Forskel på vindruer og rosiner?
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 10-11-03 09:40

Hej NG, er der nogen forskel på indholdet i en rosin og en vindrue
(kemisk/næringsmæssigt), andet end vandindholdet, hvis vi går ud fra at
vindruen er den samme type som dem der bliver brugt til at lave rosiner
af? Eller sagt på en anden måde, bevirker tørringsprocessen at indholdet
ændrer sig?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-11-03 12:18

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> writes:

> [...]
> at vindruen er den samme type som dem der bliver brugt til at lave
> rosiner af? Eller sagt på en anden måde, bevirker tørringsprocessen at

Man soltørrer ofte druerne. Herved vil modningsprocessen gå videre end
i den oprindelige drue. Desuden vil jeg tro, at en del af de meget
letflygtige smags- og duftstoffer vil fordampe

/Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-03 12:46

"Rasmus Bøg Hansen" <spam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Man soltørrer ofte druerne. Herved vil modningsprocessen gå videre end
> i den oprindelige drue. Desuden vil jeg tro, at en del af de meget
> letflygtige smags- og duftstoffer vil fordampe

Svesker og rosiner har skønne smagsstoffer som blommer hhv druer ikke har,
og de opstår uanset hvordan tørring sker (hvis ikke frysetørring).

C-vitamin og visse friske drue-smags- og duft-stoffer går tabt men brun
farve pga karamellisering af druesukkeret opstår (evt også lidt
Maylard-reaktion med protein)

Så snart det er jul og Aldi har nougat og marcipan, laver jeg konfekt med de
to ting samt svesker (evt rosiner) der har stået i billig vermouth) Bitter
smag af den hedvin overdøves af godt snask fra den tørrede frugt.
Anthon Berg har dyr "madeira-blomme"konfekt, som let kan overgås i kvalitet
og til under halv pris.

Al tørret frugt er vist soltørret, kun grønsager tørres undertiden med
varmeblæsere i vindtunneler.