Matematisk tegneprogram
Fra : Anders Lund

Dato : 27-11-03 23:52

Dette er vist lige i periferien af denne gruppe, så hvis der findes en bedre
gruppe, så fut mig endelig.

Jeg skal skrive stor opg (gymnasium) i fysik her i slutningen af december.
Dvs. at jeg får brug for at skrive formler og andre matematiske udtryk ind.
Jeg har tidligere brugt equation editor. Ideen i programmet er godt, men det
er programmert vildt dårligt. Equation editor kan fx ikke sætte vektorpil
over mere end et bogstav. Og nok værst af alt, så bliver word, meget ustabil
når man bruger equation editor, og man kan komme ud for at documentet ikke
kan gemmes efter brug af editoren.

Så derfor søger jeg et godt program hvor jeg kan "tegne" mine matematiske
udtryk. Jeg er villig til at betale lidt for det.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Jesper Harder

Dato : 28-11-03 00:12

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> writes:

> [...]
> bliver word, meget ustabil når man bruger equation editor, og man
> kan komme ud for at documentet ikke kan gemmes efter brug af

Jep. Word er helt uegnet til dokumenter med mange ligninger.

> Så derfor søger jeg et godt program hvor jeg kan "tegne" mine
> matematiske udtryk. Jeg er villig til at betale lidt for det.

LaTeX er det program "alle" bruger til naturvidenskabelige tekster.
Det er gratis. Den mest brugte udgave til ms-windows er MikTeX:

<http://www.miktex.org/>

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 28-11-03 10:35

> LaTeX er det program "alle" bruger til naturvidenskabelige tekster.
> Det er gratis. Den mest brugte udgave til ms-windows er MikTeX:

Der er i øvrigt nogle editorer du kan overveje. WinEdit er den mest kendte
men en god og gratis editor er TexnicCenter:

http://www.toolscenter.org/products/texniccenter/

Mvh Jesper

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 28-11-03 10:53

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> [...]
>
> LaTeX er det program "alle" bruger til naturvidenskabelige tekster.
> Det er gratis. Den mest brugte udgave til ms-windows er MikTeX:

Jeg skulle også til at anbefale LaTeX, men Jesper kom mig i forkøbet.
Men så kan jeg da i det mindste nå at anbefale "The not so short
introduction to LaTeX2e", som kan hentes på
http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/lshort/lshort.pdf .

LaTeX kan virke kompliceret og overvældende i starten, men det er mest
fordi man kan gøre så meget. Man kan lære at lave almindelige
tekstdokumenter på et par minutter og simple formler efter yderligere
ti minutter. Der er ingen, der lærer _alt_ hvad man kan i LaTeX, da
der hele tiden kommer nye pakker til det, men man kan sagtens klare
sig med det grundlæggende.

   Torben

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-11-03 11:16

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Jeg skulle også til at anbefale LaTeX, men Jesper kom mig i forkøbet.

Ja, LaTeX må være bedste bud. Hvis du (Anders) synes det er lidt
overvældende at komme i gang med, kan du overveje at bruge LyX.

<http://www.lyx.org/>
<http://www.home.zonnet.nl/rareitsma/lyx/>

Men sørg for at øve dig i nogle afleveringer inden du kaster dig
ud i at bruge det til den store opgave. Det kræver lidt tilvænning.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : LR

Dato : 28-11-03 13:52

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så derfor søger jeg et godt program hvor jeg kan "tegne" mine matematiske
> udtryk. Jeg er villig til at betale lidt for det.

Jeg bruger MathType
http://www.mathtype.com/en/products/mathtype/win/mteval.asp der fungerer på
samme måde som Equation Editor.

Du kan sætte vektorpile over et vilkårligt udtryk, også to bogstaver.
MathType er også stabil i forhold til Equation Editor (jeg havde samme
problem selv i Word 2000-udgaven).

Mvh

Lasse

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-11-03 15:53

Anders Lund wrote:
> [...]
>
> Så derfor søger jeg et godt program hvor jeg kan "tegne" mine
> matematiske udtryk. Jeg er villig til at betale lidt for det.

Har du prøvet OpenOffice ? svjks virker formeleditoren i 1.1 rimeligt godt

--
/carsten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-11-03 00:51

> Jeg har tidligere brugt equation editor.
> Ideen i programmet er godt, men det er programmert vildt dårligt.
> Equation editor kan fx ikke sætte vektorpil over mere end et bogstav.

Jo, det kan den sagtens. Markér de bogstaver der skal sættes pil over og
tryk på vektor-pil knappen.

> Og nok værst af alt, så bliver word, meget ustabil når man bruger
> equation editor, og man kan komme ud for at documentet ikke kan
> gemmes efter brug af editoren.

Helt rigtigt, og det irriterede mig nogle gange grueligt da jeg i sin tid
skulle aflevere opgaver i HTX. Nu er det mange år siden jeg har haft Word
installeret.

> Så derfor søger jeg et godt program hvor jeg kan "tegne" mine
> matematiske udtryk. Jeg er villig til at betale lidt for det.

Mathtype har jeg ikke selv prøvet, men hørt fra flere, at det er markant
bedre end equation editor.

Jeg bruger selv LaTeX som andre også anbefalede.
Vil man ikke lave det hele med LaTeX, kan man nøjes med at skrive formlerne
deri og klippe dem ud til .eps og indsætte i sit word-dokument. Det er dog
ikke helt optimalt, og ret besværligt når man skal rette i dem.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 29-11-03 00:53

Anders Lund :
> Ideen i programmet er godt, men det er programmert vildt dårligt. Equation
editor kan fx ikke sætte vektorpil
> over mere end et bogstav

Det er der nu ingen problemer med - vælg de "diakritiske tegn"

Hilsen
Regnar Simonsen