Opfriskning af geometriske beviser ønskes
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-03 08:40

Hej alle

Jeg har lige brug for at få opfrisket noget basal geometri.

Jeg vil gerne bevise

1)
at forholdet mellem tilsvarende sider i ligedannede trekanter er
det samme og omvendt.

2)
sinusformlen.

3)
at højderne i en trekant skærer hinanden i samme punkt.

Ad 1): Jeg har ingen gode ideer.

Ad 2): Jeg har prøvet at gå ud fra 1) og danne nogle retvinklede
trekanter ved at tegne en enhedscirkel i A og tegne sinus samt
højden fra B. Så får jeg nogle ligedannede trekanter og kan bruge
forholdet imellem dem på sinus og højden. Men hvordan kommer jeg
fra forholdet mellem sinus og højden til forholdet mellem sinus
og a?

Ad 3): Jeg har tegnet en trekant med to højder. De krydser
naturligvis hinanden (i P). Så tegner jeg linjen fra P til C og
vil gerne bevise at den danner en ret vinkel med AB. Jeg får en
masse trekanter og kan finde en masse ligninger med vinklernes
størrelse, men jeg kan ikke finde det afgørende spring. Mine
ligninger bider sig selv i halen hvis jeg laver noget
substitution.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-03 11:42

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:n9udsvopki9e8oqfrm75ad5oetsbpeug8g@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> Jeg har lige brug for at få opfrisket noget basal geometri.
>
> Jeg vil gerne bevise

Har du set på Euklids elementer
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/toc.html

Ellers tror jeg at spørgsmål 1 skal klares ved at se på 3 parallelle
linier med samme afstand og skrå linier der skærer, og vise at de
fremkomne stykker er lige store etc.

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-11-03 11:55

Martin Larsen wrote:

> Har du set på Euklids elementer
> http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/toc.html

Det var et godt link.

Det må være sætning 4 og 5 i bog VI, som Bertel er på jagt efter:

<http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/bookVI/propVI4.html>
<http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/bookVI/propVI5.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-03 12:28

Martin Larsen skrev:

>Har du set på Euklids elementer

Meget smukt. Tak for det. Så mangler jeg kun sinusformlen.

--
Bertel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-11-03 12:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> Meget smukt. Tak for det. Så mangler jeg kun sinusformlen.

Har du benyttet, at den venstre trekant er ligedannet med
den store trekant, som er ligedannet med den højre trekant?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-11-03 17:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Meget smukt. Tak for det. Så mangler jeg kun sinusformlen.

Er det sinusrelationerne du mener? Så er her en metode:

Du har muligvis allerede at højden fra C kan skrives som

h_C = a sin(B)

eksempelvis. Dermed er trekantens areal givet ved

T = ½ c a sin(B)

Ved at lave samme trick med de andre højder får du tre udtryk for
trekantens areal, nemlig

½ c a sin(B) = ½ a b sin(C) = ½ b c sin(A)

Dividerer du denne ligning med (½ a b c), får du det ønskede.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-03 18:38

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>eksempelvis. Dermed er trekantens areal givet ved

[Klasken for panden]

Mange tak for det.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-03 18:52

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3FC77698.36A1D665@jeppesn.dk...

> Er det sinusrelationerne du mener? Så er her en metode:
>
> Du har muligvis allerede at højden fra C kan skrives som
>
> h_C = a sin(B)
>
> eksempelvis. Dermed er trekantens areal givet ved

Det er endnu mere enkelt. Der gælder også
h_C=b sin(A) . Så har vi den for a og b, derpå for c pga symmetri.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-11-03 21:37

Martin Larsen wrote:

> Det er endnu mere enkelt. Der gælder også
> h_C=b sin(A) . Så har vi den for a og b, derpå for c pga symmetri.

Ja, det er rigtigt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)