Clusteranalyse - hjælp
Fra : PEHnews

Dato : 28-11-03 12:07

Jeg står og skal lave noget clusteranalyse i forbindelse med undersøgelse af
lighederne mellem nogle forskellige plantesamfund undersøgt bl.a. ved
frekvensaanlyse. Og jeg har glemt noget af matematikken.
Er der ikke en der lige kan komme i tanke om en henvisning til en
overskuelig kilde desangående.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 28-11-03 14:32

"PEHnews" <pevh@mail.fjerndissetegndanbbs.dk> wrote in message
> [...]
> frekvensaanlyse. Og jeg har glemt noget af matematikken.
> Er der ikke en der lige kan komme i tanke om en henvisning til en

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "clusteranalyse". Måske det er
k means clustering du leder efter? Ikke at k means er den bedste/mest
effektive, men den er ret let at forstå og implementere. Prøv også at kigge
på Gaussian mixture models, hvis du har mod til det.

Vil du kode det helt fra bunden eller hvad? Ellers vil jeg anbefale dig at
downloade R, som er en freewareudgave S-Plus. Prøv at kigge på kmeans
metoden ( example(kmeans) ) eller på cluster pakken. Der er også andre
metoder implementeret i R, men jeg kan ikke lige huske dem på stående fod.

Jeg har selv god erfaring med mean shift clustering (søg på google), men den
er ret dyr i regnetid.

Mvh.

Kasper

Fra : PEHnews

Dato : 28-11-03 22:30

"Kasper Kristensen" <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc74e6e$0$69941$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> metoden ( example(kmeans) ) eller på cluster pakken. Der er også andre
> metoder implementeret i R, men jeg kan ikke lige huske dem på stående fod.

Jeg skal undersøge graden af lighed mellem forskellige sæt biologiske
stikprøver i samfunde af mange arter.
Det kan både være det helt simple: hvilke arter går igen eller ej i de
forskellige sæt á f.eks. 25 stikprøver. Og det kan være en sammenligning
m.h.t. hyppighed (hvis en art forekommer i alle 25 har den hyppigheden 100
pct.) og dominans (artens hyppighed sat i relation til summen af alle
forekommende arters hyppighed). - Altså hvordan man undersøger ligheden
mellem de forskellige stikprøvesæt fra f.eks. forskellige plantesamfund og
samvariation af forskellige parametre i stikprøvesættene.
Det bruger man klyngeanalyse til; men jeg leder efter nogle gode, vejledende
gennemregnede eksempler og en kort repetition af matematikken.

M.v.h.

Poul Evald Hansen