Søvn og indlæring
Fra : Anders

Dato : 12-11-03 19:47

Hej.
Jeg læste netop en artikel på Microsoft Encartas
hjemmeside[http://encarta.msn.com/encnet/Features/Columns/?article=powerlear
ningsensory] http://makeashorterlink.com/?K11521586, hvor der står at man
glemmer det man har lært hvis man sover mindre om natten("What's more,
researchers at Stanford University have found that students who stay up two
hours later than usual the night before a test tend to score lower on that
test even if they've spent the extra hours studying.").

Hvor lang tid mener I man skal sove for at der er et godt forhold mellem
indlæring og den tid man "spilder" på at sove.

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 12-11-03 20:17

umiddelbart vil jeg sige, at det vigtigst er nok at du er udhvilet når du
skal lære noget. Alle er vist enige om, at det er meget individuelt
hvormeget søvn den enkelte har behov; men det er faldende med alderen.
Derfor er måske umuligt at give en generel regel
Derudover er sove ikke spildtid; men meget vigtig for krop og sjæl

John

Fra : Bo Warming

Dato : 12-11-03 21:15

"John Kurt Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Derfor er måske umuligt at give en generel regel
> Derudover er sove ikke spildtid; men meget vigtig for krop og sjæl

Lægerne har ingen eksakt viden.
At se på eksamens-præstationer er en undersøgelse med MANGE FEJLKILDER

Det skal være tilfældigt udvalgte studerende - kontrolgruppe skal være
sammenlignelig - man skal overvåge de studerende 24 h i døgnet med video for
at kunne tro på hvad de siger om hvad de gør incl brug af stoffer.

Så jeg tror ikke der er brugbar viden om at man mister hjerneevner ved at
sove mindre end 3 timer i døgnet. Genier har vænnet sig til så lidt, og har
ingen ulempler. Men at oparbejde vaner som genier tager tid, men da det nok
kan gøres for os alle, er det pjat at kalde søvn gavnlig "for krop og sjæl"

Vi er dovne. Vi kan lide at sove længe. Men kun dækning af minimum kan
kaldes sundt.

Fra : Ivar

Dato : 12-11-03 23:58

John Kurt Nielsen skrev:
> umiddelbart vil jeg sige, at det vigtigst er nok at du er udhvilet når du
> skal lære noget.

Man mener, at hjernen sorterer den lagrede information under rem-søvnen.
Hjernen laver en slags defragmentering. Jeg er ikke klar over om det er en
teori eller om det er dokumenteret, men det er utvivlsomt det der ligger til
grund for Encartas artikel.

Ivar