farve på ledning ?
Fra : Gert H

Dato : 29-11-03 10:51

Jeg skal have monteret en elektronisk P-skive.

Den skal monteres med 3 ledninger: plus, stel og tænding (ignition plus).

Jeg kan nemt finde plus og stel.

Men hvilken farve har en ledning med ignition plus ?

Jeg går ud fra, at det stort set er samme standart i alle biler, men for en
sikkerheds skyld kan jeg lige nævne, at min bil er en mazda 323F årgang
2000.

Fra : alexbo

Dato : 29-11-03 11:33

"Gert H" skrev

> Men hvilken farve har en ledning med ignition plus ?

Svjh har du ignition plus på cigartænderen, det vil være et godt sted at
tage den fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gert H

Dato : 29-11-03 13:31

> Svjh har du ignition plus på cigartænderen, det vil være et godt sted at
> tage den fra.

jeg har brug for at finde ignition plus der går til tændingen... Ellers
virker p-skiven ikke.

Det er lidt teknink: men i det øjeblik hvor du starter bilen, går lyset,
stereo mv. ud i et kort øjeblik, fordi starteren trækker al strømmen.
Men for at p-skiven virker korrekt, SKAL den have strøm i start-øjeblikket.
Jeg er derfor nødt til at finde den ´rigtigte´ ignition plus, der leverer
strøm til startmotoren.

Lige nu har jeg sat ledningen på en ledning, der leverer strøm (lys) til mit
stereo - men det virker ikke - da det som sagt går ud i start-øjeblikket..

Men den du foreslår med cigar-tænderen - er det den samme som jeg efterlyser
?

Fra : alexbo

Dato : 29-11-03 14:33

"Gert H" skrev

> Jeg er derfor nødt til at finde den ´rigtigte´ ignition plus, der leverer
> strøm til startmotoren.

De to ting er ikke de samme, ignition plus giver strøm med tænding(ignition)
på bilen.
Startledningen hedder start plus, og den kan du ikke bruge, den er der kun
strøm på i startøjeblikket.
Du må bruge Flemming råd med hensyn til polsøger.
Du må på sikringerne finde en der er strøm på med tænding, uden at gå ud i
startøjeblikket.

Prøv at finde en der ikke har med motoren at gøre.
Den ægte ignition plus der går direkte til tænding og/eller bensinpumpe,
ville jeg undlade at
bruge, den kan du kende på at motoren går ud når du bryder ledningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gert H

Dato : 29-11-03 16:40

> [...]
> strøm på i startøjeblikket.
> Du må bruge Flemming råd med hensyn til polsøger.

Jeg takker for jeres svar - jeg har fulgt Flemmings råd.
Det var faktisk rimelig nemt at finde sådan en ledning i den store bunke af
ledninger der løber under rat-stammen.

Fra : flemming

Dato : 29-11-03 13:19

Du kan bruge en polsøger til at finde den med

der er ikke strøm på uden tænding og når du drejer nøglen kommer der strøm

--
BR
Flemming

Fra : Gert H

Dato : 29-11-03 13:38

"flemming" <fjern_hamselv1@t-online.de> skrev i en meddelelse
> Du kan bruge en polsøger til at finde den med
>
> der er ikke strøm på uden tænding og når du drejer nøglen kommer der strøm

Undskyld, jeg har været lidt upræcis. Læs venligst mit svar til alexbo -
hvor jeg kommer med en lidt mere præcis forklaring på, hvilken ledning jeg
mangler.

Fra : flemming

Dato : 29-11-03 13:47

Brug samme metode

når du starter bilen skal der være konstant lys i polsøgeren

hvis polsøgeren kort slukker når nøglen er i startpos er det ikke den
rigtige.

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-11-03 20:21

Gert H wrote:

> Jeg skal have monteret en elektronisk P-skive.

....har jeg lige gjort...

> Den skal monteres med 3 ledninger: plus, stel og tænding (ignition
> plus).
>
> Jeg kan nemt finde plus og stel.
>
> Men hvilken farve har en ledning med ignition plus ?

....jeg valgte først +terminalen på tændspolen - men den dykkede for
meget under start (konstateret med en prøvelampe), hvorfor min PWATCH
ikke ville gå ud af p-mode - endte med at ta strømmen fra lyset i mit
ur - så virkede det...
Hans