Regneproblem
Fra : Nico de Jong

Dato : 24-11-03 15:30

Hej

Forestil Jer en retvinklet trekant, hvor længden på hypotenusen er kendt.
Endvidere er de 2 andre vinkler kendt. Er der en metode hvorpå man kan
beregne længden af de 2 sider der står vinkelret på hinanden ? Det er 45 år
siden at jeg har beskæftiget mig med det, så jeg har glemt næsten det hele

Nico

Fra : Sjang

Dato : 24-11-03 15:45

Ud fra fri hukommelse mener jeg du her kan bruge sinus-relationen.

a/sin(A) = b/sin(B) = c/sin(C)
hvor a, b og c er længderne på siderne, og A, B og C er vinklerne.

Se evt. her:
http://www.formel.dk/matematik/geometri/Trekant/vilkaarlig%20trekant.htm

Sjang

Fra : Peter Lind

Dato : 24-11-03 16:08

Jeg vil anbefale:
http://www.matlex.dk/geometri.html#retvinklede

Kig under retvinklede trekanter...

Fra : Peter Lind

Dato : 24-11-03 21:58

Peter Lind wrote:
> Jeg vil anbefale:
> http://www.matlex.dk/geometri.html#retvinklede
>
> Kig under retvinklede trekanter...

Hva fa'en - det kan jeg da ikke huske at jeg har skrevet!

Eller er vi to ?

Peter Lind

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-11-03 23:12

Peter Lind wrote:

> Hva fa'en - det kan jeg da ikke huske at jeg har skrevet!
>
> Eller er vi to ?

Hvis I er én, bruger I (du) to sæt e-mail-adresser og internetudbydere.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-11-03 15:09

Nico de Jong wrote:
> Forestil Jer en retvinklet trekant, hvor længden på hypotenusen er kendt.
> Endvidere er de 2 andre vinkler kendt.

Er længden L og den ene vinkle theta.
Så er side længden L*cos(theta) hhv. L*sin(theta) for de to
sider med den rette vinkel imellem sig.

Tænk det ene hjørne som centrum i en cirkel med radius L.
Vinklen med x aksen er så theta, og variere du theta vil
du udspænde alle punkter på cirklen.

X og Y koordinaten svarende til vinklen theta og radius L
er så (L cos(theta),L sin(theta))

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Søren Kongstad

Dato : 24-11-03 17:17

"Nico de Jong" <nico@nospam.farumdata.dk> wrote in message
> [...]
> Endvidere er de 2 andre vinkler kendt. Er der en metode hvorpå man kan
> beregne længden af de 2 sider der står vinkelret på hinanden ?

Ja

/Søren

(Undskyld kunne ikke lade være - de andre har givet gode svar på
spørgsmålet).

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 25-11-03 00:01

On Mon, 24 Nov 2003 15:29:57 +0100, "Nico de Jong" <nico@nospam.farumdata.dk> wrote:

> [...]
>Endvidere er de 2 andre vinkler kendt. Er der en metode hvorpå man kan
>beregne længden af de 2 sider der står vinkelret på hinanden ?

Hvis du kender 2 vinkler og en længde (eller 2 længder og en vinkel)
kan du derudfra beregne de resterende længder og vinkler.

Fra : William d'foe

Dato : 25-11-03 17:49

> Hvis du kender 2 vinkler og en længde (eller 2 længder og en vinkel)
> kan du derudfra beregne de resterende længder og vinkler.

Mere generelt kan man om trekanter sige at kan man med de givne oplysninger
selv tegne figuren, og kun på een måde, så er det oplysninger nok til at
beregne alt ved den.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-11-03 18:53

"William d'foe" <a@b.c> writes:

> [...]

Næsten.

> Mere generelt kan man om trekanter sige at kan man med de givne oplysninger
> selv tegne figuren, og kun på een måde, så er det oplysninger nok til at
> beregne alt ved den.

En anden regel er at hvis du har *tre* informationer
(sidelængder/vinkler) og mindst en af dem er en sidelængde, så er det
nok. Det gælder også kun næsten.

Det virker altså også med tre sidelængder.

Hvis du har to vinkler, så har du også den tredje (summen er 180
grader). Så har du en sidelængde og den modsatte vinkel, og så kan du
bruge sinusrelationerne til at finde de to andre længder.
a/sin(A) = b/sin(B) = c/sin(C)

Med en vinkel og de to hosliggende sider kan man bruge
cosinusrelationen til at finde den modsatte side:
c^2 = a^2 + b^2 - 2ab*cos(C)
Så har vi en side og den modsatte vinkel, og så ruller det igen.

Hvis du har tre sidelængder, så bruges også cosinus-relationen:
cos(C) = (a^2 + b^2 - c^2)/2ab
Da cos er invertibel på intervallet 0 - 180 grader, og en
trekantsvinkel skal ligge i det interval, så er løsningen entydig.
Find alle tre vinkler på den måde.

Med en vinkel, den modsatte side og en hosliggende side kan du
ikke finde svaret entydigt. Vinklen mellem de to sider kan både
være under og over 90 grader (sinus-relationerne hjæler ikke
fordi sinus er symmetrisk omkring 90 grader, og cosinusrelationen
giver et andengradspolynomium med potentielt to rødder - dog kun
en rod hvis trekanten er retvinklet.

/L

Fra : Nico de Jong

Dato : 25-11-03 08:29

"Nico de Jong" <nico@nospam.farumdata.dk> skrev i en meddelelse
> Forestil Jer en retvinklet trekant, hvor længden på hypotenusen er kendt.

Jeg takker for svarene

Nico