/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Rød Blitz
Fra : Ukendt


Dato : 29-11-03 22:04

http://www.jv.dk/article.asp?id=GMQ9QD6J.1&u1=Indland

Det er da utroligt som folk kan brokke sig......over i princippet noget som
de 100% selv er herre over

Hvorfor f,,,,, kører folk for hurtige hvis ikke de vil stå ved de
omstændigheder / koncekvenser som det har? Hvor svært kan det være at lette
foden på speederen?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK




 
 
Bernhard Ege (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 29-11-03 22:18


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:3fc909cb$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> http://www.jv.dk/article.asp?id=GMQ9QD6J.1&u1=Indland
>
> Det er da utroligt som folk kan brokke sig......over i princippet
noget som
> de 100% selv er herre over
>
> Hvorfor f,,,,, kører folk for hurtige hvis ikke de vil stå ved de
> omstændigheder / koncekvenser som det har? Hvor svært kan det være at
lette
> foden på speederen?

Kunne man ikke sige at politiet gør en "farlig" situation værre?
("farlig" da en højere af den af loven fastsatte grænse en gang i mellem
kan brydes uden forøget risiko for uheld).

mvh Bernhard


Ukendt (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-11-03 22:25



> Kunne man ikke sige at politiet gør en "farlig" situation værre?

Ser jeg som en (dårlig) undskyldning for ikke at tage ansvaret på sig.

> ("farlig" da en højere af den af loven fastsatte grænse en gang i mellem
> kan brydes uden forøget risiko for uheld).

Enig men hvis man alligevel vælger at bryde loven og VED at man kan blive
fotograferet (med elskerinden ved siden af og lign). Så kan man da for søren
holde sig til loven hvis man ikke kan lide de konsekvenser det har at bryde
den.

--
Tom



Bernhard Ege (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 29-11-03 22:44


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:3fc90e97$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Kunne man ikke sige at politiet gør en "farlig" situation værre?
>
> Ser jeg som en (dårlig) undskyldning for ikke at tage ansvaret på sig.

Hvis han vitterlig blev blændet så er det jo et problem. Og hvem holder
øje med speedometeret hele tiden (og hvis der er nogen som gør, så husk
at øjnene skal holdes på vejen). Kan de ikke bruge hærens materiel? De
kan da se om natten uden brug af blitz.

> > ("farlig" da en højere af den af loven fastsatte grænse en gang i
mellem
> > kan brydes uden forøget risiko for uheld).
>
> Enig men hvis man alligevel vælger at bryde loven og VED at man kan
blive
> fotograferet (med elskerinden ved siden af og lign). Så kan man da for
søren
> holde sig til loven hvis man ikke kan lide de konsekvenser det har at
bryde
> den.

Bliver jeg snuppet så vel jeg da heller ikke råbe sådan op. Hvis jeg
følte det var på bekostning af sikkerheden, så ville jeg nok råbe op på
een eller anden måde.

mvh Bernhard


Ukendt (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-11-03 22:50



> Hvis han vitterlig blev blændet så er det jo et problem. Og hvem holder
> øje med speedometeret hele tiden (og hvis der er nogen som gør, så husk
> at øjnene skal holdes på vejen). Kan de ikke bruge hærens materiel? De
> kan da se om natten uden brug af blitz.

Ingen siger at man SKAL ligge på max tilladte hastighed.
Jo sådan en "night vision" virker ganske udmærket uden brug af blitz
(Har selv en liggende)


> Bliver jeg snuppet så vel jeg da heller ikke råbe sådan op. Hvis jeg
> følte det var på bekostning af sikkerheden, så ville jeg nok råbe op på
> een eller anden måde.

Næh det er vel ikke noget at prale med hvis man bliver taget i at køre for
hurtigt

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Hit (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 30-11-03 11:23

Konklutionen må være, at pilotiet må gøre hvad de vil for at "knalde"
dem der kører for stærkt, for de er jo delv ude om det. Eller hva'. ?
? ?

Skal vi til at se dem holde ulovligt i nødsporet på morotvej.? ? ?

Skal vi til at se dem holde ulovligt på en bro. ? ? ?

Skal vi til at se dem holde ulovligt parkeret i by. ? ? ?

Færdselsloven gælder også for politiet, undtaget hvis de har blå blink
på.

Hvis jeg stillede mig op på en mørk landevej og blitzede alle bilerne
med rødt lys, så er jeg ikke i tvivl om at politiet ville komme og
fjerne mig.

Niels

>
>> Hvis han vitterlig blev blændet så er det jo et problem. Og hvem holder
>> øje med speedometeret hele tiden (og hvis der er nogen som gør, så husk
>> at øjnene skal holdes på vejen). Kan de ikke bruge hærens materiel? De
>> kan da se om natten uden brug af blitz.
>
>Ingen siger at man SKAL ligge på max tilladte hastighed.
>Jo sådan en "night vision" virker ganske udmærket uden brug af blitz
>(Har selv en liggende)
>
>
>> Bliver jeg snuppet så vel jeg da heller ikke råbe sådan op. Hvis jeg
>> følte det var på bekostning af sikkerheden, så ville jeg nok råbe op på
>> een eller anden måde.
>
>Næh det er vel ikke noget at prale med hvis man bliver taget i at køre for
>hurtigt


Ukendt (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-11-03 20:15



> Konklutionen må være, at pilotiet må gøre hvad de vil for at "knalde"
> dem der kører for stærkt, for de er jo delv ude om det. Eller hva'. ?
> ? ?

Nej selvfølgelig må de ikke det og skulle det røde lys genere så må man
lette foden på speederen (og holde afstand).

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Thomas Strandtoft (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 30-11-03 11:28

Bernhard Ege wrote:

> Kan de ikke bruge hærens materiel? De kan da se om natten uden brug af blitz.

Næppe, det er jo lysforstærkende udstyr og når det bruges til at
kigge midt mellem et par forlygter der nærmer sig kan det dårligt
undgå at overstyre.. En ubelyst nummerplade midt mellem to
kraftige lygter er svær at se med mindre man selv medbringer noget
at oplyse nummerpladen med..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Peter Weis (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 30-11-03 14:42


"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

> at øjnene skal holdes på vejen). Kan de ikke bruge hærens materiel? De
> kan da se om natten uden brug af blitz.

Den kan nok ikke klare en tilstrækkelig kort lukkertid til at nummerpladen
står skarpt på billedet.

mvh
Peter



Peter W. Svenningsen (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter W. Svenningsen


Dato : 30-11-03 14:41

>.....Så kan man da for søren
> holde sig til loven hvis man ikke kan lide de konsekvenser det har at
bryde
> den.
>
> -------------------

Problemet ligger i at loven ikke er rimelig. Det der med at man bare kan
lade være med at bryde den hvis man ikke kan lide konsekvenserne holder
ikke. Tænk selv, lad dig ikke styre. Det er vel det der er kernen.

....Men det er vist en diskussion der har kørt før.

Mvh.
Peter W. Svenningsen
2800 Lyngby



Leonard (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 29-11-03 22:42

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

>Kunne man ikke sige at politiet gør en "farlig" situation værre?

Men ham her er da for dum, at beklage sig over at det er generende:

"Salgskonsulent og FRP-byrådsmedlem Jens Willatzen, Toftlund, fortalte
i går i avisen, hvordan han havde følt det meget generende pludselig
at blive bombarderet af et rødt lys, da han kørte på den mørke
Hellevad-Bovvej."

Det er sgu da også generende at blive vinket ind til siden og komme
for sent i biffen ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Bernhard Ege (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 30-11-03 00:49


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
news:hh4isv09vhfgr0bp74jd8o4op7rgaq0ds2@4ax.com...
> "Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:
>
> >Kunne man ikke sige at politiet gør en "farlig" situation værre?
>
> Men ham her er da for dum, at beklage sig over at det er generende:
>
> "Salgskonsulent og FRP-byrådsmedlem Jens Willatzen, Toftlund, fortalte
> i går i avisen, hvordan han havde følt det meget generende pludselig
> at blive bombarderet af et rødt lys, da han kørte på den mørke
> Hellevad-Bovvej."
>
> Det er sgu da også generende at blive vinket ind til siden og komme
> for sent i biffen ...

Ja ok, jeg var ikke helt opmærksom nok på den formulering. Han blev jo
ikke blændet i og med det kun var generende. Men igen, det er et
kraftigt lysglimt som tiltrækker sig opmærksomhed, også fra lovlydige
andre bilister nær ved. Jeg har selv oplevet det og jeg flyttede helt
automatisk opmærksomheden væk fra vejen og hen til varevognen. Jeg
lavede dog heldigvis ingen uheld. Det var altså et temmelig krafigt rødt
lys og jeg kom endda kørende den modsatte vej.

mvh Bernhard


Thomas Strandtoft (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 30-11-03 11:23

Bernhard Ege wrote:

> Kunne man ikke sige at politiet gør en "farlig" situation værre?

Næh.. Det der pladder med nattesyn giver jeg ikke en skid for, man
får alligevel ikke nattesyn så længe man sidder og glor på den
asfalt der er oplyst af egne lygter.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Bernhard Ege (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 30-11-03 17:11


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
news:3FC9C51E.21F2677F@carftp.com...
> Bernhard Ege wrote:
>
> > Kunne man ikke sige at politiet gør en "farlig" situation værre?
>
> Næh.. Det der pladder med nattesyn giver jeg ikke en skid for, man
> får alligevel ikke nattesyn så længe man sidder og glor på den
> asfalt der er oplyst af egne lygter.

Som jeg skrev et andet sted i tråden så er det jo altså ikke kun den
skyldige billist som bliver oplyst. Alle omkring billisten får også et
kraftigt lysglimt og du skal ikke komme og påstå at det ikke stjæler
opmærksomhed (ikke at det er det du skriver, men din kommenatr dækker jo
ikke hele problemområdet).

Og hvis det er tilladt at stå i vejkanten og blitze alle en mørk aften,
så vil jeg da i hvert fald ikke være cyklist eller fodgænger der hvor
der bliver blitzet.

mvh Bernhard


Thomas Strandtoft (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 30-11-03 17:41

Bernhard Ege wrote:

> Som jeg skrev et andet sted i tråden så er det jo altså ikke kun den
> skyldige billist som bliver oplyst. Alle omkring billisten får også et
> kraftigt lysglimt og du skal ikke komme og påstå at det ikke stjæler
> opmærksomhed (ikke at det er det du skriver, men din kommenatr dækker jo
> ikke hele problemområdet).

Artiklen tager udgangspunkt i bilister og en af de bilister der
interviewes pladrer om nattesyn. Skal vi ikke blive enige om at
alle bilister bør have gode lygter med?? Min kommentar er rettet
mod bilisten der mener han bruger sit nattesyn, det gør han
sgutte. Hvis han på samme mørke landevej som der er tale om,
slukker lyset på sin bil, så garanterer jeg at han ikke kan se
noget som helst. Sætter han sig et kvarters tid og venter, så vil
hans øjne vænne sig til mørket og så vil han opnå det nattesyn han
taler om, men så længe han selv har forlyset tændt opnår han ikke
det der ligner nattesyn.

Cyklisten der kører med en halvflad nefalygte vil muligvis opleve
at få nattesynet forringet, men det får han sgu også hver gang der
kommer en bil med lyset tændt forbi..

Kort og godt mener jeg der er tale om fis i en hornlygte..

> Og hvis det er tilladt at stå i vejkanten og blitze alle en mørk aften,
> så vil jeg da i hvert fald ikke være cyklist eller fodgænger der hvor
> der bliver blitzet.

Hvad gør du som cyklist eller fodgænger når der kommer en bil imod
dig med lyset tændt?? hvad generer dine øjne mest? Et kort rødt
glimt eller en bil der bruger måske 10 sekunder på at passere dig,
evt. med det lange lys tændt nu da der er tale om en mørk
landevej..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Bernhard Ege (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 30-11-03 19:17


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
news:3FCA1D97.BBB6B92E@carftp.com...
> Bernhard Ege wrote:
>
> > Som jeg skrev et andet sted i tråden så er det jo altså ikke kun den
> > skyldige billist som bliver oplyst. Alle omkring billisten får også
et
> > kraftigt lysglimt og du skal ikke komme og påstå at det ikke stjæler
> > opmærksomhed (ikke at det er det du skriver, men din kommenatr
dækker jo
> > ikke hele problemområdet).
>
> Artiklen tager udgangspunkt i bilister og en af de bilister der
> interviewes pladrer om nattesyn. Skal vi ikke blive enige om at
> alle bilister bør have gode lygter med?? Min kommentar er rettet
> mod bilisten der mener han bruger sit nattesyn, det gør han
> sgutte. Hvis han på samme mørke landevej som der er tale om,
> slukker lyset på sin bil, så garanterer jeg at han ikke kan se
> noget som helst. Sætter han sig et kvarters tid og venter, så vil
> hans øjne vænne sig til mørket og så vil han opnå det nattesyn han
> taler om, men så længe han selv har forlyset tændt opnår han ikke
> det der ligner nattesyn.
>
> Cyklisten der kører med en halvflad nefalygte vil muligvis opleve
> at få nattesynet forringet, men det får han sgu også hver gang der
> kommer en bil med lyset tændt forbi..
>
> Kort og godt mener jeg der er tale om fis i en hornlygte..

Desværre er der noget om snakken. Når for eksempel diabetes patienter
skal have fotograferet nethinden så bliver man nød til at dryppe øjnene
for at undgå at pupillen trækker sig sammen pga blitzen. Der tages gerne
2 billeder per øje og første billede er vist ikke det store problem, men
efter blitzen er har pupillen trukket sig sammen og man er nød til at
vente indtil den er fuldt dilateret igen. Dette undgåes ved at dryppe
øjet. En tilsvarende situation opstår pga. fotovognen, men formodentlig
ikke i samme grad. Ikke desto mindre ville alle normalt fungerende øjne
trække pupillen sammen efter en blitz. Denne sammentrækning tillader
markant mindre lys ind i øjet og man er i princippet blændet.

Det du snakker om er den tilpasning nethinden gør når lyset over en
længere periode er for krafitigt eller for svagt (perioden er 5 sekunder
og op til de ca. 10-15 minutter alt afhængig af belysningsforskellen).
Denne tilpasning ændres nok ikke væsentligt.

> > Og hvis det er tilladt at stå i vejkanten og blitze alle en mørk
aften,
> > så vil jeg da i hvert fald ikke være cyklist eller fodgænger der
hvor
> > der bliver blitzet.
>
> Hvad gør du som cyklist eller fodgænger når der kommer en bil imod
> dig med lyset tændt?? hvad generer dine øjne mest? Et kort rødt
> glimt eller en bil der bruger måske 10 sekunder på at passere dig,
> evt. med det lange lys tændt nu da der er tale om en mørk
> landevej..

Jeg holder gerne en hånd op så bilens lys (de blænder som regel meget
sent ned selv med udemærket lys på cyklen) ikke blænder mig mere end
højest nødvendigt. Jeg har ikke prøvet at blive ramt lige i øjnene af
fotovognens blitz så jeg kan ikke hvad der er værst for mig.

mvh Bernhard


Thomas Strandtoft (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 30-11-03 21:03

Bernhard Ege wrote:

> ikke i samme grad. Ikke desto mindre ville alle normalt fungerende øjne
> trække pupillen sammen efter en blitz. Denne sammentrækning tillader
> markant mindre lys ind i øjet og man er i princippet blændet.

Jamen jeg er da ikke uenig i at en blitz er blændende. Det jeg
synes er fis er at personen i artiklen brokker sig over
blitzlyset, mens vedkommende må opleve alle modkørende biler have
samme effekt på "nattesynet". I mine øjne svarer det til at brokke
sig over en unge med en vandpistol mens man bor i et land hvor det
regner 4 gange om ugen..

> Jeg holder gerne en hånd op så bilens lys (de blænder som regel meget
> sent ned selv med udemærket lys på cyklen) ikke blænder mig mere end
> højest nødvendigt. Jeg har ikke prøvet at blive ramt lige i øjnene af
> fotovognens blitz så jeg kan ikke hvad der er værst for mig.

Spørgsmålet var nu heller ikke sådan ment, det var stillet fordi
der blev snakket om farlige situationer og den slags. Ja, man
bliver blændet af en blitz og det er måske farligt, men vel ikke
farligere end de 28 gange man møder en modkørende og bliver
tilsvarende blændet..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Bernhard Ege (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 30-11-03 22:21


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
news:3FCA4D0F.9275FF25@carftp.com...
>
> Jamen jeg er da ikke uenig i at en blitz er blændende. Det jeg
> synes er fis er at personen i artiklen brokker sig over
> blitzlyset, mens vedkommende må opleve alle modkørende biler have
> samme effekt på "nattesynet". I mine øjne svarer det til at brokke
> sig over en unge med en vandpistol mens man bor i et land hvor det
> regner 4 gange om ugen..

Kraftigt lys kan øjet korrigere delvist for hvis ændringen kommer
langsomt nok. Du har måske ikke lagt mærke til at du ikke kan se ret
meget umiddelbart efter en række modkørende om natten har passeret dig?
Jeg har i hvert fald lettere problemer og hvis det ikke var fordi jeg
kunne skrue op på fjernlys så kørte jeg mere eller mindre i blinde i
nogle sekunder. Modkørende med for kraftigt (og dermed ulovligt) nærlys
gør kun situationen værre. Anyways, jeg vi holde her mest fordi jeg ikke
har været udsat for direkte blitzangreb, kun et indirekte (som var nok
til at aflede min opmærksomhed for et øjeblik).

> Spørgsmålet var nu heller ikke sådan ment, det var stillet fordi
> der blev snakket om farlige situationer og den slags. Ja, man
> bliver blændet af en blitz og det er måske farligt, men vel ikke
> farligere end de 28 gange man møder en modkørende og bliver
> tilsvarende blændet..

Næh, men det er for nogle en uvant situation at blive udsat for (det er
sikkert ikke en del af teori eller praksis timer når man tager kørekort
og ikke alle reagerer ens i uvante situationer. Jeg vil nok
fortsætte med uændret fart og retning i de sekunder (ved som sagt ikke
hvorlænge man er blændet) jeg intet kan se og håbe jeg intet rammer.

mvh Bernhard


Morgan Jones (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 30-11-03 10:33

Brokrøve. Betal nu bare den bøde. Og sig efter mig: "Jeg er et fjols".



Morgan

> omstændigheder / koncekvenser som det har? Hvor svært kan det være at
lette
> foden på speederen?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste