Konvektionsvarme og strålevarme
Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-11-03 13:10

Hej ng.

Hvad er forskellene på konvektionsvarme og strålevarme?

mvh.
Klaus

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 15-11-03 13:54

Klaus Petersen wrote:

> Hvad er forskellene på konvektionsvarme og strålevarme?

I brandteori lærte jeg, at der er tre måder hvorpå varme kan brede sig:
strømning, stråling og ledning (finere ord: konvektion, radiation og
konduktion).

Varmestråling er elektromagnetiske bølger med frekvenser i det infrarøde
område. Når du mærker varmen fra Solen i dit ansigt eller varmen fra et bål
eller en kogeplade på dine håndflader (uden at røre! er der tale om
strålevarme.

Konduktion er ledning af varme gennem et materiale. Det er f.eks. den varme
du føler, når du brænder dig på en sovseske af sølv, hvis anden ende er
stukket ned i den varme sovs.

Konvektion er når væsker eller gasser med forskellige temperaturer bytter
plads. F.eks. mærker du konvektionsvarme, hvis en eller anden spade puster
på dig, når du er i sauna. Så føles det pludseligt meget varmt. Det er fordi
den pustende bytter den relativt køligere luft ud med varme luft meget tæt
på din hud. Varmekonvektion spiller en enorm rolle i meteorologien.

Varmeledning er ret effektivt - det er derfor man monterer kølefinner på en
CPU, så man først får ledt varmen ud i kølefinnerne, hvorefter luften vha.
konvektion bærer varmen væk fra kølefinnerne. Det hjælper selvfølgelig på
konventionen, hvis man monterer nogle blæsere i sin computer.

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-11-03 19:51

"Klaus Petersen" <spectual2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng.
>
> Hvad er forskellene på konvektionsvarme og strålevarme?

Ved konvektion sker der en energitransport ved hjælp af strømninger
i gasser eller væsker.
Ved strålevarme sker varmetransporten via elektromagnestiske
bølger, der breder sig med lystes hastighed gennem alle
gennemsigtige medier - også lufttomt rum.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-11-03 13:08

Klaus Petersen wrote:
> Hvad er forskellene på konvektionsvarme og strålevarme?

Du kan vise konvektionsvarme ved at tage f.eks. et
kubisk akvarium, og så lægge en klump vat vædet med
amoniakvand og en med saltsyre ved siden af hinanden.

Begge vil lave NH3 og HCl dampe, og en af den vil
diffundere hurtigere end den anden, og reagere og
lave salmiak (hvidt røg), men reaktionen producere
også varme, så du vil se røgen stige imod toppen
lang kassens midte, og derefter falde imod bunden
langs siderne. (eller omvendt)

Sker der ikke noget kan der varmes lidt i bunden.
Dermed kan konventionen af luften i kassen direkte
visualiseres. Konvektionsceller er cyllindriske,
og derfor er det bedst hvis akvariet er kubisk.
(eller blot et avarium med et stykke papir, så
den ene halvdel kan bruges).

Et andet forsøg er at varme et olie lag (~1cm tykt).
der vil så automatisk opstå konventionceller.

Se f.eks.:
http://www.physics.brown.edu/Studies/Demo/astro/demo/8a1070.htm

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 17-11-03 08:14

Carsten Svaneborg <zqex@sted.i.tyskland.de> writes:

> Du kan vise konvektionsvarme ved at tage f.eks. et
> kubisk akvarium, og så lægge en klump vat vædet med
> amoniakvand og en med saltsyre ved siden af hinanden.

Kan man ikke bare stille sig ud i vinden?

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 17-11-03 13:04

Brian Elmegaard wrote:
> Kan man ikke bare stille sig ud i vinden?

Tja. Du kan også kigge på solens overflade hvor
man også kan se konventionsceller. Men det er nu
et upraktisk demonstrationsforsøg.

Fra : Christian

Dato : 18-11-03 09:19

Hvad er en konvektionscelle?

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 18-11-03 15:55

Christian wrote:
> Hvad er en konvektionscelle?

Konvention er når varm luft søger op, fordi
den udvider sig, har derfor har en lavere tæthed,
og derfor flyder "oven på" koldere/tættere luft.

Hvis du varmer i bunden, og alt luften søger op
så vil der jo være et undertryk, så automatisk
sker det at der opstår cyllindriske celler, hvor
luften bevæger sig op i midten, og ned langs kanterne,
nabocellen gør så det modsatte osv.

Se f.eks. bilederne på:
http://www.physiology.rwth-aachen.de/user/jaeger/diplom/index_e.html
og
http://en2.wikipedia.org/wiki/Convection_cell

Konvenktionsceller er forøvrigt hvad svævefly bruger
til at lyfte sig op.

Btw. svar venligst under hvad du citere, og slet citater
du ikke har brug for. En threaded newsreader gør alt den
haleciteren unødig.

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-11-03 20:55

Carsten Svaneborg <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote:

>Konvention er når varm luft søger op

Jeg har bemaerket, at bla.a. vores integrationsminister er
utilfreds med nogle af de internationale konventioner - men er
det ikke lidt voldsomt ligefrem at omtale dem som varm luft?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-11-03 22:09

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Jeg har bemaerket, at bla.a. vores integrationsminister er
> utilfreds med nogle af de internationale konventioner - men er
> det ikke lidt voldsomt ligefrem at omtale dem som varm luft?

Var det nu ikke en ukonventionel replik?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 19-11-03 14:19

Allan Olesen wrote:
> internationale konventioner

Sorry, jeg skriver så ofte om den Europæiske Patentkonvention
(se signature).

Fra : Christian

Dato : 19-11-03 10:01

> Konvention er når varm luft søger op, fordi
> den udvider sig, har derfor har en lavere tæthed,
> og derfor flyder "oven på" koldere/tættere luft.

Der findes nu andre former for konvektion. Det du taler om her er
naturlig konvektion. Tvungen konvektion vil ikke nødvendigvis lade den
varme luft stige opad. Feks. i en varmeveksler vil man ofte anvende
tvungen konvektion, og her er hastigheder den dimensionerende
parameter og ikke densiteter.

> [...]
> sker det at der opstår cyllindriske celler, hvor
> luften bevæger sig op i midten, og ned langs kanterne,

Ok. Det lyder jo rigtigt. Jeg havde dog aldrig hørt ordet før. Tak.

> Btw. svar venligst under hvad du citere, og slet citater
> du ikke har brug for. En threaded newsreader gør alt den
> haleciteren unødig.

Ok.