Hvad består (acryl)-vægmaling af?
Fra : Nielsen

Dato : 06-11-03 13:02

Hej NG

Kan i fortælle mig hvad følgende vægmaling består af?
Hvilket kemiske ting er der i sådan en spand.

1.
Akryl: ?
2.
Plast: ?

På forhånd tak for hjælpen
Mvh\Nielsen

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-03 12:43

"Nielsen" <thefuturefreak@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote in message
> Hej NG
>
> Kan i fortælle mig hvad følgende vægmaling består af?
> Hvilket kemiske ting er der i sådan en spand.

> [...]

Akryl-gruppen er CH2=CH-CH2-
så vidt jeg husker så mon ikke den vandigt opløste maling er en kolloid med
en monomer der indeholder bl.a. akryl

Luftens ilt katalyserer vist polymerisation så en rimelig stabil
maling-overflade dannes, ret hurtigt hvis tyndt smurt på. Men ikke
vejrbestandig, og maling-bøtten skal ikke glemmes udendørs, for frost
smadrer det kolloid-hjælpestof der holder pigmentet i opløsning

Al organisk maling kan vel kaldes plast (polymer), når størkning er sket