Energiforbrug ved løb på trapper
Fra : karin

Dato : 13-11-03 10:57

Jeg står og skal bruge et ca. tal for energiforbruget pr minut pr kg
kropsvægt ved løb på trapper (altså hvor mange kJ en person
forbrænder).

Jeg ved godt der ikke findes noget nøjagtigt tal, men det er
uvæsenligt da det skal bruges til et regneeksempel. Det er interessant
da det er meget højere end ved de fleste motionstyper. Hældning og
hastighed skal bare have "rimelige værdier".

Jeg har spurgt på dk.helbred uden at få et tal ud af det.

Mvh Karin

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 11:42

> [...]
> da det er meget højere end ved de fleste motionstyper. Hældning og
> hastighed skal bare have "rimelige værdier".

Hvis ikke jeg husker helt galt, så kan du finde tallet for forbrænding ved
løb, og så måske lægge lidt til det(eller bare bruge det). Det kommer an på
om det er hårdere(forbræningsmæssigt set) at løbe op af en trappe...

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-11-03 13:07

"karin" <k3emmer@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hastighed skal bare have "rimelige værdier".
>
> Jeg har spurgt på dk.helbred uden at få et tal ud af det.

Vi lavede engang et forsøg i fysiktimen i gymnasiet. Vi skulle regne ud,
hvor mange hestekræfter Peter brugte på at løbe op ad en trappe. En hk er
defineret ved det arbejde, der skal til for at løfte 75 kg 1 meter på 1
sekund. 1 hk = 736 watt.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 13-11-03 14:45

Jens Jensen wrote:
> "karin" <k3emmer@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Find tallet for løb og gang det med 1,5 men det afhænger jo af
intensitetsniveauet. Jeg har nogle tal på den slags, hvis du ikke selv kan
finde tallet... (bare spørg igen).

> [...]
> ud, hvor mange hestekræfter Peter brugte på at løbe op ad en trappe.
> En hk er defineret ved det arbejde, der skal til for at løfte 75 kg 1

Det eksempel kan bare overhovedet ikke bruges her.

Men du kan regne energiforbruget i joule ud (arbejde [j] = kraft [N] *
strækning [m] ), men det hjælper bare ikke særligt meget da du også bliver
nødt til at tage hensyn til varmeudviklingen (man begynder jo at svede)...

Mht. til at regne om til kcal, så kender jeg ikke p.t. metoden, men man kan
sikkert finde noget på google. Bedste metode, IMO er den øverst anførte, som
også Øistein er inde på.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : karin

Dato : 16-11-03 15:39

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote in message news:<3fb38ad0$0$69963$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Find tallet for løb og gang det med 1,5 men det afhænger jo af
> intensitetsniveauet. Jeg har nogle tal på den slags, hvis du ikke selv kan
> finde tallet... (bare spørg igen).

Tak for svarene. Jeg bruger et af de højere tal for løb ganget med 1,5.

Mvh Karin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-11-03 17:54

Jens Jensen wrote:

> [...]
> hvor mange hestekræfter Peter brugte på at løbe op ad en trappe. En hk er
> defineret ved det arbejde, der skal til for at løfte 75 kg 1 meter på 1

Ja, hvis man har massen m kan man udregne den mekaniske effekt således:
Lad v være den lodrette komposant af hastigheden, altså hvor mange meter
man kommer opad divideret med tiden det tager. Så er effekten når man
løber opad

P = g·m·v

hvor g er konstanten 9,8 N/kg = 9,8 W·s/(kg·m).

Naturligvis er den fysiologiske effekt (muskelarbejdshastigheden)
meget større, da ikke alt arbejdet går til at øge den potentielle
energi af personen (som Martin skrev).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 13-11-03 19:18

k3emmer@yahoo.dk (karin) writes:

> [...]
> interessant da det er meget højere end ved de fleste
> motionstyper. Hældning og hastighed skal bare have "rimelige

Jeg tror at man kan finde tal ved at søge på google efter
"biomechanics" og "staircase" og "power". Jeg må indrømme at jeg ikke
har søgt så grundigt, men jeg fandt dog et lettere tilfældigt forsøg
hvor tre kvinder forsøgte at gå både forlæns og baglæns ned ad en
trappe.

http://www.health.uottawa.ca/biomech/lab/docs/isb19_fb.pdf

Jeg kan ikke umiddelbart læse ud fra tallene om der er fordele ved at
gå forlæns.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Heat is the self-restoration of matter in its formlessness, its
liquidity the triumph of its abstract homogeneity over specific
definiteness, its abstract, purely self-existing continuity, as
negation of negation, is here set as activity. - Hegel