...

Kugle fisk er brak vands fisk, det vil sige at de godt kan lide at salt
indholdet i vandet er lidt højere ind færskvand, men ikke lige så saltet som
i saltvand. En bedre fisk mod snegle er en lille stime af Smerliner, men
sørg for ikek at købe de nemmest tilgængelige (klovne smerliner bilver
kæmpe!). En stime med tiger smerliner på 3-4 stk vil løse dit problem på
ingen tid (man kan hørre når de tykker på sneglende! .

Gødningen er vigtig, men ikke når du har de fisk du har. Plattier og Mollier
er planteædere, og derfor kommer dine fine planter ikke til at overleve
meget mere end 2-4 måndeder. Du skal helere fidne nogle gode robuste
planter, som anubias, som ikke vokser særligt hurtigt, men holder længere...

Håber at det hjælper!
Hilsen Steph