Massefylde kontra udvidelseskoefficient.
Fra : Monie

Dato : 16-11-03 12:40

Hej

Hvad er alm. vinduesglas massefylde i g/cm3 ?
Eksempel: Glasstørrelse længde: 100mm, højde: 50mm, tykkelse: 1mm.
Hvordan beregnes på en enkelt måde udvidelseskoefficient i %
og masseforøgelsen i Kg. i forhold til en givet temp. i Cº.

På forhånden mange tak.

Med venlig hilsen

Monie Jacobsen

E-mail: monie@pc.dk

Fra : Allerup

Dato : 16-11-03 15:02

"Monie" <monie@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan beregnes på en enkelt måde udvidelseskoefficient i %
> og masseforøgelsen i Kg. i forhold til en givet temp. i Cº.

Massen ændres vel ikke som følge af temperaturstigning, det gør rumfanget og
dermed massefylden...

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 16-11-03 21:20

"Allerup" <spamthis@you.fu> skrev i en meddelelse

> "Monie" <monie@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Massen ændres vel ikke som følge af temperaturstigning, det gør rumfanget
og
> dermed massefylden...

Enig. Og udvidelseskoeffiecienten slår man op i en tabel. Dog ved jeg ikke
hvordan man får tallet, men man opvarmer vel nogle forskellige materialer og
vha. præcisionsudstyr måler man vel længdeforøgelsen.

Vha. denne metode, gætter jeg dog på at der kan være noget forvirring
omkring længdeudvidelsen (1-dimenstionelt) og volumenudvidelsen
(3-dimensionelt), men jeg gætter på at man har en eller anden standardiseret
metode til at beregne forholdet mellem længdeudvidelsen (evt. volumen-ditto)
og temperatur-stigningen, målt i Kelvin....

Jeg har slået glas op i min materialetabel (ved dog ikke om det er alm.
vinduesglas - det står under keramiske materialer?) og får en værdi for
densiteten på ca. 3 g/cm^3 og en termisk expansionskoefficient på ca. 6,5
microstrain / Kelvin.

1 Microstrain = 1/1.000.000 tøjning. Dvs. en stang på 1 meter skulle blive
(6,5*1000 mm)/ 1.000.000 længere pr. grad Kelvin, svarende til at stangen
bliver ca. 0,0065 mm længere pr. opvarmet Kelvin.

Der er sikkert andre som har nogle kommentarer. I ovennævnte betragtning har
jeg såvidt jeg ved, ikke taget højde for at materialet også udvider sig i
bredden og dybden, men det er der sikkert en anden herinde som kan forklare
lidt om...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : N. Foldager

Dato : 17-11-03 00:52

Martin Jorgensen

>Vha. denne metode, gætter jeg dog på at der kan være noget forvirring
>omkring længdeudvidelsen (1-dimenstionelt) og volumenudvidelsen
>(3-dimensionelt),

Der er ingen forvirring. Det er simpel kasse-beregning, hvor man dog
kan ignorere nogle små led.

>men jeg gætter på at man har en eller anden standardiseret
>metode til at beregne forholdet mellem længdeudvidelsen (evt. volumen-ditto)
>og temperatur-stigningen, målt i Kelvin....

Man måler simpelthen længdeforøgelsen ved forskellige temperaturer.

Enheden bliver f.eks. mm / meter / grad

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-11-03 18:38

"N. Foldager" wrote:

> Man måler simpelthen længdeforøgelsen ved forskellige temperaturer.
>
> Enheden bliver f.eks. mm / meter / grad

Hvis man fastholder sådan en enhed, kan det ikke så godt misforstås.
Men én eller anden ville vel reducere denne enhed således:

1 (mm/m)/K = 0,001 K^(-1)

og når enheden således blot er reciprokke kelvin (reciprokke grader),
kunne man misforstå det som kommende fra enhden (mL/L)/K. Men det sker
selvfølgelig kun hvis man ikke kender definitionen på udvidelseskoeffi-
cienter.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)