ZyAir Wireless
Fra : Steen Andreasen

Dato : 29-11-03 16:27

Hej Alle

Jeg har netop købt en ZyAIR B-1000 v.2. Wireless LAN Acces Point.

Efter installation af hardware var der hul igennem fra min bærbare til
resten af mit hjemme-netværk.

Herefter startede jeg på opsætning, hvor jeg fulgte vejledningerne med
ændring til statisk IP-adresse, pingede adressen som kontrol og brugte
herefter web-browseren til at få adgang til ZyAir's hjemmeside. Alt
fungerede perfekt indtil de lidt mere komplicerede opsætninger for
adgangskontrol skulle indtastes.

Situationen lige nu, er at jeg slet ikke kan komme på Zy-AIRs hjemmeside og
ændre i mine opsætninger.

Det jeg mener at jeg skal gøre er:

1. Ændre til statisk IP-adresse (192.168.1.2)
2. Logge på Zy-AIR ved at indtaste IP-adressen (192.168.1.2) i webbrowserens
adressefelt

Det virker bare ikke, webbrowseren kan ikke finde hjemmesiden!!!

Er der nogen der har et bud på, hvad jeg gør forkert?

Mvh Steen Andreasen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 29-11-03 21:40

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Har du prøvet at resette din router, det kan man, kender flere der har din
model, der er et lille hul på bagsiden, hvos man kan stikkke en kuglepen ind
og holde den inde, så den bliver resset.

henrik

Fra : Steen Andreasen

Dato : 30-11-03 10:47

Jeg har prøvet at resette uden resultat. Jeg kan pinge IP-adressen uden
problemer, men altså ikke få hul igennem via web-browseren.

Steen

Fra : Martin Schou

Dato : 30-11-03 14:01

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
> Jeg har prøvet at resette uden resultat. Jeg kan pinge IP-adressen uden
> problemer, men altså ikke få hul igennem via web-browseren.

> [...]

Har du prøvet 192.168.1.1 ?
Har du prøvet at telnet'e ?
Har du prøvet at ringe til ZyXEL support ? Det er gratis, bortset fra den
lange ventetid ( 30-40 min). Men ham jeg har snakket med var venlig og hjalp
med alle de instillinger jeg ikke selv havde forstand på.

Martin

Fra : Steen Andreasen

Dato : 30-11-03 17:24

"Martin Schou" <fake@made.up> wrote in message
> [...]
hjalp
> med alle de instillinger jeg ikke selv havde forstand på.

192.168.1.1 virker, men det er jo opasia/tdc. Kan jeg sætte min ZyAir op
herfra??
Jeg har prøvet at telnet'e...uden resultat

ZyXEL support.... hvordan kommer jeg i kontakt? Har ikke noget
telefonnummer.

mvh Steen

Fra : Martin Schou

Dato : 30-11-03 18:27

> 192.168.1.1 virker, men det er jo opasia/tdc. Kan jeg sætte min ZyAir op
> herfra??

Jeg tror der er noget du har misforstået. Når jeg kontakter 192.168.1.1 så
er det selve ZyAIR boxen jeg snakker med og ikke en hjemmeside.

> Jeg har prøvet at telnet'e...uden resultat

hmm.

> ZyXEL support.... hvordan kommer jeg i kontakt? Har ikke noget
> telefonnummer.

Det står på deres hjemmeside www.zyxel.dk
39 55 07 85 hverdage 10-14

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 01-12-03 06:45

Søndag d. 30 Nov 2003 17:24:19 +0100, skrev "Steen Andreasen"
<steen.andreasen@humleby.dk>:

>192.168.1.1 virker, men det er jo opasia/tdc. Kan jeg sætte min ZyAir op
>herfra??
>Jeg har prøvet at telnet'e...uden resultat

Efter en reset er det kun 192.168.1.1 der virker, både for HTML
og Telnet. Hvis TDC bruger disse adresser, vil det kun være på
"ydersiden" af routeren. På indersiden hos dig selv, har du hele
192.168.x.x og 10.x.x.x at boltre dig på. Dine adresser bliver så
oversat til den rigtige adresse på ydersiden.

Steen

Fra : Steen Andreasen

Dato : 01-12-03 19:13

Hej igen

Mine problemer er ved fortone sig. En del af løsningen ligger i at re-sette
routeren, ikke helt som der stå i manualen, men ved at holde reset-knappen
nede i 10-15 sek. Det hjælper...nu har jeg igen kontakt med min Zyair
wireless B-1000 v.2, og min bærbare har fin kontakt til både internet og mit
eget netværk.

Jeg kunne dog godt tænke mig at hindre at naboen også har adgang, og har
derfor prøvet at opsætte ZyAir med
"Authentication required" samt brugernavn og password. Når jeg gør dette kan
jeg hverken komme på internet eller lokalt netværk

Bør min bærbare ikke prompte mig for brugernavn og password herefter?? Det
sker ikke.

Nogen forslag?

mvh Steen

Fra : Martin Schou

Dato : 01-12-03 22:40

> [...]
> jeg hverken komme på internet eller lokalt netværk
>
> Bør min bærbare ikke prompte mig for brugernavn og password herefter?? Det

Ifølge ham fra ZyXEL der hjalp mig med opsætningen (det var dog en B-2000
V2). Er det nok blot at sætte AP op til kun at tilllade adgang med den
MAC-adresse som din bærbare har. Så behøver du ikke rode med kodeord eller
noget. Den mener jeg du finder ved på din bærbare at skrive i dospromten:
ipconfig -all
Men denne opsætning kunne jeg kun lave via telnet pga en bug i
web-interfacet. Men jeg ved så ikke om dette også gælder B-1000 V2.
Denne metode vil være nok hvis det kun er dig selv der bruger det trådløse
netværk med en bestemt (eller 2 for den sags skyld) bærbare.

Martin

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 02-12-03 07:51

Mandag d. 1 Dec 2003 22:39:56 +0100, skrev "Martin Schou"
<fake@made.up>:

>Ifølge ham fra ZyXEL der hjalp mig med opsætningen (det var dog en B-2000
>V2). Er det nok blot at sætte AP op til kun at tilllade adgang med den
>MAC-adresse som din bærbare har.

MAC-adressen kan spoofes, så det er ikke noget problem for den
seriøse hacker, men det er naturligvis en ekstra sikkerhed mod
"uheld".

Steen

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 02-12-03 07:51

Mandag d. 1 Dec 2003 19:12:38 +0100, skrev "Steen Andreasen"
<steen.andreasen@humleby.dk>:

> [...]
>jeg hverken komme på internet eller lokalt netværk
>
>Bør min bærbare ikke prompte mig for brugernavn og password herefter?? Det

Hvis du finder en løsning på dette problem må du endelig
offentliggøre den. Jeg prøvede for et år siden ihærdigt at få
dette til at virke men uden succes. Iflg. bøgerne skal Windows XP
understøtte password-beskyttelsen, men jeg fandt aldrig frem til
hvordan man udløste det.

De sikkerhedsindstillinger jeg fik til at virke, var 128-bits
kryptering, flytning af frekvens væk fra default, flytning af
IP-område væk fra default, MAC-adresse spærring, og skjul af CSSI
(dvs. navnet).

Steen