Isolation af x i floor funktion
Fra : Anders N. Christense~

Dato : 28-11-03 19:26

Jeg sidder og roder med en formel til et program. Jeg er overbevist om
at det må være muligt at isolere x i følgende:

y = floor ((x-3)/4+2)

Men jeg har ingen idé om hvordan. Hvis nogen har forslag, ville det
være en stor hjælp.

På forhånd tak.
--
Mvh.
Anders N. Christensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-03 20:07

"Anders N. Christensen" <langeFJERN@christensen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:fr3fsvg4b49l34nct2gs52mh4eihe0cd7n@4ax.com...
> [...]
>
> y = floor ((x-3)/4+2)
>
> Men jeg har ingen idé om hvordan. Hvis nogen har forslag, ville det

Den har vel ikke nogen egentlig invers, men måske kan du
bruge 4*floor(y)-1

Mvh
Martin

Fra : Anders N. Christense~

Dato : 28-11-03 20:43

On Fri, 28 Nov 2003 20:06:54 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Den har vel ikke nogen egentlig invers, men måske kan du
>bruge 4*floor(y)-1
>
>Mvh
>Martin

Bortset fra -3 i stedet for -1 stemmer den perfekt
Tusind tak.
--
Mvh.
Anders

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-11-03 20:12

> [...]
>
> y = floor ((x-3)/4+2)
>
> Men jeg har ingen idé om hvordan. Hvis nogen har forslag, ville det

Jeg har ingen teoretisk kendskab til emnet, men hvis man nu prøver at tegne
grafen for y afhængig af x, vil man se at det (klart nok) er en
"trappefigur", der fremkommer, hvor hvert "trin" fylder 4 enheder.
Umiddelbart kan det ikke lade sig gøre at lave den omvendte funktion (dvs.
isolere x), da der er flere løsninger for x til et givent y (der er jo et
helt interval). Tilgengæld kan du godt opskrive det interval, der indsat i
x, returnerer en given værdi for y. Jeg vil tro det er noget i retningen af:

x0 = y * 4 - 5 , y er et heltal

Dine x-værdier ligger herved i intervallet [ x0; x0 + 4 [.

Håber det kunne hjælpe.

Mvh. Bjarke

Fra : Anders N. Christense~

Dato : 28-11-03 20:55

On Fri, 28 Nov 2003 20:12:17 +0100, "Bjarke Walling Petersen"
<bwp.news@bwp.dk> wrote:

> [...]
>
>x0 = y * 4 - 5 , y er et heltal
>
>Dine x-værdier ligger herved i intervallet [ x0; x0 + 4 [.

Jeg beklager, at jeg glemte at sige, at der kun var tale om hele
positive tal. Har fundet resultatet, med hjælp fra denne tråd :)
x = 4floor(y)-3
Beklager ulejligheden og mange tak for hjælpen alligevel.
--
Mvh.
Anders

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-11-03 21:50

"Anders N. Christensen" wrote:

> Jeg beklager, at jeg glemte at sige, at der kun var tale om hele
> positive tal. Har fundet resultatet, med hjælp fra denne tråd :)

Men selv for hele tal er der vel flere løsninger. Lad fx y=10. Så er
ligningen

10 = floor((x-3)/4+2)

8 = floor((x-3)/4)

8 <= (x-3)/4 < 9

32 <= x-3 < 36

35 <= x < 39

hvilket vil sige at x kan være enten 35, 36, 37 eller 38.

Hvis mere generelt y er et helt tal, så giver samme udregning at x kan
være enten 4(y-2)+3, 4(y-2)+3+1, 4(y-2)+3+2 eller 4(y-2)+3+3.

Eller med andre ord: 4y-5, 4y-4, 4y-3 eller 4y-2.

> x = 4floor(y)-3

Dette svarer til den tredje af de fire mulige løsninger.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Stefan Holm

Dato : 29-11-03 01:15

Anders N. Christensen <langeFJERN@christensen.mail.dk> writes:

> x = 4floor(y)-3

Hvis y alligevel er et heltal, virker det under alle omstændigheder
fjollet at tage floor.

--
Stefan Holm
"Min frikirkepræst fra Randers var begejstret for dine signaturer."