hjælp til GRPS via bluetooth på T68i
Fra : Sune H.

Dato : 19-11-03 17:34

Hejsa NG

Jeg sidder og fifler med min nye bluetooth dongle og ønsker at koble op til
nette på min bærbare via GPRS på min SonyE T68i. Det driller lidt og jeg har
derfor et par spørgsmål.

Jeg har GRPS abn hos min udbyder (telmore) og har et Internet abn. med
mulighed for mobil opkald.

Jeg har fået installeret telefonen som et modem via bluetooth, men jeg kan
kun få den til at koble op med 9.6 Kbps, hvilket går ret langsomt. Med GPRS
burde jeg vel kunne nærme mig 40 Kbps ?
Mangler jeg en init streng eller noget til at give den de korrekte
instillinger?

Jeg er også lidt i tvivl om den virkelig benytter GPRS eller om den bare
kører over GSM (hvordan tjekker jeg det?)

Et par links til guides eller andet på emnet ville også være kanon

Kører forresten med Windows 2000

På forhånd tak for svar og hjælp.

Mvh.
Sune H.
Ved direkte mail fjernes 000 i adrsse.

Fra : Sune H.

Dato : 19-11-03 18:21

Mind sandten om ikke der gik et lys op for mig efter et forsøg på at hugge
mig igenne en fransk guide.

Jeg har ikke brug for mit opkalds abn., men skal bare diale til *99*1# uden
brugernavn og PW..
Det virker og jeg kommer på med 115.2 Kbps (port hastighed vel sagtens)..

Men jeg har ingen flow? (kan ikke se sider)

Jeg får en IP der starter med 10.x.x.x hvilket nok ikke helt dur til noget,
jeg kan solve domains i Command Prompt, men ikke pinge dem.??

Hvor knækker tråden?

Mvh.
Sune H.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-11-03 21:39

"Sune H." <000news@gr5.lir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> derfor et par spørgsmål.

> Jeg har GRPS abn hos min udbyder (telmore) og har et Internet abn. med

Hvis du kalder op til din internetudbyder, er det ikke gprs du benytter. Ved
gprs "kalder man op" til *98*X# eller
*99*X# afhængigt af telefonmærke. X er nummeret på datakontoen i telefonen.

Hvis ens mobilabonnement har gprs, behøver man ikke at have et særskilt
internetabonnement, da det er "indbygget" i gprs-tjenesten.

Man har dog brug for at kende SMTP-serverne for postafsendelse, og dér kan man
benytte "post.tele.dk" hvis man bruger TDC/Telmore og "mail.sonofon.dk", hvis
man bruger CBB/Sonofon til gprs-opkoblingen.

-cb

Fra : Sune H.

Dato : 19-11-03 21:56

> [...]
>
> Hvis ens mobilabonnement har gprs, behøver man ikke at have et særskilt
> internetabonnement, da det er "indbygget" i gprs-tjenesten.

Yep så langt er jeg kommet

Jeg har også fået forbindelse via GPRS nu, men jeg får ingen data overført.
Kan ikke se nogen sider, men kan dog godt solve domains til IP adresser ??

Kan ikke lige finde fejlen... :(

> [...]
hvis
> man bruger CBB/Sonofon til gprs-opkoblingen.

Det kommer jeg til, vil først lige have flow

Mvh.
Sune

Fra : JMo.

Dato : 19-11-03 22:45

"Sune H." <000news@gr5.lir.dk> wrote in

> Ved
> telefonen.

[snip]

> Jeg har også fået forbindelse via GPRS nu, men jeg får ingen data
> overført. Kan ikke se nogen sider, men kan dog godt solve domains til
> IP adresser ??
>
> Kan ikke lige finde fejlen... :(

Går ud fra at du bruger *98*x# til at kalde op?

Hvad er dit x?

I din opsætning på telefonen har du nogle GPRS-konti. HVert af disse har et
CID. Den hvor CID er = X i opkaldsnummeret, er den der bliver benyttet. Her
skal du kontrollere hvad dit APN er sat til. Det skal være sat til
"internet" for at du får adgang. Hvis det står til "wap" eller "mms" har du
kun adgang til hhv. WAP-gatewayen eller MMS-gatewayen, ikke til Internet-
gatewayen.

Fra : Sune H.

Dato : 20-11-03 02:56

> Hvad er dit x?

mit CID er 3 for min GPRS-konto til Internet, så jeg bruger *99*3#

> [...]
du
> kun adgang til hhv. WAP-gatewayen eller MMS-gatewayen, ikke til Internet-

Yep min CID 3 er den hvor jeg har "internet" stående i APN.

well well nu forsøgte jeg at starte helt forfra. Jeg slettede samtlige GPRS
konti på mobilen og samtlige opkaldsprofiler på PC'en. Oprettede derefter en
konto på mobilen og derefter en opkaldsprofil på PC'en og brugte
opkaldsnummeret *99# (da første konto er = CID1).

Det virkede sku!.. så nu er jeg online

Tak for interessen.

Sune H.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-11-03 04:36

> [...]
> konto på mobilen og derefter en opkaldsprofil på PC'en og brugte
> opkaldsnummeret *99# (da første konto er = CID1).

Prøv også med *98*1# - det kørte mere stabilt hos mig på Ericsson T65 end med
*99*1#

-cb

Fra : Sune H.

Dato : 20-11-03 13:06

> Prøv også med *98*1# - det kørte mere stabilt hos mig på Ericsson T65 end
med
> *99*1#

men er *98*1# ikke til IR porten? jeg kører over bluetooth, men jeg kan da
prøve.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-11-03 15:08

> med

> men er *98*1# ikke til IR porten? jeg kører over bluetooth, men jeg kan da
> prøve.

Jeg kører med *98*1# med USB-datakabel på SE T65 og T68i.

-cb

Fra : JMo.

Dato : 20-11-03 17:43

"Sune H." <000news@gr5.lir.dk> wrote in

> men er *98*1# ikke til IR porten? jeg kører over bluetooth, men jeg
> kan da prøve.

Nej. Om du bruger *98 eller *99 har ikke noget at gøre med om du bruger IR
eller BT.

Som tommelfingerregel er *98 bedst på S//E og *99 bedst på Nokia

Fra : Jens

Dato : 24-11-03 08:22

> Som tommelfingerregel er *98 bedst på S//E og *99 bedst på Nokia

Har netop installaeret Trust BT120 på min blærbare. Kører perfekt med
Telmore GPRS via *98

Jens