magneter i rummet
Fra : bamse

Dato : 27-11-03 22:20

Hej

Hvis jeg var astronaut ville jeg tage en magnet med ud i rummet og en pose
med jernspåner. I vægtløs tilstand ville jeg så tømme posens indhold ud i
rummet i nærheden af magneten. Er det nogensinde gjort før? Eller bare noget
lignende? Og hvor kan man læse om det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-03 23:16

bamse skrev:

>Hvis jeg var astronaut ville jeg tage en magnet med ud i rummet og en pose
>med jernspåner. I vægtløs tilstand ville jeg så tømme posens indhold ud i
>rummet i nærheden af magneten. Er det nogensinde gjort før?

Jeg har ikke hørt om det. Det ville også næsten være spildt
ulejlighed. Det man fik at se ville kun adskille sig en bette
smule fra hvad man kan se på jorden ved samme eksperiment.
Forskellen består i at feltlinjerne krummer lidt for meget ned
mod jorden afhængigt af hvor stærk magneten er.

--
Bertel

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-12-03 11:39

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Jeg har ikke hørt om det. Det ville også næsten være spildt
> ulejlighed. Det man fik at se ville kun adskille sig en bette

Man ville også let få den tanke at det ville være spildt ulejlighed at
lege med sæbebobler på rumstationen, men det lød til at være meget
interessant da en astronaut legede med det i hans fritid.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 01-12-03 13:07

Peter Makholm wrote:
> Man ville også let få den tanke at det ville være spildt ulejlighed at
> lege med sæbebobler på rumstationen, men det lød til at være meget
> interessant da en astronaut legede med det i hans fritid.

Ild er en anden ting der er "sjov" at lege med i rummet.

Med tyngefeltet slået til har vi konvention, der gør at de
varme forbrændingsgasser stiger mens frisk luft tilføres
til flammen. I rummet er dette ikke muligt, hvorfor en
åben flamme opfører sig på en særdeles mystisk vis.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-03 16:58

Carsten Svaneborg skrev:

>til flammen. I rummet er dette ikke muligt, hvorfor en
>åben flamme opfører sig på en særdeles mystisk vis.

Jow jow. Hvilke hidtil uovervejede fænomener skulle påvirke et
'jernpulvermagnetfelt' omkring en magnet?

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-12-03 17:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jow jow. Hvilke hidtil uovervejede fænomener skulle påvirke et
> 'jernpulvermagnetfelt' omkring en magnet?

Når man normalt visualiserer magnetiske feltlinjer ved at drysse jern-
spåner ud over et stykke papir hvorpå der ligger en permanent magnet,
udnytter man jo bl.a. at der er friktion mellem papiret og jernet der
forhindrer at spånerne glider hen over papiret.

I vægtløs tilstand ville det være sværere at forhindre at spånerne
blot samlede sig på magnetens poler.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-12-03 17:20

Peter Makholm wrote:

> Man ville også let få den tanke at det ville være spildt ulejlighed at
> lege med sæbebobler på rumstationen, men det lød til at være meget
> interessant da en astronaut legede med det i hans fritid.

Hvis man på jorden holder en sæbehinde vandret, vil den pga. tyngden
bule nedad på midten. Bulen får mere vand til at løbe ind på midten
som så bliver endnu tungere, etc. Ret hurtigt brister hinden.

Holder man i stedet hinden lodret, løber vandet ned mod hindens nederste
kant. Derved bliver hinden hurtigt for tynd øverst, og den brister.

I vægtløs tilstand har det vist sig at det tager utroligt lang tid før
en sæbevands-hinde (eller blot en vandhinde) brister. Selvom vandet
gradvist fordamper, forbliver det tilbageværende vand nemlig jævnt
fordelt ud over hindens areal. Det sikrer den stærkest mulige hinde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-11-03 01:46

Scripsit "bamse" <nospam@nospam.thank.you>

> Hvis jeg var astronaut ville jeg tage en magnet med ud i rummet og en pose
> med jernspåner. I vægtløs tilstand ville jeg så tømme posens indhold ud i
> rummet i nærheden af magneten.

Så får man en magnet med en klump jernspåner siddende på hver
ende. Det behøver man ikke vægtløs tilstand for - bare tag din magnet
og dyp enderne ned i din pose jernspåner.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."