Stråling fra mobilmaster!
Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 10:12

Massehysteri!

Det er det ord, der for mig, bedst beskriver den tilstand der hersker
omkring mobilmaster, lige i øjeblikket!
Folket vil have et totalt stop for mobilmaster. Eller vil de!

Jeg er gået hen og blevet meget træt af de folk, der bliver interviewet på
TV, og som fortæller at de ikke vil bo i nærheden af en mobilmast. Deres
børn må ikke gå på en skole der befinder sig i nærheden af en mobilmast. Ja,
faktisk så de helst, at alle master i hele landet blev revet ned.
Selv samme person har to mobiltelefoner. En til job og en til privat. Og de
to børn på 10 og 12 har også en hver.
Og uanset hvor i landet de befinder sig, forventer de fuld dækning på deres
telefon. Men mobilmaster vil de ikke have nogle af!

I radioen her til morgen, hørte jeg, at 3 ud af 4 danskere vil have et stop
for opsætning af mobilmaster, indtil de er undersøgt nærmere! Jeg tror ikke
helt på det billed, så jeg har besluttet mig for, at lave min helt egen
uvidenskabelige undersøgelse! Defor vil jeg have jer til at svare på et par
spørgsmål.

Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

Skal vi have et stop for opsætning af mobilmaster, indtil de er undersøgt
nærmere?

Skal vi forbyde opsætningen af master i nærheden af skoler, børnehaver etc?

Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

Alle relevante indlæg er velkomne, så vi kan få en så nuanceret debat som
mulig!

Helmut Lotti

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 18-11-03 10:52

> [...]
deres
> telefon. Men mobilmaster vil de ikke have nogle af!

Hehe, ja, det er en typisk dansk holdning.

> Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

Nej.

> Skal vi have et stop for opsætning af mobilmaster, indtil de er undersøgt
> nærmere?

Nej.

> Skal vi forbyde opsætningen af master i nærheden af skoler, børnehaver
etc?

Nej.

> Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

Ja, så er jeg da sikker på at få god dækning.

Har lige en sjov historie, som jeg gerne vil tilknytte. Jeg arbejder selv
for et mobilselskab, og jeg havde en kunde igennem, som gerne ville sælge
mig en ide.
Vedkommende havde regnet ud, at vi bare kunne lave en kæmpe stor mast, som
kunne stå i farvandet lidt øst for Samsø. Så ville der være lige langt til
Thyborøn
som til Svanneke på Bornholm. Jeg spurgte, om han havde nogen ide til,
hvordan man kunne nøjes med kun at bygge én mast, som skulle kunne dække al
mobiltelefoni i DK? Det havde han ikke... endnu! Jeg ser frem til hans næste
opkald....

Fra : Fischer

Dato : 18-11-03 11:09

> Massehysteri!

Det har du ret i, men sådan er mennesker jo.
Og der er reelt kun een ting vi ved omkring strålernes evt. skadelige
virkning, og det er at vi intet ved!

Derfor ser jeg frem til en undersøgelse af de mobile strålers evt. skadelige
virkninger - den har jeg savnet længe. At det går ud over 3G nettet er synd,
men nok ikke helt tilfældigt.
Jeg har i øvrigt altid syntes at det er totalt hjernedødt at 4 forskellige
udbydere skal plastre landet til med antenner, når en fælles løsning kunne
have reduceret antallet af antenner væsentligt.

Det er jo ret oplagt at når man holder knoglen op til øret, så er strålingen
mange gange større end hvis man står under en antenne. Derfor kan det virke
ret dobbeltmoralsk når visse folk brokker sig.
Men folk der sjældent eller aldrig bruger mobiltelefon, kan jeg godt forstå,
når de ikke har lyst til bo lige under en mast.

Jeg ser i øvrigt ingen problem i en fritstående mobilmast - de er ofte et
stykke væk fra beboelser. Men dem der placeres på hustage lige over
beboelse, er jeg ikke så tryg ved.
Jeg kunne godt forestille mig at man kunne blive påvirket af at bo i en
kvist-lejlighed med en mobilantenne lige oppe på taget.
Selv om de måske har 10 meter til selve antennen, og strålingen er meget
mindre end når man taler i en håndholdt mobil, så er strålingen konstant -
det vil sige at de får en lille dosis i mange timer.

I øvrigt er det dem i byen det går ud over. De er i forvejen stresset over
bylivet og syge af diesel-osen, så måske gør lidt mobilstråler ikke den
store forskel?
Os ude på heden er ikke så meget i farezonen. Herude dække én mast et
kæmpe-område.

Så, jo. Lad os nu få en undersøgelse så vi kan blive klogere.

> Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

Ja, hvis man opholder sig tilstrækkeligt tæt på, længe nok.

> Skal vi have et stop for opsætning af mobilmaster, indtil
> de er undersøgt nærmere?

Ja, det er ok for mig. Hvis det viser sig at det er meget mere skadeligt end
man tror, så kan man jo komme til at rive master ned.

> Skal vi forbyde opsætningen af master i nærheden af skoler,
> børnehaver etc?

Jeg tror det er ret sikkert at børn påvirkes mere end voksne. Derfor synes
jeg ikke man skal skrue en mobilmast på taget af en børnehave. En fri mast
et par hundrede meter væk, ser jeg ikke som noget problem.

> Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

Nej, ikke hvis jeg kan blive fri. Jeg bor på bøhlandet med frit udsyn til en
TDC mobilmast måske 1500 meter væk, og det er ok med mig. Jeg er nok ikke i
farezonen for at det kommer tættere på.

*Fischer

Fra : Morten

Dato : 18-11-03 13:06

> Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

Godt spørgsmål... Ved det ikke...
Hvor på det elektromagnetiske spektrum ligger disse radiobølger til mobiler?
Jeg mener at røntgenstråling ikke er den sundeste burde være om ikke bevist,
så i hvert fald påvist. Hvis disse radiobølger ligger tilstrækkeligt tæt på
røntgen kan man da ikke afvise at de ikke er uskadelige.

Det skal siges at det elektromagnetiske spektrum strækker sig vidt. Lige fra
infrarød, synligt lys, uv, radio slutteligt røntgen. Ret mig hvis jeg har
glemt eller overset noget.

> [...]
etc?

> Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

Ovenstående lader jeg stå åbent...

> Alle relevante indlæg er velkomne, så vi kan få en så nuanceret debat som
> mulig!

Vi kan starte med at kalde det det er - nemlig højfrekvente radiobølger.
Stråling lyder eksotisk og farligt og mange får derfor en ubegrundet fordom
blot de hører ordet.

Mvh
Morten

Fra : Georg

Dato : 18-11-03 13:57

Ja, folk er bindegale. Debatten er kørt helt af sporet. Strålingen fra
terminalen er mange tusinde, hvis ikke millioner gange kraftigere end fra
masten (feltstyrken reduceres med kvadratet på afstanden) men de selvsamme
kommuner der vil have et mastestop, tillader deres ansatte at bruge
telefonerne. Det er da dobbeltmoral der batter. Selvfølgelig skal
strålingens eventuelle virkninger kortlægges, men det er altså fra telefonen
den største stråling kommer og ikke fra en mast. Hvis bare folk brugte
indersiden af hovedet, istedet for blindt at lade sig rive med af en
oppisket stemning.

Georg

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 18-11-03 14:15

Helmut Lotti wrote:

> Massehysteri!
>
> Det er det ord, der for mig, bedst beskriver den tilstand der hersker
> omkring mobilmaster, lige i øjeblikket!
> Folket vil have et totalt stop for mobilmaster. Eller vil de!

Meget relevant artikel fra ing.dk:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20031118/ELEKTRONIK/111210096

--
Joergen Ramskov
Support http://digitalforbruger.dk

Fra : Fischer

Dato : 18-11-03 14:25

> Meget relevant artikel fra ing.dk:
> http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20031118/ELEKTRONIK/111210096

Jeg er helt enig i konklusionen:
"Og imens forsvinder den virkelige gåde i tågen: Kan nogen mennesker blive
utilpasse af at bruge en mobiltelefon? Og har mobiltelefoni nogen virkning
på helbredet? Det er det reelle, som forskerne skal finde ud af. Stille og
roligt."

Så lad os få en tilbundsgående undersøgelse, så man har noget reelt at tale
ud fra.

*Fischer

Fra : Peter Thomsen

Dato : 19-11-03 22:54

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message

> Så lad os få en tilbundsgående undersøgelse, så man har noget reelt
> at tale ud fra.

Jeg tror ikke man kan undersøge sådanna ting bare sådan. Jeg mener man i
større grad kan basere sig på empiri, men når ddet kommer dertil er det
oftest såvel for sent, og folk er ikke lydhøre. Se blot på sagen om de
stråleramte radaroperatører fra forsvaret. Ja, jeg ser på det empiriske med
at alle radaroperatørerne har fået slemme sygdomme, og giver ikke noget for
forskernes langvarige konklusionsløse undersøgelser. For heller ikke her kan
man med sikkerhed påvise at sygdommen er kommet herfra, men man kan jo
heller ikke afvise det. Sååå ....

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 14:35

"Joergen Ramskov" <jra@con.terra.dk> skrev i en meddelelse
> Meget relevant artikel fra ing.dk:
> http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20031118/ELEKTRONIK/111210096

Interessant læsning!
Men det er vidst ikke kun JP der, til tider, dækker historien ensidigt!
Måske husker jeg ikke så godt, men jeg kan ikke erindre nogen interviews
hvor "manden på gaden" har berettet om sin ikke eksisterende bekymring for
mobilstråling!

Selvfølgelig skal vi have en debat igang omkring emnet. Men gerne saglig!
At en mand i TV beretter, at efter han, efter at have opdaget den mobilmast
på nabobygningen, som iøvrigt hat værret der de sidste mange år, har fået
hovedpine, kan vi ikke bruge til noget!
Men hvis ikke der var nogen der sagde, at mobilstråling er farligt, så var
der jo ingen historie!

Helmut Lotti

Fra : Georg

Dato : 18-11-03 15:08

Jeg husker godt manden fra tv. Tror det var i 19direkte, hvor en mand stod
frem og fortalte om hvor dårligt han havde fået det, efter han havde opdaget
3G antenner på nabobygningens tag. Der var jo ikke det, de antenner ikke var
skyld i, fortalte han på landsdækkende tv, med et ynkeligt ansigtsudtryk.
Min umiddelbare reaktion, da der så kom en undertekst på skærmen "offer for
mobilstråling" var, at ham ville jeg gennemtæske i al hans ynkelighed.
Senere besindede jeg mig og havde næsten glemt ham...indtil nu.

Georg

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 19-11-03 08:29

Helmut Lotti wrote:

> [...]
> mobilstråling!
>
> Selvfølgelig skal vi have en debat igang omkring emnet. Men gerne saglig!

Held og lykke! Desværre er en saglig dækning af et hvilket som helst
emne, svær at finde. Tag bare Arla som er meget oppe i tiden - totalt
ensidig nedsabling af Arla.

Medierne fokuserer ekstremt meget på sensationshistorierne - upartisk
dækning af en nyhed er efter min mening en sjældenhed idag :(

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-03 14:51

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote in

> Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

Ja - men ikke meget mere end den der kommer fra bærbare fastnet,
mikrobølgeovnen, trådløse LAN, FM radio, walkie talkies osv.

> Skal vi have et stop for opsætning af mobilmaster, indtil de er
> undersøgt nærmere?

Ja det synes jeg man bør. Men samtidig skal der så også tages hensyn
til det når man se på de krav der stilles til opbygninshastighed af
3G netværkene. Man kan jo ikke kræve at de opbygges med en bestemt
hastighed hvis man samtidig forbyder at sætte masterne op...

> Skal vi forbyde opsætningen af master i nærheden af skoler,
> børnehaver etc?

Kommer an på resultatet af undersøgelsen.

> Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

Nej tak, den er for grim...
Hvis det viser sig det er farligt vil jeg naturligvis endnu mindre.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 18-11-03 18:04

Hej

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote:

>Massehysteri!

Kan kun være enig med dig !

>Det er det ord, der for mig, bedst beskriver den tilstand der hersker
>omkring mobilmaster, lige i øjeblikket!
>Folket vil have et totalt stop for mobilmaster. Eller vil de!

Ja ja, det vil de da, og så vil de samtidigt ha' 100 % dækning overalt
Humlen er jo det sædvanlige når een eller anden såkald "ekspert"
stiller sig op og kommer med sine udgydelser, så er der en masse
medløbere de hyler op, oftest om noget de ikke ved nævneværdigt om, men
"når nu de andre, så må vi også hellere"...

Men, til min undren, hvorfor er der ingen der skriger op over alle disse
Bluetooth headset som folk render/kører rundt med mange timer i døgnet,
presset godt og grundigt ind i øret. - De opererer på
Microovnsfrekvenserne omkring 2,4 GHz !

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Fischer

Dato : 18-11-03 18:13

> [...]
> skriger op over alle disse Bluetooth headset
> som folk render/kører rundt med mange timer
> i døgnet, presset godt og grundigt ind i øret.

Men de har meget lav sende-effekt på grund af den lille afstand.
Hvis vi skal være bange for noget, så tror jeg det er de dimser vi holder op
til øret og snakker i - også kaldet mobiltelefoner.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-11-03 09:12

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Men de har meget lav sende-effekt på grund af den lille afstand.
> Hvis vi skal være bange for noget, så tror jeg det er de dimser vi holder op
> til øret og snakker i - også kaldet mobiltelefoner.

Dem frygter jeg også meget mere end master. Mine første mobiler var Ericsson
GH174 og NH99, og de havde begge "lang antenne", og med dem følte jeg aldrig
ubehag af nogen art. Da jeg fik min første mobil med stumpantenne, Ericsson
GA318, synes jeg ofte at jeg følte en svien oppe over øret, når jeg havde talt i
mobiltelefon.

På grund af "afstandskvadratloven" er jeg meget mere bange for telefonerne end
for mobilmasterne.

Claus

Fra : torben hansen

Dato : 18-11-03 19:04

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse
> Massehysteri!

det ved jeg ikke men når de begynder at sende med samme Microovnsfrekvens så
tænker jeg godt nok at det ikke kan være sundt

> Jeg er gået hen og blevet meget træt af de folk, der bliver interviewet på
> TV, og som fortæller at de ikke vil bo i nærheden af en mobilmast.

vil du gerne

> [...]
par
> spørgsmål.
>
> Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

sikkert

> Skal vi have et stop for opsætning af mobilmaster, indtil de er undersøgt
> nærmere?

det ville da ikke skade nogen din mobil virker jo nu gør den ikke

> Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

nej

> Med venlig hilsen
>
> Helmut Lotti

th

Fra : Peter Thomsen

Dato : 19-11-03 22:49

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote in message
> Massehysteri!

Bah, man kunne også sige - endeligt er man vågnet og fokuserer på faren
herved (??)

> Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

Yup !

> Skal vi have et stop for opsætning af mobilmaster, indtil de er
> undersøgt nærmere?

Ikke nødvendigvis steder hvor der ingen dækning er - ude på bøhlandet.

> Skal vi forbyde opsætningen af master i nærheden af skoler,
> børnehaver etc?

Gerne.

> Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

Nej.

> Alle relevante indlæg er velkomne, så vi kan få en så nuanceret debat
> som mulig!

Er ellers, langt hen ad vejen, enig med Fischer.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-11-03 23:35

"Helmut" == Helmut Lotti <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> writes:

> [...]
> spørgsmål.

> Tror du, at strålingen fra mobilmaster er skadelig?

Formentlig ikke mere end den RF-stråling vi udsættes for af gamle
mikrobølgeovne, mobiltelefoner, induktionskogeplader,
metaldetektorer[1], elledninger og den naturlige baggrundsstråling.

> Ville du selv bo ved siden af en mobilmast?

Hep, men jeg ville nok købe bolig efter gensalgsprisen = tage det
almindelige hysteri med i betragtningen om en rimelig købspris.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge