Matematik (SIN, COS)
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 19:23

Hej alle

Hvordan og med hvilke regler kan jeg omskrive:

c1*cos(wt) + c2*sin(wt)

til noget a'la

c3*cos(wt - phi)

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-11-03 20:02

"64bit[at]mailme[dot]dk" wrote:

> Hvordan og med hvilke regler kan jeg omskrive:
>
> c1*cos(wt) + c2*sin(wt)
>
> til noget a'la
>
> c3*cos(wt - phi)

Additionsformlerne, se fx (4) på siden
http://mathworld.wolfram.com/TrigonometricAdditionFormulas.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 20:45

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Additionsformlerne, se fx (4) på siden
> http://mathworld.wolfram.com/TrigonometricAdditionFormulas.html

cos(wt - phi) = cos(wt) cos(phi) + sin(wt) sin(phi)

Giver jo godt nok noget med et par konstanter, men det var nu ikke lige
disse konstanter jeg ledte efter. Men nogen reelle konstanter udfra en
anden ordnens differential-ligning.

0 = d^2I/dt^2 + R/L dI/dt + 1/C I

Dvs. jeg skal finde en løsning som liger noget a'la

p = -R/2L +- sqrt(w0^2 - (R/2C)^2)

som substitueres i den generelle løsning:

i = c1 * cos(wt) * e^pt + c2 * sin(wt) * e^pt

Men den løsning jeg skal få er:

i = i1*cos(wt - phi) e^(-t R/2L)

Men hvordan?

Mvh / Preben

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-11-03 22:26

"64bit[at]mailme[dot]dk" <"64bit[at]mailme[dot]dk"> skrev i en meddelelse news:3fc10e51$0$95082$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Giver jo godt nok noget med et par konstanter, men det var nu ikke lige
> disse konstanter jeg ledte efter. Men nogen reelle konstanter udfra en

Din ligning ligner noget ret elementært:
http://scienceworld.wolfram.com/physics/CLRCircuit.html

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-03 06:37

> Din ligning ligner noget ret elementært:
> http://scienceworld.wolfram.com/physics/CLRCircuit.html

Det kan du have evigt ret i!

Takker..

Men jeg har nu stadig svært ved at se hvordan de ved
substitutionsmetoden kommer til den generelle løsning! Der er ligesom
ikke den sammenhæng. Synes konstanterne ændrer sig lidt.

Nå, men jeg vil kigge nærmere på siden!

Tak igen.

Mvh / Preben

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 27-11-03 00:33

64bit[at]mailme[dot]dk skrev:
> Hvordan og med hvilke regler kan jeg omskrive:
>
> c1*cos(wt) + c2*sin(wt)
>
> til noget a'la
>
> c3*cos(wt - phi)

Hvad med følgende...?

Antagelse: (c1, c2) er forskellig fra (0, 0).
Find c3 = c1^2 + c2^2.

Du kan nu sætte værdien c3 uden for parentes i ligning 1, hvorved du får:

c3 * (c1' * cos(wt) + c2' * sin(wt))

Her er c1' = c1 / c3 og c2' = c2 / c3. Da c3 = c1^2 + c2^2 må der gælde at
(c1')^2 + (c2')^2 = (c3/c3)^2 = 1.

Følgende additionsformel er givet:

cos(wt - phi) = cos(phi) * cos(wt) + sin(phi) * sin(wt)
<=>
c3 * cos(wt - phi) = c3 * (cos(phi) * cos(wt) + sin(phi) * sin(wt))

Nu er problemet blot at finde phi således at:

c1' = cos(phi)
c2' = sin(phi)

Der er en løsning, da vi ved at (c1')^2 + (c2')^2 = 1.

Mvh. Bjarke