Måneformørkelse i aften
Fra : Pete

Dato : 08-11-03 22:13

Vil lige minde jer om måneformørkelsen i aften.
Man mener, at månen vil få en rød farve.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=130915

Varighed:
00:32 til 04:05

den totale fase er fra 02:06 til 02:31.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-03 23:03

Pete skrev:

>Vil lige minde jer om måneformørkelsen i aften.
>Man mener, at månen vil få en rød farve.

Det er skam ikke kun en mening. Hvis ikke andre optiske fænomener
kommer på tværs, så *bliver* den skam rød. Jeg har selv set det.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-11-03 03:34

Bertel Lund Hansen skrev i -dk.videnskab:

> Det er skam ikke kun en mening. Hvis ikke andre optiske fænomener
> kommer på tværs, så *bliver* den skam rød. Jeg har selv set det.

Og det blev den så, men kun en kort tid, så blev den hvid igen.

Var så heldig at der kom huller i skydækket.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-11-03 00:57

Pete skrev:
> Vil lige minde jer om måneformørkelsen i aften.
> Man mener, at månen vil få en rød farve.
> [...]
> den totale fase er fra 02:06 til 02:31.

Jeg sidder her i Nordsjælland og håber at der kommer et
lille pænt hul i skydækket. For et par år siden så jeg en
måneformørkelse - sidst på natten. Da så Månen ud som
en meget, meget smuk, rød marmorkugle.

Og det at den lignede en kugle - og ikke bare en skive,
fik mig til at tænke på om ikke folk i meget gammel tid
lagde to og to sammen og tænkte: "Måske bor vi også
på en kugle, og ikke på en flad pandekage?"

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : desilva

Dato : 09-11-03 09:00

> Og det at den lignede en kugle - og ikke bare en skive,
> fik mig til at tænke på om ikke folk i meget gammel tid
> lagde to og to sammen og tænkte: "Måske bor vi også
> på en kugle, og ikke på en flad pandekage?"

Det at Jordens skygge ved måneformørkelser altid havde form af en cirkel
blev faktisk brugt som argumentation for at Jorden var en kugle og ikke en
skive. Var den en skive ville skyggen somme tider være en mere aflang
oval... kun en kugle kaster i alle retninger en cirkelrund skygge.

Fra : kjaer

Dato : 09-11-03 02:28

Pete wrote:
> Vil lige minde jer om måneformørkelsen i aften.
> Man mener, at månen vil få en rød farve.

> [...]

Her på grønland er der skyfrit og der hænger ganskerigtig en rød marmorkugle
der oppe.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-11-03 02:50

Pete skrev:
> den totale fase er fra 02:06 til 02:31.

Det var egentlig en ret kort total fase denne gang.
Skyerne forsvandt her i Ålsgårde, og det blev et
meget smukt syn. "Marmorkuglen" var ret lys i venstre
side, også midt i den totale fase.

I tilgift var alle stjernerne ret tydelige mens Månen
var dæmpet. Et par stjerneskud blev det også til.
Smuk oplevelse. Og tak fordi du huskede os på det.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Kristensen

Dato : 09-11-03 03:08

"Pete" <lomme@postkasse.net> wrote in message
> Vil lige minde jer om måneformørkelsen i aften.
> Man mener, at månen vil få en rød farve.

> [...]

Fint udsyn mellem skyerne her i København, på trods af at meterologerne
havde taget alt håb fra os, og nærmest sagt at vi lige så godt kunne lade
være med at kigge efter den måneformørkelse. Stol aldrig på meterologer
eller andre eksperter.

/Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-03 07:57

Martin Kristensen <cruzer@gjk.deekay> wrote:

> Fint udsyn mellem skyerne her i København, på trods af at meterologerne
> havde taget alt håb fra os, og nærmest sagt at vi lige så godt kunne lade
> være med at kigge efter den måneformørkelse.

I øjeblikket dækker de nu nærmest totalt, og de ser ud som mørke, lavt
hængende skyer, der er parat til at give en ordentlig skylle ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-11-03 12:01

Pete skrev i -dk.videnskab:

> Vil lige minde jer om måneformørkelsen i aften.
> Man mener, at månen vil få en rød farve.

Det var flot,godt at man aligevel var oppe på den tidspunkt

BTW så var jeg på Lübeck egnen og kørte mod Kbh. ved 22 tiden, en del af
aftenen sad vi udenfor og kikkede på månen, og jeg har aldrig set den så
lysstærk før, vi kom til at tale om hvorfor den var så lysstærk, jeg holder
på at det er fordi solens stråler kommer mere lige på månen, og en støre
del af lyset reflekteres tilbage i jordens retning, mens en anden siger at
det må være fordi luften er rener der nord for Lübeck end i Kbh. Hvem har
ret, om nogen af os,,,

Fra : Sven Nielsen

Dato : 09-11-03 12:46

In article <3fae1e89$0$94884$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
spam.usenet.im@milli.dk says...

> [...]
> det må være fordi luften er rener der nord for Lübeck end i Kbh. Hvem har

Ingen af jer, da jeres subjektive observation sandsynligvis er et
selvbedrag. I har måske været grebet af stemningen.

Månen er i disse dage ca. så langt væk fra Jorden som muligt (dvs. over
405.000 km), og derfor er fuldmånen mindre lysstærk end ellers.

Med venlig hilsen Sven.