Sammenstød i rummet; Masse og påvirkning
Fra : Peter Lind

Dato : 26-11-03 14:21

Hvis vi antager, at der er 2 objekter i vægløstilstand.

Den ene vejer mindre end den anden...

Den største står fuldstændig stille..

Vi ved jo, at jo større hastighed et objekt har des højere masse.

Det mindre objekt støder ind i det større, med en hastighed som ikke
påvirker
objektet så meget, at massen bliver større end det store objekts.

Vil sammenstødet få den store i bevægelse?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-11-03 15:19

"Peter Lind" <lomme@postkasse.net> writes:

> Hvis vi antager, at der er 2 objekter i vægløstilstand.
>
> Den ene vejer mindre end den anden...
>
> Den største står fuldstændig stille..

I forhold til hvad? Hastighed er relativ, og "rummet" er ikke et
referencepunkt for hastighed.

> Vi ved jo, at jo større hastighed et objekt har des højere masse.

Igen er hastigheden relativ, så to objekter, der er i bevægelse
relativt til hinanden vil begge se det andet objekt som tungere end
det ses fra objektet selv.

> Det mindre objekt støder ind i det større, med en hastighed som ikke
> påvirker
> objektet så meget, at massen bliver større end det store objekts.
>
> Vil sammenstødet få den store i bevægelse?

Uanset masseforøgelse og objekternes relative størrelse, så vil begge
objekter ændre hastighed som følge af sammenstødet. Hvor stor denne
ændring er afhænger af deres masse, inbyrdes hastighed og i hvor høj
grad sammenstødet er elastisk.

I den referenceramme, hvor det store objekt før stødet var i hvile,
vil det efter stødet være i bevægelse, men det lille objekt vil få en
større hastighedsændring.

   Torben

Fra : Ingolf

Dato : 27-11-03 09:33

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message

> [...]
>
> Igen er hastigheden relativ, så to objekter, der er i bevægelse
> relativt til hinanden vil begge se det andet objekt som tungere end

Hmmm.. tænkte lidt over det. Og så vidt jeg ved, skyldes det at solsystemet
roterer om mælkevejens centrum, og så har nælkevejen en ukendt
rotationshastighed omkring vor galakses centrum, som igen roterer om et
ukendt punkt. Derfor kan man aldrig sige at hastighed er et noget fast..er
det sådan det menes?

Er det ikke muligt at beregne hvor hurtigt solsystemet roterer om
mælkevejens centrum? Og hvad vill denne relative hastighed så være?

Eftersom vi sidder i udkanten af mælkevejens skive, så må vor solsystems
hastighed igennem 'sort stof' jo være enorm. Mener jeg har set et sted hvor
der forskes i at bygge en slags sejl, hvor man kan høste energien af denne
hastighed. Nogen der ved mere?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-11-03 16:12

"Ingolf" <DONT_SPAMingolf@excite.com> writes:

> [...]
> ukendt punkt. Derfor kan man aldrig sige at hastighed er et noget fast..er

Sådan nogenlunde.

> Er det ikke muligt at beregne hvor hurtigt solsystemet roterer om
> mælkevejens centrum? Og hvad vill denne relative hastighed så være?

Det er muligt, og det er gjort. Jeg kan ikke huske det faktiske tal,
prøv Google.

> Eftersom vi sidder i udkanten af mælkevejens skive, så må vor solsystems
> hastighed igennem 'sort stof' jo være enorm.

Medmindre det sorte stof bevæger sig sammen med solsystemet, hvilket
er den gængse teori.

> Mener jeg har set et sted hvor der forskes i at bygge en slags sejl,
> hvor man kan høste energien af denne hastighed. Nogen der ved mere?

Du tænker nok på solsejl, som udnytter tryk fra lys og partikler
udsendt af solen. Der er ikke noget sort stof indblandet i dette.

   Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-11-03 01:48

Scripsit torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)

> Sådan nogenlunde.

Lige bortset fra at "Mælkevejen" er det samme som "vor galakse" - og
den roterer ganske vist (inhomogent) om sit eget centrum, men det var
næppe det Ingolf troede han mente.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-11-03 19:40

Peter Lind wrote:

> Vil sammenstødet få den store i bevægelse?

Ja da. Under støddet påvirkes den store af en kraft, og når kraft-
påvirkningen er slut, vil den store have fået en hastighed af en vis
størrelse i en vis retning.

Og det gælder uanset om man kan se bort fra relativitetsteoriens forud-
sigelser (hvis ingen hastigheder er nær lysets), eller man ikke kan.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-11-03 18:19

Peter Lind wrote:
> Hvis vi antager, at der er 2 objekter i vægløstilstand.
>
> Den ene vejer mindre end den anden...

Nej det gør den ikke - de vejer det samme - nemlig 0 ( vægtløs), MEN de har
forskellig masse.
Vægt er det du får når du vejer et objekt, masse er en egenskab ved
objektet.

Det kan måske hjælpe at holde begreberne _helt_ klare.

/carsten