Hvad er industriel "dekantering"
Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-03 09:25

Politiken gennemgår i stor illustreret artikel 19 nov 03, hvordan man vil
stoppe lugt fra 10000 danske gylletanke, ved enten at kræve
1- biogas (hvor gyllen afgiver brændselsgas til diverse nyttige formål, men
dog ikke har nok energi til at drive nedenstående dyre industri-anlæg 2.
eller 3. )
2. separation (dvs omvendt osmose, hvor man med fine filtre og overtryk
presser sterilt mineralfrit vand ud af lort-pis-blandingen og får
gødningskoncentrater tilbage ( N,P, K - men ikke konkurrencedygtig overfor
handelsgødning lavet af olieraffinaderierne udfra især luftens kvælstof)
3. dekantering hvor der på en lidt billigere måde opnås et fosfatpulver og
noget væske som man lettere kan slippe af med.

HVAD ER DEKANTERING? - - andet end at når latrintønden hældes forsigtig så
vil især urinen hældes af (svineafføring-bundfald vil tilbageholdes)?

Jeg har set foto af helt rent lugtfri gødning opnået ved dekantering af
gylle, men ved nogen hvad de gør.

Oftest hører man om "dekantering af rødvin", som dog idag mest handler om at
oxidere nogle bitre galdesyrer og er et smukt middagsbords-ritual.

OG MENS EMNET ER I LUFTEN - men også politisk

Vedr modernisering af vore 10000 gylletanke skriver landbrugsformand Peter
Gæmelke, at "vi skal selvfølgelig yde vores bidrag. Det er vores grise, der
lugter. Men det er samfundet, der ikke kan holde lugten ud."

Han bøjer sig for flertalsdiktaturet, men slår sig i tøjret.

Den karismatiske Henrik den 5 (1553-1610) var protestant-leder, men valgte
for at blive fransk konge ved at blæse på idealer og sin integritet, idet
han sagde "Paris er vel en messe værd.". Igen flertalsdiktatur. Men franske
katolikker var flest - og stærke og intolerante.Uden skel mellem politik og
privat gudstro.

En dansker, som har giftet sig med pakistansk-dansk TV3-stjerne (Rushy
Rashed) ,har tilsvarende bøjet sig for intolerancens magt-er-ret. Nogle ser
kulturberigelse i, at selv veluddannede muslim-kvinder har god samvittighed
ved, at de undertrykker deres kæreste til at skifte religion. Danmark
burde være på vej væk fra flertalsdiktatur , og netop i parforholdet er
selvforvaltning et godt ideal, men den udvikling vil indvandringen måske
ændre..

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : martin

Dato : 19-11-03 14:45

ja !

Bw i en nøddeskal, 50 linier for at gentage subj..

så. på opfordring
'ploink'

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 19-11-03 17:39

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:
> [...]
> vil især urinen hældes af (svineafføring-bundfald vil tilbageholdes)?
>
> Jeg har set foto af helt rent lugtfri gødning opnået ved dekantering af

Næh, men du kunne fx. kigge på

www.lr.dk/bygningerog maskiner/henrikbmoeller.pdf

, hvor du vil se, at det tilsyneladende drejer sig om separation af
'gyllekomponenter' vha. centrifugering.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Bo Warming

Dato : 20-11-03 00:36

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message

> Næh, men du kunne fx. kigge på
>
> www.lr.dk/bygningerog maskiner/henrikbmoeller.pdf
>
> , hvor du vil se, at det tilsyneladende drejer sig om separation af
> 'gyllekomponenter' vha. centrifugering.

Interessant ny teknik, der stables på benene for at statens
landsbrugsforskere bl.a. min en Henrik Møller, Foulum(linket) kan få job.

Mest rentabelt ville være at pipeline gyllen langt ud i havet fra
svinestaldene og gøde med kunstgødning. Havene ville ikke tage skade og
bønderne ville kunne sælge svinekød endnu billigere, men økoflipperne ville
ikke have noget at brokke sig over.

Fra : Peder

Dato : 21-11-03 22:00

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> handelsgødning lavet af olieraffinaderierne udfra især luftens kvælstof)

Kunne du ikke lige forklare mig, hvilken handelsgødning, der fremstilles af
olieraffinaderierne, og får luftens kvælstof frigjort til fremstilling af
NPK-gødning?

--
Hilsen
Peder

Ambitioner er gode, men de skal helst matche talentet

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-11-03 11:52

Peder <penybist@penybist.invalid> wrote:
> Kunne du ikke lige forklare mig, hvilken handelsgødning, der fremstilles af
> olieraffinaderierne, og får luftens kvælstof frigjort til fremstilling af
> NPK-gødning?

Se fx. url: http://www.hydroagri.com/en/about/index.html

Dér står i hvert tilfælde noget om fremstilling af kunstgødning vha.
atmosfærisk kvælstof - i hvilket omfang, det er (produktionsmæssigt)
relateret til raffinaderivirksomheden ved jeg dog ikke.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Bo Warming

Dato : 22-11-03 17:49

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> wrote in message

> Dér står i hvert tilfælde noget om fremstilling af kunstgødning vha.
> atmosfærisk kvælstof - i hvilket omfang, det er (produktionsmæssigt)
> relateret til raffinaderivirksomheden ved jeg dog ikke.

I min studietid besøgte jeg Topsøe-laboratorierne i VEdbæk, der udvikler
katalysatorer til olierafinaderiers crackingprocesser og til den omdannelse
af N2 til NH3 som oftest sker på kemiske frabrikker placeret op ad
olieraffinaderiet, fordi der er gode transportforbindelser der, fx havne.

Danmark er lidt specielt ved at "kvælstofproduktion" er placeret i Grenå.,
hvor der både laves NH3 og nitrat og man ser NO2 stige op fra skorstenen og
i uheldig vindretning generede det byens villakvarterer lidt.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-03 19:33

"Peder" <penybist@penybist.invalid> wrote in message

> [...]
af
> olieraffinaderierne, og får luftens kvælstof frigjort til fremstilling af

Der er jo N i atmosfæren overalt, så ethvert olieraffinaeri med god havn kan
profitablet lade overskudsenergi gå til at omdanne luftens kvælstof til
ammoniak, og evt til ammoniumnitrat, der er god handelsgødning.

Fra : Peder

Dato : 24-11-03 00:24

> [...]
> profitablet lade overskudsenergi gå til at omdanne luftens kvælstof til
> ammoniak, og evt til ammoniumnitrat, der er god handelsgødning.

Det er muligt Bo, men så må du definere handelsgødning for mig.
I mine øjne er handelsgødning (kunstgødning), den vare som slutbrugeren
køber til gødskning af sine afgrøder (det kan være lige fra storbrug til
potteplanter eller mindre haver) og derudfra er hverken ammoniak (jeg ved
godt at man tidligere nedfældede denne sammen med udstrøning af PK-gødning,
men det sker vist i meget ringe omfang i dag) eller amoniumnitrat
handelsgødning, men én af flere ingridiencer til fremstilling af
N-gødninger.

Ammoniumnitrat er i øvrigt et meget farligt stof i de forkerte hænder og
under andre givne forhold, det kunne man jo se på Bali, hvad ca. 400 kg af
det kunne forrette af skade.

Derfor tror jeg ikke at olieraffinaderier fremstiller ammoniumnitrat. Der
kræves jo samtidig store mængder af salpetersyre til denne fremstilling, men
derfor kan der godt være koncerner, som ejer både raffinaderi,
salpetersyrefabrik og ammoniakfabrik, så de kan fremstille ammoniumnitrat.
Men jeg vil godt have lov at stille mig tvivlende over, at det foregår på
raffinaderiet.

--
Hilsen
Peder

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-03 09:09

> [...]
ammoniumnitrat.
> Men jeg vil godt have lov at stille mig tvivlende over, at det foregår på

De jeg var TV-procucer i Zambia havde jeg en britisk kollega, der tidligere
havde lavet fysik- og kemi-programmerne og som insisterede, at olie er det
primære og dyre råstof til ammoniak og salpetersyre og at man derfor altid
har kunstgødning-produktionen som en lille filial til det store raffinaderi.

Men der kan være sket ændringer siden 1974, og du har ret i at
handelsgødning er et fjoget navn, for både naturgødning, mineralsk gødning(K
og P) og luft-olie-produceret kunstgødning, kan jo HANDLES.

I Dansk landbrug finder man navnet logisk - fordi tåbelige myndigheder vil
have gjort hver svineproducent selvforsynende mht kvælstof fra gylle - og
antal tilladte svin afhænger derfor af hvor meget jord du har - ren
stalinistisk planøkonomi og ikke begrundet i sundhedsfare ved N på afveje,
endsige resourcemangel mht olie eller N.