Plak og biofilm
Fra : LR

Dato : 18-11-03 11:57

Aller først: Hvad er biofilm? Jeg har både læst, at det er en tynd film som
en bakteriespore (udtørret bakterie i dvale) bygger op omkring sig selv for
at beskytte. Jeg har også læst, at det er en film der består af levende
bakterier... hvad er rigtigt?

Findes der andre måder at opløse plak på tænderne på end mekanisk? Visse
mundskyld hævder at kunne opløse det, men det Zendium-mundskyld jeg har
prøvet kunne ikke (det påstår heller ikke at kunne).

Hvad kan ellers opløse plak/biofilm? Saltsyre, kaustisk soda, acetone,
benzin, vaskepulver med enzymer, koncentrerede enzymer? Her ser vi
selvfølgelig bort fra, at det er munden vi taler om

Mvh,

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 12:35

LR skrev:

>Aller først: Hvad er biofilm?

Jeg ved det ikke.

>Findes der andre måder at opløse plak på tænderne på end mekanisk?

(Du mener "fjerne" - mekanik kan ikke opløse)

Jeg har haft en ufatteligt dygtig og god tandlæge. Hun fik
desværre et slagtilfælde og arbejder næsten ikke mere. Heldigvis
havde hun slået sig sammen med en der også er god, som jeg nu
har.

Ingen af dem har anvist mig anden metode til at rense tænderne og
munden end tandbørstning, tandtråd, tandstikkere og her sidst en
'flaskerenser' - altså udelukkende mekaniske metoder. Deraf
slutter jeg at de er tilstrækkelige. Det bekræftes af at begge
tandlæger ved hver kontrol kun har udtrykt tilfredshed med
hvordan mine tænder bliver plejet.

>Hvad kan ellers opløse plak/biofilm?

Noget der sikkert også kan opløse tandemaljen.

Hvad forsøger du at opnå?

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 19-11-03 14:03

> Hvad forsøger du at opnå?

Den flydende tandbørste, selvfølgelig.

Mvh,

Lasse

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-11-03 01:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg ved det ikke.

Jaw fingeren ned i afløbet på din håndvask.
Den fedtet overflade der er der er biofilm.
Det er noget bakterier dander for at kunne gro.
Man kan forhindre bakterievækst ved at forhindre
biofilm i at danne sig.

Og sandelig! Jeg kan dokumentere det:
http://www.erc.montana.edu/CBEssentials-SW/bf-basics-99/bbasics-01.htm

mvh
Henning

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-03 14:20

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
for
> at beskytte. Jeg har også læst, at det er en film der består af levende

Alle flader der har noget med liv at gøre kan vel kaldes biofilm, men
mikrober fra en opløsning, der straks adsorberes til et fast legemes
overflade er den mest bruge betydning af ordet.
Sporer er små fortættede korn der kan lagres længe, fx indtørrede men
livskraftige bakterier, samt svampesporer der er svampens "frø", - de har
vist meget lidt med biofilm at gøre, udover at alle beskyttelseslag fx hud
og svedlag og cellulosebeskyttelse osv kan altsammen kaldes biofilm. Det der
gør sporer evighedsholdbre er især afvandingen, der betyder at ingen
angribende mikrober kan lugte eller fornemme at der er mad i farvandet, og
DNA- er tætpakket så stråleskader er minimale.

> Findes der andre måder at opløse plak på tænderne på end mekanisk? Visse
> mundskyld hævder at kunne opløse det, men det Zendium-mundskyld jeg har
> prøvet kunne ikke (det påstår heller ikke at kunne).

Jeg begyndte engang at skrive et kemileksikon for Politikens forlag, men
brød min kontrakt da Z og Sædhjælpsfondet blev vigtigere. Jeg fik hjælp fra
TAndlægehøjskoleforskere vedr tændernes kemi og de oplyste at intet kemisk
virker på de mange bakterier der danner plak på tænderne - tandbørstning
virker et par timer og masserer tandkød så paradentose forebygges - måske.
Tandpasta er især pebermynte-parfume - og måske flourindbygning i emaljen
styrker denne - lidt.
Slibemiddel er kosmetisk, hvis tobaksrøg mm gør tandsten-belægninger mørke.

> Hvad kan ellers opløse plak/biofilm? Saltsyre, kaustisk soda, acetone,
> benzin, vaskepulver med enzymer, koncentrerede enzymer? Her ser vi
> selvfølgelig bort fra, at det er munden vi taler om

Enten skader det mundens vigtige liv eller det er uvirksomt på den oftest
uskadelige plak.Plak kan gøre gavn.Holde patogener væk mm.

Tror man på tandbørstning som gavnlig, skal den ske FØR man spiser sit
slik - så der ikke er svampet tyk film som sukkeret kan absorberes længe og
dybt i. Men slik smager ikke så godt, når forældre har tvunget børnene til
at børste tænder før slikorgiet. Professor Carsten Brun belærte mig at
børstningen skal _ikke_ ske EFTER slikspisningen! Værst mælkesyreproduktion
på emaljen sker lige efter slikspisning - påstod de kloge.

Måske visse personers særlige tendens til huller i tænderne alene skyldes 1.
medfødt svag emalje 2. dårligt spyt 3. nedsat immunforsvar der ikke bekæmper
plakfilmen passende - og slet ikke sukker og tandbørstning - lærte jeg af de
lærde - men de lærde strides om det hele, og tandpasteproducenter betaler
dem til at sige, hvad sælger deres produkt, der er af tvivlsom værdi. Ren
mafia.