Hvad er Gore-Tex?
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 25-11-03 00:04

Jeg er med på at det er et varemærke og tøjfabrikanter hævder et deres
tøj med Gore-Tex er rigtigt godt når det er vådt og koldt. Men hvordan
virker det, hvad er fordelene, og findes der tilsvarende produkter med
andre navne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-03 01:48

Jesper Lauridsen skrev:

>Jeg er med på at det er et varemærke og tøjfabrikanter hævder et deres
>tøj med Gore-Tex er rigtigt godt når det er vådt og koldt.

Det er rigtigt. Jeg har ikke prøvet det selv, men har læst andres
udsagn.

>Men hvordan virker det

Hvis du vil vide det præcis, bliver jeg dig svar skyldig. Men
princippet er at det kun tillader vand at passere én vej. Det
holder regn ude, men lukker sved igennem.

>hvad er fordelene

Man er tør i al slags vejr. Der findes også støvler af Goretex.

>og findes der tilsvarende produkter med andre navne?

Det tror jeg nok.

--
Bertel

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 25-11-03 03:10

On Mon, 24 Nov 2003 23:03:54 GMT, rorschak@sorrystofanet.dk (Jesper
Lauridsen) wrote:

> [...]
>tøj med Gore-Tex er rigtigt godt når det er vådt og koldt. Men hvordan
>virker det, hvad er fordelene, og findes der tilsvarende produkter med

Det er et materiale med så små åbninger at vandråber ikke kan trænge
igennem, men damp kan godt, så man ikke bliver klam af sved.

Helly Hansen laver noget tilsvarende.

Tomas

Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-03 09:05

"Tomas Pedersen" <d000067@student.dtu.dk> wrote in message

> Det er et materiale med så små åbninger at vandråber ikke kan trænge
> igennem, men damp kan godt, så man ikke bliver klam af sved.
>
> Helly Hansen laver noget tilsvarende.

Plastfilmen som næsten usynligt-ved-opsprætning forer goretex vindjakken, er
en ganske tynd gennemsigtig plastfilm - måske endda polyethylen.

Tykkelsen er så velkonrolleret at vanddamp kan passere *ud*
MEN vindens overtryk *indad* kan normalt ikke føles

Sælgerne lyver, at filmen kender forskel på inderside og yderside, men jeg
har vundet væddemål på at ingen kan mærke om goretexjakken er taget på med
vrangen ud af(ud ad?)

Goretex kom først og har mønsterbeskyttet deres snobbe-fine navn, men de
andre og billigere produkter er nok helt identiske - jeg er parat til
væddemål om at min billige discount-g-tex jakke er så god som min søns
(eller din) hyperdyre "ægte goretex".

Correct me if I am wrong - dele af ovenstående kan jeg ikke dokumentere og
har promillestor tvivl om.

Iøvrigt tror jeg at vitavrap husholdningsfilm (sandwitch-indpakning) som
engang var polyvinyliden-chlorid, men nu er polyethylen, er næsten identisk
med goretex&varianter

Hælder jeg urin i madpakkefilm-kræmmerhus så drypper det LANGSOMT igennem og
lugter hurtigere igennem end hvis alm plastpose

(platikhandsker til malerarbejde - 25 for en tier, ikke gummihandsker) er
vist også af tynd polyethylen - -NH3-lugt går hurtigere igennem, men væsken
drypper ikke igennem.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 25-11-03 09:06

Jesper Lauridsen wrote:
> [...]
> tøj med Gore-Tex er rigtigt godt når det er vådt og koldt. Men hvordan
> virker det, hvad er fordelene, og findes der tilsvarende produkter med

Hej Jesper, jvf. sci.chem FAQ, http://www.faqs.org/faqs/sci/chem-faq/part6/

31.4 What is Goretex?.

Goretex is a dispersion-polymerised PTFE that is patented by W.L.Gore
and Associates [5]. It is classed as a stretched semi-crystalline film,
and is produced by extrusion under stress ( faster take-up rate than
extrusion rate ). The extrudate is stretched below the melting
temperature, often in the presence of an aromatic hydrocarbon that
swells the amorphous region, creating porosity. The hydrophobic nature
of the PTFE means that liquid water is repelled from the pores, whereas
water vapour can pass through.
It is important to realise that once the PTFE pores are filled with
liquid water, the fabric can allow liquid water to pass though until it
is dry again. Thus Goretex-containing fabrics ( such as Nomex/Goretex -
which consists of an outer aramid fabric, a central Goretex layer, and a
cotton backing ) should never be used as protection from chemicals as
many will pass straight through. Any water-miscible solvent ( eg alcohol
) can fill the pores, and then liquid water can displace it and continue
to rapidly pass through until the fabric is fully dried out.

Så det der med at det er godt når det er koldt er vist en lettere
overdrivelse.

Med venlig hilsen Preben

Fra : sune vuorela

Dato : 25-11-03 13:43

En der kalder sig rorschak@sorrystofanet.dk (Jesper Lauridsen) skrev:

>virker det, hvad er fordelene, og findes der tilsvarende produkter med
>andre navne?

finetex - sympatex - og andre typer der slutter på tex - undtagen
latex!

--
Sune

Fra : Torben Frandsen

Dato : 25-11-03 14:00

sune vuorela wrote:

> finetex - sympatex - og andre typer der slutter på tex - undtagen
> latex!

Semtex?

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-11-03 17:12

Torben Frandsen skrev:

>Semtex?

Caltex?

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 27-11-03 21:52

Bertel Lund Hansen:

> Caltex?

LOL

Ivar

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-11-03 22:24

> Caltex?

Føtex?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 27-11-03 22:34

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Føtex?

Tex-Mex!

mvh
Peter

Fra : sune vuorela

Dato : 27-11-03 02:00

En der kalder sig "Torben Frandsen" <torben@rem.airsupport.dk> skrev:

>Semtex?

Hvor kan man købe semtex-beklædning?

Re det sådan noget man giver svigermor i julegave?

--
Sune

Fra : Torben Frandsen

Dato : 27-11-03 09:56

sune vuorela wrote:

> Hvor kan man købe semtex-beklædning?

Det kan man hos Bang Knudsen i Esbjerg hvor de har et knaldtilbud på det.

Torben

Fra : Mazda4ever

Dato : 27-11-03 13:50

Biotex?

Fra : chr

Dato : 27-11-03 16:27

"Mazda4ever" <konens1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Biotex?
> "sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

Havde hun brugt LATEX, havde du ikke fået hende til svigermor.

Chr

Fra : rAnders

Dato : 25-11-03 13:52

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tøj med Gore-Tex er rigtigt godt når det er vådt og koldt. Men hvordan
> virker det, hvad er fordelene, og findes der tilsvarende produkter med

Fine-tex er et andet produkt med samme egenskaber. Jeg har en Fine-tex jakke
og Gore-Tex støvler og er godt tilfreds med begge. Men vær opmærksom på at
der er begrænsninger i produkternes evne til at transportere luft/sved. Jeg
har oplevet med flere 'åndbare' jakker også min fine-tex at man skal ikke
være meget aktiv før at det kniber med at 'ånde' gennem disse.
Man kan vel groft sige at en regntæt 'åndbar' jakke virker ligeså godt som
ikke åndbar ikke regntæt jakke. Hvis du forstår.

rAnders.

Fra : Henrik

Dato : 26-11-03 22:36

On Tue, 25 Nov 2003 13:52:01 +0100, "rAnders" <rand@hotmail.com>
wrote:

>har oplevet med flere 'åndbare' jakker også min fine-tex at man skal ikke
>være meget aktiv før at det kniber med at 'ånde' gennem disse.

Problemet er at der ved regnvejr er meget høj relativ luftfugtighed så
selvom man stod nøgen under et halvtag og lavede englehop vil sveden
have svært ved at fordampe fra ens krop.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-03 22:52

"Henrik" <none@noway.com> wrote in message

> Problemet er at der ved regnvejr er meget høj relativ luftfugtighed så
> selvom man stod nøgen under et halvtag og lavede englehop vil sveden
> have svært ved at fordampe fra ens krop.

Hvor tynd er den åndbare vandgennemtrængelige (hel-gennemgrængelige,
langsomt-gennemtrængelige) plastik-membran?

Tyndeste platikposer og kondomer fyldt med 30 liter vand er vel O,O1
millimeter - er tykkelsen af goretex og konkurenternes plastfilm en faktor
100 mindre?

En af pavens kardinaler har sagt, at HIV-virus kan trænge gennem et kondom.
Svarer det ikke til at et knappenålshoved falder ned gennem en moderne
hårdtpresset halmballe?

Og vandmolekylets vej gennem goretex svarer til at en myre finder vej gennem
et tyndt lag halm, som forsinker lidt.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-11-03 13:58

Jesper Lauridsen skrev:
> [...] og findes der tilsvarende produkter
> med andre navne?

"Tenson" kalder deres tilsvarende produkt "MPC".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Det ku' du li' at vi~

Dato : 25-11-03 17:46

Jesper Lauridsen wrote:
> [...]
> tøj med Gore-Tex er rigtigt godt når det er vådt og koldt. Men hvordan
> virker det, hvad er fordelene, og findes der tilsvarende produkter med

Ved en semipermanabel plastikcoating.

Gore Tex er en variant af flere, der alle bygger, mere eller mindre, på
samme koncept.

jegveddetgodt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-11-03 17:52

Det ku' du li' at vide skrev:
> Ved en semipermanabel plastikcoating.

"semipermeabel"

--
'rluf

Fra : Det ku' du li' at vi~

Dato : 25-11-03 18:09

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> "semipermeabel"

Thx, var godt klar over at den var tvivlsomt stavet.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-03 09:30

"Det ku' du li' at vide" <jegerher@retten.dk> wrote in message

> Thx, var godt klar over at den var tvivlsomt stavet.

Morale: Skriv dansk = halv-gennemtrængelig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-03 08:38

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>"semipermeabel"

Det betyder "halvtgennemtrængelig" eller "delvist
grnnemtrængelig". Den hinde der sidder inden i en æggeskal, er
semipermeabel. Hvis man sænker den ned i sukker- eller saltvand,
vil kun vandet trænge igennem hinden. Salt- og sukkermolekylerne
er for store til at kunne passere.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-03 09:37

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> semipermeabel. Hvis man sænker den ned i sukker- eller saltvand,
> vil kun vandet trænge igennem hinden. Salt- og sukkermolekylerne

Men den homogene goretex-plastfilm tillader vand og luft molekyler at
diffundere igennem i samme grad.
Her er der ikke som ved osmose ved æggehinden tale om
halv-gennemtrængelighed for A og hel-gennemtrængelighed for B.
Mens svedens vanddamp der skal ud, har god tid, hvorimod
vindpust-luftmolekylerne blive dæmpet i hastighed, så vindjakken opleves som
tilstrækkelig vindtæt .. ingen drastisk gennemtræk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-11-03 16:37

rorschak@sorrystofanet.dk (Jesper Lauridsen) wrote in message news:<3fc28db4.541159703@news.stofanet.dk>...
> [...]
> tøj med Gore-Tex er rigtigt godt når det er vådt og koldt. Men hvordan
> virker det, hvad er fordelene, og findes der tilsvarende produkter med

Uld.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-11-03 17:04

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> wrote in message
> rorschak@sorrystofanet.dk (Jesper Lauridsen) wrote in message
>
> Uld.

Vinden piber gennem uld

Men det påstås at især vedr spædbørn sku der være noget næsten magisk
svedabsorberende ved ægte natur-uld med lanolin, og min søster købte lanolin
til at genimprægnere uld til sine småbørn.

Jeg tror det er pjat/snobberi/selvbedrag - ved nogen noget?

Fra : Torben Frandsen

Dato : 28-11-03 10:04

Bo Warming wrote:

> [...]
> lanolin til at genimprægnere uld til sine småbørn.
>
> Jeg tror det er pjat/snobberi/selvbedrag - ved nogen noget?

Næh. Men enhver fiskeskipper ved at uldhandsker er gode i et vådt miljø.

Du startede selv en tråd om det for et år og fire dage siden, men den døde
uden en ordentlig forklaring.

Torben

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-03 12:41

"Torben Frandsen" <torben@rem.airsupport.dk> wrote in message

> Næh. Men enhver fiskeskipper ved at uldhandsker er gode i et vådt miljø.
>
> Du startede selv en tråd om det for et år og fire dage siden, men den døde
> uden en ordentlig forklaring.

Uld er slidstærkere end bomuld og bruges derfor af fiskere.

Uld og bomuld er cirka lige porøst mht træk

At lanolinbehandlet uld kan opsuge LIDT sved kan nok gavne i visse
situationer , ligesom Goretex kun virker ved LIDT fugtighedsafgivelse fra
huden.og måske oftest er værdiløst.Og sælges på snobberi/ekspertløgn mere
end på kvalitet og bruger-erfaring

Jeg håber at andre ved noget om lanolinets eventuelle gavn og
effekt-mekanisme

At jeg skriver "snobberi" er provokation i håb om at nogen kan modsige min
arbejdshypotese. Det er sikkert så kompliceret at de lærde er afmægtige -
sådan er det jo med næsten al videnskab. Dette BURDE dog være let at
undersøge og ikke blot henholde sig til ammestuehistorier, som dem min
fysioterapeut-søster har lært i sin uddannelse - af læger!

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 28-11-03 18:39

Bo Warming:
> At jeg skriver "snobberi" er provokation i håb om,
> at nogen kan modsige min arbejdshypotese.

De som ved noget lader sig nok ikke provokere.

Du skulle hellere prøve at gå med uld/bomuld
under våde kolde forhold i længere tid.

F.eks en bomuldsok på den ene fod og en uldsok på den anden.
Efter en uge vil du nok kunne afgøre, hvilken der er at foretrække.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-03 22:47

"Pettersen; Roald" <roald@nomail.invalid> wrote in message
> Du skulle hellere prøve at gå med uld/bomuld
> under våde kolde forhold i længere tid.
>
> F.eks en bomuldsok på den ene fod og en uldsok på den anden.
> Efter en uge vil du nok kunne afgøre, hvilken der er at foretrække.

Jeg er både nygerrig om nogen har sådanne erfaringer
og
om der er en fornuftig skrivebordsteori til fordel for uld/linolin-behandlet
uld.

Goretex har fornuftig teori for sig, og jeg mener at have erfaret gavnlig
effekt, omend det er værdiløst i mange situationer.

Den isolerende effekt af porøst tekstil, må afhænge af tykkelse og struktur.
Hvis linolin-impregnering kan binde noget vand, kan det evt gavne i ganske
bestemte sved-situationer, men hvilke og hvor meget?? Bedre end Gore-Tex?

Fra : Torben Frandsen

Dato : 29-11-03 11:36

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev

> Uld er slidstærkere end bomuld og bruges derfor af fiskere.

Det er også varmere, særlig når det er vådt. Måske skyldes det en slags
våddragtseffekt?

N.B.: Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke at fiskerne efterhånden er gået
over til alternativer i kunststof.

Torben

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-11-03 17:14

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<Hfpxb.39026$cb.17606@fe10.private.usenetserver.com>...
> "Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> wrote in message

> Vinden piber gennem uld

Hej Bo,

det er rigtigt, vinden piber lige gennem uld. Jeg glemte selvfølgelig
at uden på ulden (uldtrøjen) har man et stykke overtøj af læder eller
løst hængende læderlapper, som vinden godt nok kan løfte op i, når den
er stærk nok. Men ellers vil uld og løst hængende læderovertøj være
det mest ideele overtøj.

Ikke for fanatiske sportsudøvere, men for folk der bevæger sig i
normal tempo i koldt vejr. Skulle du komme ud for at skulle bevæge dig
og komme til at svede, vil sveden bevæge sig ud gennem ulden og ud i
læderet der optager fugten og sidenhen afgiver den til luften.
Samtidig vil de løst hængende læderlapper sørge for luftning bag
læderet, hvorved meget af svedens vanddamp faktisk forsvinder helt ud
i den frie luft.

Vi behøver derfor ikke alt det videnskabeligt og højtteknologisk
designet tekstilstof.

Vi kan nøjes med at studere hvilke naturlige beklædningsstoffer
mennesket brugte førhen.

Dengang kunne de ikke forarbejde uld så det ikke krassede, det kan vi
i dag. Ulden skulle vidst da stadigvæk have de samme egenskaber. At
ulden er økonomisk dyrere end de nymoderne tektiler, gør jo ikke
naturprodukterne til noget dårligere materiale end de højteknologiske
stoffer.

Det er her jeg synes man er ved at gå for vidt med at forherlige de
nymoderne stoffer. De egenskaber de nymoderne tektiler har, har
naturprodukterne haft i årtusinder.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : rAnders

Dato : 30-11-03 00:16

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Samtidig vil de løst hængende læderlapper sørge for luftning bag
> læderet, hvorved meget af svedens vanddamp faktisk forsvinder helt ud

Der er bare det problem med uld at det er en god isolator, og derfor kan de
semipermanabel tekstiler bruges hvor isolereing ikke påkræves i så høj grad.

> Vi behøver derfor ikke alt det videnskabeligt og højtteknologisk
> designet tekstilstof.

Jo vi har, man sagde sikkert også sådan i tidernes morgen: at man ikke
behøvede det højteknologiske uld men kunne nøjes med skind

rAnders.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-11-03 10:52

> [...]
> løst hængende læderlapper, som vinden godt nok kan løfte op i, når den
> er stærk nok. Men ellers vil uld og løst hængende læderovertøj være
snip
> Det er her jeg synes man er ved at gå for vidt med at forherlige de
> nymoderne stoffer. De egenskaber de nymoderne tektiler har, har
> naturprodukterne haft i årtusinder.

Reklame går altid for vidt, og min sporty søn i sit smarte kropsnære goretex
er godt tilfreds med både udseende og isolering - og jeg betvivler at
isoleringsfordelene overhovedet er væsentlige vedr andet end meget
begrænsede, stillestående/langsomme situationer.

Uld og skind er da sødt nok og lige så effektivt, men de unge gider ikke
ligne Michelinmanden (og bære overflødige kg).

Problemet for mig er at jeg er gammel og gigt-plaget og TRÆK gør undertiden
vinteren til helvede, når jeg sidder stille - og her har mine
Goretex-investeringer ikke løst problemet.
Skruer man op fra radiatoren så sveder man, mens issyle af træk rammer
følsomme skuldre og skaber myoser der gør ondt i timevis.
Tætningslister, fortsatsruder og indre plastfoliedrivhus hører til
eksperimenter uden stor effekt.
At jeg ikke har kondi (og beklædning) som astronauter, bidrager nok til
problemet - som jeg undertiden løser ved nøgenhed og kraftige halogenlamper.
Har nogen hørt om lignende problemer og især løsninger som andre har haft
erfaring med som gode?

Men hvad gør uld bedre end bomuld?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-11-03 13:38

> [...]
> Det er her jeg synes man er ved at gå for vidt med at forherlige de
> nymoderne stoffer. De egenskaber de nymoderne tektiler har, har

Jeg ville nødigt tage en længere motorcykeltur i regnvejr kun iført uld og
skind.

Jeg tror ikke nogen naturprodukter kan give lige så god vandtæthed som min
Gore-Tex heldragt uden at ødelægge min mobilitet (det må gerne være rimeligt
tyndt så jeg også kan bevæge mig).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-11-03 23:49

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message news:<bqcoba$1jhm$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> Gore-Tex heldragt uden at ødelægge min mobilitet (det må gerne være rimeligt

Undskyld mig, Martin, men danser du afdansningsbal på bagsmækken mens
du kører 150 km/t ud ad motorvejen? eller sidder du og din pige og
indøver diverse sexuelle stillinger på tanken?

Det kan godt være jeg lyder dum, men mig bekendt sidder man ikke
ligefrem og vrider sig på en motorcykel. Og så vidt jeg kender til
mototcyklister, så hælder de fleste til lædertøj (en naturprodukt af
skind), selv rokkere og politiet bruger læder.

Men selvfølgelig, naturprodukter er dyrere end de industrielt
fremstillede tekstiler.
Så det med at bruge moderne tekstiler er for mig at se, mere et
modefænomen og ønske om bedre økonomi og ikke noget med om det har
bedre egenskaber.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-12-03 01:06

> Det kan godt være jeg lyder dum, men mig bekendt sidder man ikke
> ligefrem og vrider sig på en motorcykel.

Det gør man ellers mere end man umiddelbart skulle tro. Selvfølgelig ikke
hvis man bare triller afsted på motorvejen, men skal der manøvreres lidt, så
har man brug for at flytte sig på cyklen.

> Og så vidt jeg kender til
> mototcyklister, så hælder de fleste til lædertøj (en naturprodukt af
> skind), selv rokkere og politiet bruger læder.

Det er bare ikke rigtigt vandtæt, og så kan sveden ikke fordampe ordentligt,
så man sveder som en hest inde under læderet hvis man kører i varmt vejr.

Der er en grund til at der sælges overtræks-regndragter til dem der kører i
lædertøj.

> Men selvfølgelig, naturprodukter er dyrere end de industrielt
> fremstillede tekstiler.

Min Gore-Tex heldragt kostede ca. 7.000,-, så det tror jeg ikke er billigere
end et godt lædersæt.

> Så det med at bruge moderne tekstiler er for mig at se, mere et
> modefænomen og ønske om bedre økonomi og ikke noget med om det har
> bedre egenskaber.

Det er så hvad du mener. Jeg ville ikke undvære Gore-Tex.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-03 05:40

> [...]

billigere
> end et godt lædersæt.

> Det er så hvad du mener. Jeg ville ikke undvære Gore-Tex.

Mindre fine varenavne betyder langt billigere pris og vistnok uændret
kvalitet(?)

Det må være let at teste PRÆCIS HVILKE GRADER AF SVEDAFSONDRING, hvor
goretex hhv læder-uld har fordele
Er det kun om sommeren det gavner - og så alligevel ikke gavner NOK?
Journalister er forlovet med de store firmaer og kræver ikke at gode
uvildige tests fremlægges.
Snobberi - nejtak
Videnskabelighed - why not?

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-03 05:36

> [...]
> Så det med at bruge moderne tekstiler er for mig at se, mere et
> modefænomen og ønske om bedre økonomi og ikke noget med om det har

Netop fordi man ikke udøver svedigt arbejde på motorcyklen, må det være et
spøgsmål om tid før bekvemt, smart billigt high-tech erstatter uld og læder

Men hvad er bedst mht det der fejlagtig kaldes SEMI-PERMEABILITET, men som
bør benævnes

" evne til at lade vand diffundere ud, selvom vindstød udefra ikke giver
stor indsivning af kold luft" ???

Analogi til våddragt vil jeg gerne forstå bedre

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 01-12-03 15:31

Martin> Jeg ville nødigt tage en længere motorcykeltur i regnvejr kun iført uld og
Martin> skind.

Det er nu ikke så tosset. Selvom jeg har en overtræksdragt og GoreTex jakker,
foretrækker jeg som regel at nøjes med læderdragten. Læder til
motorcykeldragter er ret tykt og hvis det er behandlet godt, tager det lang
tid før vand trænger igennem. Jeg kørte engang i regnvejr til Østrig. Jeg kom
da et godt stykke forbi Berlin, før vandet begyndte at trænge igennem
læderet. Til gengæld tager det også lang tid at tørre dragten.

Martin> Jeg tror ikke nogen naturprodukter kan give lige så god vandtæthed som min
Martin> Gore-Tex heldragt uden at ødelægge min mobilitet (det må gerne være rimeligt
Martin> tyndt så jeg også kan bevæge mig).

Ja GoreTex er godt især når det skal være tyndt.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>