Elektro magnetisme
Fra : Studerende

Dato : 26-11-03 20:04

Hej Gruppe

Er der nogle som kan give en formel eller en forklaring på hvordan man
beregner gauss for en elektromagnet?

Og nu vi er ved det magnetiske,
hvad er en Ørsted?
og er der en sammenhæng mellem Ørsted og gauss?

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-11-03 14:38

Studerende wrote:
> Er der nogle som kan give en formel eller en forklaring
> på hvordan man beregner gauss for en elektromagnet?

Gauss er en enhed for det magnetiske felt, og det er
magnetfeltets styrke du udregner.

Feltstyrken afhænger af strømmen og antallet af viklinger.
Fordobler du strømmen får du dobbelt så stærkt felt, og
fordobler du antallet af viklinger får du også et dobbelt
så stærkt felt, så relationen må være B=konst* I*n. Det
er hvis alle vindinger er oven på hinanden, og B er
styrken af magnetfeltet inde i ringen.

Har du en aflang spole, er n antallet af vindinger per
længe af spolen, og du får en tilsvarende linetæthed af
magnetfeltet B.

Bruger man Amperes lov istedet for at gætte sig frem, så viser
det sig at ovenstående konstant er mu, der er den magnetiske
permiablitet kernen i elektromagneten.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/magnetic/solenoid.html#c1
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/solids/ferro.html#c5

> hvad er en Ørsted? og er der en sammenhæng mellem Ørsted og gauss?

Jeg har aldrig været klog nok til at hitte ud af alle
de forskellige enheder inden for elektrodynamik.

Så vidt jeg husker der er en faktor 1000 eller 10000 Ørsted
på en Gauss. Noget i den stil.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-11-03 17:42

Studerende wrote:

> og er der en sammenhæng mellem Ørsted og gauss?

Gauss er en enhed for størrelsen af et magnetfelt (eller den magnetiske
fluxtæthed som det også kaldes). Der gælder

1 gauss = 0,0001 tesla

hvor tesla er SI-enheden for magnetisk fluxtæthed.

Men der ser ud til at være både nye og gamle betydninger af ordene
gauss og ørsted, så det er lidt forvirrende (for mig i hvert fald).

Men se på denne side:
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictG.html#gauss
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictO.html#oersted

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-11-03 18:08

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Men der ser ud til at være både nye og gamle betydninger af ordene
> gauss og ørsted, så det er lidt forvirrende (for mig i hvert fald).

Jeg prøver lige igen.

Magnetfeltet B måles i SI-enheder i tesla (T), og der gælder som jeg
skrev, at 1 gauss = 10^(-4) tesla.

Men der er en anden størrelse H inden for elektromagnetisme. Og H
kaldes (også) den magnetiske feltstyrke. I fravær af et magnetisk
materiale er H og B nogenlunde det samme, idet der gælder

H = (1/µ0)B

hvor µ0 = 4·pi·10^(-7) T·m/A (altså tesla gange meter pr. ampere).
Det fremgår at SI-enheden for H skal være A/m (ampere pr. meter).

Men regner man i »dine« gaussiske enheder, måles B i enheden gauss,
mens H måles i ørsted. Men i disse enheder er µ0 blot 1, eller måske
nærmere 1 gauss pr. ørsted. Derfor svarer et H-felt på

1 ørsted til 4·pi·10^(-3) A/m

i SI-systemet.

Men i fravær af magnetiske materialer, og i det gaussiske system,
er gauss og ørsted det samme. Men hvis der er et materiale til stede,
skal man for at få H i ørsted trække 4·pi gange magnetiseringen M fra
den »almindelige« feltstyrke B i gauss.

Men nu har jeg startet for mange sætninger med »men«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)