Kobber og Jern
Fra : Peter Nielsen

Dato : 11-11-03 19:58

Jeg ved man laver printplader ved at tegne banerne på printpladen med en
speciel dækkende "tus" og så lægge printpladen i et FerriClorid (
Jernklorid) bad. Herved bortætses den kobberbelægning der ikke er dækket af
tussen og kobberbanerne som man har tegnet er tilbage.

Jeg har læst at en jerntråd i en tidsmekanisme fra krigens tid blev "ætset"
over af en KobberClorid opløsning.

Hvad kalder man den proces der skaber denne "ætsning" for her er jo ikke
tale om en syre ætsning. Og hvordan kan det være at man kan "ætse" kobber
med Jernklorid og man kan ætse Jern med Kobberklorid.

Har det ikke noget med spændingsrækken at gøre og så burde det vel kun kunne
"gå den ene vej" f.eks Jernklorid ætser Kobber væk fra printpladen.

Mvh
Peter.

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-11-03 20:29

Tue, 11 Nov 2003 at 18:57 GMT Peter Nielsen wrote
> Og hvordan kan det være at man kan "ætse" kobber
> med Jernklorid og man kan ætse Jern med Kobberklorid.

Jernklorid æder da også gerne mange andre metaller. Jeg har da ihvertfald
noget værktøj som med tiden er blevet noget medtaget af arbejdet i et
jernklorid bad

/Morten

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-11-03 21:37

Peter Nielsen :
> [...]
"ætset"
> over af en KobberClorid opløsning.
> Hvad kalder man den proces der skaber denne "ætsning" for her er jo ikke

Der er tale om en redoxproces (dvs. elektronoverførsel) :

Fe + Cu2+ -> Fe2+ + Cu

Kobber står under jern i spændingsrækken - dvs. det vil hellere forekomme på
atomform end jern.

> [...]
af
> tussen og kobberbanerne som man har tegnet er tilbage.

En opløsning med jern(III)-ioner er ret sur, da vand er bundet komplekst til
kobberionen.
Flg. ligevægt er relevant :

Fe(H2O)6 3+ + H2O <-> Fe(H2O)5(OH)2+ + H3O+

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Peter Nielsen

Dato : 11-11-03 22:06

> Der er tale om en redoxproces (dvs. elektronoverførsel) :
>
> Fe + Cu2+ -> Fe2+ + Cu
>
> Kobber står under jern i spændingsrækken - dvs. det vil hellere forekomme

> atomform end jern.

Tak for dit svar Jeg var for 20 år siden "et jern" til kemi, men tiden
har tæret lidt på hukommelsen.

Du skriver at Kobber hellere vil forekomme på atomform end jern, men din
ligning viser det modsatte, Cu2+ går over til Cu og jern ender op som Fe2+

Har jeg misforstået det eller?

Mvh

Peter.

Fra : LR

Dato : 11-11-03 22:30

> Du skriver at Kobber hellere vil forekomme på atomform end jern, men din
> ligning viser det modsatte, Cu2+ går over til Cu og jern ender op som Fe2+

Cu2+ er jo netop kobber på ionform, som bliver til fast Cu på bekostning af
jernioner.

Mvh,

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 12-11-03 06:57

"Peter Nielsen" <PeterLN@ofir.dk> wrote in message

> på
> >

> Tak for dit svar Jeg var for 20 år siden "et jern" til kemi, men
tiden
> har tæret lidt på hukommelsen.

Aluminium er endnu mere elektropositivt i forhold til Kobber, men er endnu
mindre tilbøjeligt til at gå på jonform, så det er klogt at du tager let på
gold udenadslæren.

Når der er flere undtagelser end hvad overholder reglerne, så glem det

Men tisser man på alumiium så ætses der huller i folien - hvorfor?

Fra : Peter Nielsen

Dato : 12-11-03 08:45

Hej,

Tak for de gode svar. Jeg har lige koblet mig på dk.videnskab og det er jo
et herligt sted.

Bo Warming, det navn siger mig et eller andet... Du gemmer dig i mine
erendringer et eller andet sted.. Hmmm.

Urinsyre og Aluminium, kan det ikke være årsagen...

Tiden går og man får andre opgaver, interesser osv. Min store interesse var
i mange år Kemi, men PC og software har tæret på tiden til at fordybe sig,
og inden man ser sig om er der gået 10 år. Det er derfor dejligt at have et
sted hvor man lige kan få bekræftet/opdateret sine gamle kunskaber. Tænk
hvis man huskede alt hvad man havde lært lige godt gennem hele livet....

Mvh.
Peter.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-11-03 20:55

Bo Warming
> Aluminium er endnu mere elektropositivt i forhold til Kobber, men er endnu
> mindre tilbøjeligt til at gå på jonform, så det er klogt at du tager let

> gold udenadslæren

Frit rent aluminium afgiver nemt sine elektroner - dvs. det er nemt at
omdanne til ioner. Det er f.eks. et af de metaller, der har den laveste
ioniseringsenergi.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 12-11-03 22:10

"Regnar Simonsen" <relisiremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>
> Frit rent aluminium afgiver nemt sine elektroner - dvs. det er nemt at
> omdanne til ioner. Det er f.eks. et af de metaller, der har den laveste

Men vi ser her at spændingsrække er skadelig skrivebordsteori, fordi der
ikke tages højde for det tynde oxidlag, der gør Al så ædelt som guld i
praktisk sammenhæng.

Men hvorfor opløses oxidlaget ikke kun af tabt kviksølvtermometer, men også
af urin?

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 14-11-03 08:55

Bo Warming wrote:

> [...]
>praktisk sammenhæng.
>
>Men hvorfor opløses oxidlaget ikke kun af tabt kviksølvtermometer, men også

Det er ikke det store problem at opløse alufolie i saltsyre. Der vil
blot være en uventet forsinkelse medens oxidlaget nedbrydes. Hvis
aluminium er stærkt anodiseret vil det selvsagt tage sin tid. Oxiderende
syrer har det generelt sværere.
Aluminium-ioner komplekser til urinstof og phosphorforbindelser og syren
vil gøre resten.

Mvh
Jeppe

Fra : Peter Nielsen

Dato : 12-11-03 22:29

> Frit rent aluminium afgiver nemt sine elektroner - dvs. det er nemt at
> omdanne til ioner. Det er f.eks. et af de metaller, der har den laveste
> ioniseringsenergi.

Aluminium er også meget energirigt, der kræves meget energi under
fremstillingen, hvorfor det ofte også fremstilles hvor der er
vandkraftværker. Den store energi udnyttes med fordel i Sprængstoffer og i
de kraftigste former for Krudt.

Hilsen
Peter